آیا می دانید که مسواک زدن در شب برای سلامتی دندان ها مضر می باشد!

حکیم دکتر حسین روازاده که خود را از خادمان پیش رو در احیای آموزه های پزشکی کهن ایران زمین می داند همواره توصیه اکید بر پرهیز از مسواک زدن قبل از خواب نموده است و اشاره داشته است که حافظین سلامت برای سلامت دندان ها بیشتر از دوبار در هفته از شویا استفاده نکنند. با استناد به سخنان حکیم اسماعیل جرجانی شاگرد برجسته بوعلی سینا دلایل اصرار ایشان بر تدبیر صحت دندان ها به وضوح تبیین می گردد.

از فحوای کلام سید جرجانی در الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه، ج1، ص 583 چنین بر می آید که بخاراتی که از اخلاط در حال جوشش درون معده بر می خیزد سبب تغییر رنگ دندان و فاسد شدن آن می گردد. لذا شب هنگام که غذا داخل معده می ماند این دخان ها و بخارها فراوان ترند پس استفاده از مسواک و سنون(گرد شویا) بافت دندان را پاک کرده و فضا را برای جذب این دخان ها فراهم تر می کند از این جهت است که مسواک زدن را هنگام شب ممنوع نموده است. توانایی تخریب دندانها با اسیدها و بخارات دهان به قدری زیاد است که نه تنها از مسواک زدن در شب منع می کند بلکه توصیه می نماید که شبها دندانها را با عسل، شکر سرخ و روغن گُل چرب کرده و بعد بخوابند. این اخلاط و بخارات آنها به قدری آسیب رسانند که هنگام قی کردن هم نباید با دندانها تماس پیدا کند به همین دلیل است که چرب کردن دندانها را قبل از قی کردن هم تجویز نموده است. امروزه از شوری و چربی پنیر تبریز نیز با مالیدن به دندان ها هنگام خواب می توان بهره برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا