آیا می دانید که چرا نباید پفک خورد؟ 

دکتر فاطمه فرهمند – فوق تخصص گوارش کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

پفک حجم زیادی از معده را اشغال می کند و آب فراوانی را به خود می کشد. همین مساله باعث می شود که کودک یا هر مصرف کننده دیگری از خوردن وعده های غذایی اصلی سرباز زند.

از سوی دیگر، ترکیب پفک و آب به شکل موضعی می تواند باعث تحریک معده شود و التهاب ایجاد کند که علایمی نظیر دل درد، بی اشتهایی و سوزش سر دل را به همراه خواهد داشت.

مشکل دیگر پفک آن است که مقدار فراوانی نمک تجزیه شده دارد و باعث دریافت بیش از حد مایعات می شود و بار زیادی را به کبد و کلیه افراد تحمیل می کند و عامل فشار خون و مشکلات قلبی- عروقی در سنین بالاتر می شود.

مواد رنگی و افزودنی های موجود در پفک موجب بروز آلرژی غذایی به شکل گوارشی ( با علایم تهوع، استفراغ، دل درد و اسهال ) آلرژی پوستی ( با علایم کهیر، خارش و سوزش ) و آلرژی تنفسی ( با علائم تنگی نفس و آسم ) به خصوص در کودکان و سوء جذب و سوء هضم مواد غذایی می شود بنابراین تا حد ممکن باید مصرف پفک را کنار بگذارید و تنقلات سالم نظیر انواع مغزها، میوه و سبزی تازه و حتی لقمه های مختلف و مغذی را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

منبع:هفته نامه سلامت – شماره 394 – 6  آبان 1391  

کدمطلب:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا