سخنی با جناب آیت الله هاشمی شاهرودی 

سخنی با جناب آیت الله هاشمی شاهرودی

?لطفا به وظیفه مجمع تشخیص مصلحت در نظارت بر سیاست های کلی سلامت عمل کنید

?سفر درمانی آیت الله هاشمی شاهرودی به آلمان حاشیه های زیادی را به همراه داشت تا آنجا که دفتر ایشان ناچار به ارائه توضیحاتی شد و در نهایت مشخص شد که درمان ایشان در داخل کشور با خطای پزشکی همراه بوده است.

?چند روز پیش نیز خبر ناراحت کننده سکته مغزی دکتر روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف منتشر شد. توضیحات تکمیلی این خبر نیز نشان می دهد که اگر خطای پزشکی نبود، امروز نیمی از بدن این دانشمند کشور فلج نبود و دانشجویان و مراکز علمی کشور امکان بهره مندی از چنین چهره ای را داشتند. پیش تر نیز خبرهای متعددی از خطای پزشکی درباره هنرمندان منتشر شده بود.

?پر واضح است که وقتی خطای پزشکی در سطح رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس سابق دانشگاه شریف رخ می دهد ، مردم معمولی چه روزگاری در نظام سلامت دارند… لیکن به دلیل خلا در نظامات حمایت از حقوق بیمار صدای مردم به جایی نمی رسد. اینک که مقامات ارشد نیز دچار چنین مشکلی شدند شایسته است که از مسئولیت و جایگاه خود برای مقابله با ریشه های این مشکل اقدام نمایند.

?قبلترها دانشجویان، متخصصان و سیاست پژوهان درباره ریشه های چنین پدیده هایی سخن گفته اند. یکی بودن ناظر، سیاستگذار و مجری در نظام سلامت یکی از مهمترین ریشه های این مشکل است.

?وقتی مدیران نظام سلامت همگی در بخش خصوصی مشغول هستند و خودشان صاحب بیمارستان خصوصی هستند بدیهی است که هیچگاه نباید سراغ کیفیت در بخش دولتی را گرفت.

وقتی مدیران نظام سلامت اعضای نظام پزشکی هستند و وقتی نظام صنفی پزشکی را اشتباها نهادی حاکمیتی تلقی می کنیم و اختیارات حاکمیتی را به آن می دهیم روشن و بدیهی است که صنف پزشکان بر نظام سلامت غلبه می کنند و کسی حریف آنها نمی شود.

?وقتی داوری و قضاوت و نظارت بر پزشکان را به خودشان می سپاریم نباید انتظار داشته باشیم با خطاهای پزشکی برخورد جدی شود، برعکس می بینیم که رضایت نامه ای اجباری را بر بیماران تحمیل می کنند تا از مسئولیت خطای پزشکی فرار نمایند و هیچ نهاد و صنفی هم برای حمایت از حقوق بیمار وجود ندارد

?وقتی مدیران نظام سلامت، پزشک هستند و همزمان از پزشکی کسب منفعت می کنند بدیهی است که هیچگاه پیشگیری بر درمان غلبه نمی کند.

وقتی همه نظام سلامت در اختیار پزشکان باشد روشن و بدیهی است هزینه های چند هزار میلیاری را به نام طرح تحول سلامت از جیب مردم به جیب پزشکان منتقل می کنیم بدون آنکه تحول پایدار و ریشه ای شکل بگیرد.

نبود شفافیت و خلا پرونده الکترونیک سلامت از یک سو و ضعف در بیمه ها از دیگر ریشه های چنین مشکلی است. اگر بیمه نقش خریدار آگاه را در نظام سلامت ایفا می کرد و با تخصص خود و در راستای منافع خود مانع از تحمیل هزینه های اضافی بر بیمار و بیمه می شد حتما مشکلات نظام سلامت کمتر بود و اگر پرونده الکترونیک وجود داشت می شد رفتار پزشکان را دقیقتر ارزیابی کرد.

✳ جناب آقای هاشمی شاهرودی

◾سیاست های کلی نظام سلامت که مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است بر اصلاحات عمیقی در نظام سلامت تاکید کرده است که نظارت بر آنها امروز بر عهده شماست . نظام سلامت چهار اصلاح عمیق و جدی نیاز دارد

1️⃣ جدایی ناظر و سیاستگذار و مجری. اگر کسی در مقام سیاستگذاری نظام سلامت است نباید خودش منفعتی از فعالیت در نظام سلامت کسب کند و نباید صاحب بیمارستان خصوصی باشد و حتی کسب در آمد در بخش دولتی هم محل تامل است

2️⃣  تقویت جدی بیمه ها به عنوان ناظر مالی بر فعالیت پزشکان. باید رابطه مالی بیمار و پزشک قطع شود و همه هزینه های نظام سلامت از مسیر بیمه به پزشکان پرداخت شود تا بیمه به نیابت از بیمار بر رفتار پزشک نظارت کند …

3️⃣ ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای ایرانیان و ثبت همه روندهای پزشکی آنها در آن

4️⃣ ایجاد نهادها و نظاماتی برای حمایت از حقوق بیمار

◾این موارد در  بندهای دو ، پنج، هفت و نه سیاست های کلی سلامت تاکید شده است و اینک انتظار است شما بر اجرای آنها به طور جدی نظارت فرمایید تا تجربه تلخ شما در لمس آثار منفی خطای پزشکی را سایر آحاد ملت تجربه نکنند.

«مرتضی فیروزآبادی»

منبع: آنتی بیوتروریسم

کد مطلب:M96121601

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام وقتی مادربزرگ من به خاطر خطای پزشکی از دنیا رفت، از مادر و خاله ها خواستم که شکایت کنند اما میگفتند اگر شکایت کنیم زنده می‌شود؟

    1. با سلام واحترام
      خداوند رحمت كند.
      اين درست است كه زنده نميشود ولي وقتي ما خودمون از اين اشتباهات بگذريم موجبات اين اتفاقات واشتباهات فاحش پزشكي را فراهم ميكنيم
      گروه مديريت سايت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا