اوقات خواب و بیداری

خوابیدن بعد از طلوع صبح تا طلوع آفتاب مکروه است. همچنین میان نماز شام و خفتن و بعد از عصر مکروه است و خوبست پیش از ظهر و بعد از ظهر و بعد از نماز ظهر تا وقت عصر ساعت شرعی عصر خواب قیلوله که حافظه را قوی می کند و برمی گرداند و نیکو یاوری برای نماز شب و عبادت شبانه. خواب بامداد شوم است. روزی را منع می کند. رنگ و روی را زرد می کند و صورت را قبیح و متغیر می کند.

امام باقر (ع): خواب اول روز سفاهت، خواب قیلوله نعمت و خواب بعد از عصر حماقت و میان نماز شام و خفتن محروم شدن از روزی است.

امام صادق(ع): کسی که در خواب می ترسد باید فصد انجام دهد و آب شربت با عسل بپز و 3 روز بده بخورد. حضرت رسول (ص): بیداری در شب و سخن گفتن در بعد از نماز خفتن مکروه است. مگر اینکه بیداری برای نماز شب، قرآن خواندن و طلب علم و بردن عروس به خانه شوهر باشد.

منبع: حلیه المتقین، تألیف محمد باقر مجلسی(ره) و مجموعه کتابهای مجمع المعارف و حسنیه و …

حضرت رسول (ص): سحر خیز مبارک است و همه نعمتها به ویژه روزی را می افزاید. چرا که صبحگاهان در پی نیازمندیهای خود بروید آسان به دست می آید و روزی افزون می شود.

آداب المتعلمین ص144، بحارالانوار ج73 ص318 کتاب الخصال ص 394

امیرالمؤمنین علی (ع): کسی که خواستار جاودانگی است -که جاودانگی وجود ندارد- باید سحرخیز باشد و هیچ سحرخیزی در راه خدا برتر از سحر خیزی برای تأمین معاش فرزندان و خانواده نیست: عیون اخبارالرضا (ع) ج 2 ص38- دعائم الاسلام ج2، ص15

حضرت رسول (ص): خوابیدن چهارگونه است. پیامبران بر پشت، مؤمنان بر پهلوی راست، کافران و منافقان بر پهلوی چپ و شیطان بر روی ایشان (بروی شکم)- الفقیه، ج4 ص 365

امیرالمؤمنین علی (ع): ابلیس، برادرانش، دیوانگان و آسیب دیدگان عقلی بر روی شکم می خوابند. عیون اخبار الرضا(ع) ج1 ص 246و 247

امام رضا(ع): قدرت و سلطنت خواب در مغز است و آن مایه پایداری و شیر و مقوی جسم است پس ابتدا بر سمت راست بعد بر سمت چپ و هنگام برخاستن از راست برخیز.

امام صادق (ع): پیران با شکم پر بخوابند که خواب خوشی خواهند داشت. بحارالانوار ج59 ص316

امام کاظم (ع): کسی را که تنها در خانه بخوابد رسول ا… او را لعنت کرده است.

الفقیه ج2 ص277

امام باقر (ع): خواب در ابتدای روز مایه نادانی، کودنی و خواب قیلوله نعمت و خواب پس از عصر مایه حماقت و ابلهی و خواب میان مغرب و عشاء مایه محرومیت از روزی است.

الفقیه ج1 ص 502

امیرالمؤمنین علی (ع): یاقوت با وقت به دست می آید ولی وقت با یاقوت به دست نمی آید و اگر وقت بیهوده بگذرد مقت است. مقت یعنی موجب خشم، بیزاری، تنفر

شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج11، ص233

نگارنده: خانم عربی رحیمی 

اوقات خواب و بیداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا