این ۴ کار را بعد از شام انجام ندهید

حمام کردن یا دوش گرفتن پس از شام می‌تواند در فرآیندهای هضم تداخل ایجاد کند. وقتی که پس از شام سریعا به حمام می‌روید،‌ دمای بدن را کاهش می‌دهید و گردش خون در معده را ضعیف می‌کنید.

 شام، مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند تا بدن بتواند در ساعات خواب به‌ خوبی عملکردهای خودش را به انجام برساند. به ‌علاوه، یک شام سبک و سالم واقعاخواب را راحت‌تر و خوشایندتر می‌کند. با این ‌حال، بایدها و نبایدهای خاصی وجود دارند که باید قبل و بعد از شام رعایت شوند، وگرنه شما را با مشکل مواجه خواهند کرد.

۱. بلافاصله پس از شام نخوابید

پس از خوردن یک شام گرم، بسیاری از افراد وسوسه می‌شوند که سریع‌تر بخوابند. با این ‌حال، انجام دادن چنین کاری می‌تواند پیامدهای مخربی برای بدن داشته باشد. درواقع، دراز کشیدن پس از خوردن غذا می‌تواند فرآیند هضم را کُند و ضعیف کند. همچنین، شانس شکل‌گیری نفخ و حتی سوزش سر معده نیز در این حالت افزایش می‌یابد.

بنابراین، حداقل ۲ ساعت بین شام و خواب شبانه فاصله بگذارید. در طول این مدت هم می‌توانید کمی راه بروید، ظرف‌ها را بشویید، مقدمات کارهای فردا را آماده کنید یا وقت خودتان را با فرزندان بگذرانید.

۲. پس از شام سیگار نکشید

افراد سیگاری معمولا به سیگار پس از شام علاقه خاصی دارند، اما مقاومت کردن در مقابل این وسوسه برای حفظ سلامتی ضرورت دارد. سیگار کشیدن به‌طور کلی عادت نامناسبی است، اما سیگار کشیدن پس از شام یا وعده‌های غذایی دیگر، اسفنکتر پایین مری را شُل می‌کند و در نتیجه شانس شکل‌گیری سوزش سر معده را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این‌ها، سیگار کشیدن با تشدید علائم سندرم روده تحریک‌پذیر همراه است و علائم کولیت اولسراتیو را هم بدتر می‌کند. عضله‌های کولون نیز تحت تاثیر سیگار کشیدن قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند. سیگار حاوی بیش از ۶۰ نوع ترکیب سرطان‌زا است که علاوه بر بالا بردن خطر ابتلا به سرطان، می‌تواند چرخه خواب طبیعی را هم مختل کند.

۳. پس از شام به حمام نروید

حمام کردن یا دوش گرفتن پس از شام می‌تواند در فرآیندهای هضم تداخل ایجاد کند. فرآیندهای هضم به مقدار زیادی انرژی و همچنین گردش خون مطلوب در معده نیاز دارند. وقتی که پس از شام سریعا به حمام می‌روید،‌ دمای بدن را کاهش می‌دهید و گردش خون در معده را ضعیف می‌کنید.

به همین دلیل توصیه می‌شود که حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از شام یا هر وعده غذایی دیگر صبر کنید و بعد به حمام بروید. در ضمن، بهتر است که دوش گرفتن یا حمام کردن را به پیش از شام یا خوردن وعده‌های غذایی اختصاص بدهید.

۴. پس از شام میوه نخورید

میوه‌ها یکی از بهترین و سالم‌ترین مواد غذایی برای انسان‌ها هستند،‌ اما خوردن میوه بلافاصله پس از شام اصلا کار درستی نیست. درواقع، هضم کردن میوه‌ها هم‌زمان با غذاها واقعا برای دستگاه گوارش سخت و طاقت‌فرسا می‌شود و شما را با مشکل مواجه می‌کند. به‌ علاوه، قندموجود در میوه‌ها نیز شما را بیشتر نگه می‌دارد و هضم را مختل می‌کند.

با توجه به این توضیحات، بهتر است که حداقل ۳۰ دقیقه پس از شام تا خوردن میوه صبر کنید. افراد مبتلا به بیماری دیابت نیز باید میوه‌های مصرفی را با دقت انتخاب کنند تا باعث افزایش سطح قند خون و مواجهه با پیامدهای ناشی از آن نشوند.

منبع: فرتاک نیوز 

کدمطلب:97031901

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا