بیوتروریسم و تهدیدهای نوین علیه مسلمانان – بخش اول

اشاره:

پروفسور دکترعلی کرمی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقه ا… (عج) دارای تخصص زیست فناوری (بیوتکنولوژی) پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک و بیولوژی مولکولی حدود 30 سال است که در کنار تحقیقات و تدریس در حوزه های تخصصی دانشگاهی خود در عرصۀ دفاع بیولوژیک، بیوتروریسم و تهدیدهای نوین فعالیت می کند. وی که مسئول پدافند غیرعامل دانشگاه بقیه ا…(عج) است، در گفت و گویی صمیمی و دلسوزانه دربارۀ تهدیدهایی صحبت کرد که دشمنان علیه تشیع و حتی بشریت به کار می گیرند. امید که این گفت و گو سرآغاز فعالیت های بعدی باشد و مقبول طبع شریف امام عصر (عج) قرار گیرد.

لطفاً، ابتدا بفرمایید معنای بیوتروریسم چیست؟

با تشکر از شما، لازم است در آغاز این را عرض کنم که سلاح های کشتار جمعی، چهار دسته است: هسته ای، بیولوزیک، شیمیایی و رادیولوژیک.

از زمان دفاع مقدس که به دانشگاه وارد شدم، متوجه شدم که دشمن علاوه بر تسلیحات عادی، امکان استفاده از یک سری سلاح ها را که به سلاح های کشتار جمعی معروف هستند، دارد. متأسفانه طی سال های بعد از آن هم دیدیم که صدام در جنگ، از سلاح های شیمیایی به نحو گسترده ای علیه نیروهای نظامی و غیر نظامی استفاده کرد. معلوم شد این سلاح ها کار جمعی دشمنان بین المللی ماست و صدام فقط عامل اجرایی آنها بوده است. ما از حدود سال 63 می دانستیم احتمال دارد که صدام از سلاح های بیولوژیک یا میکروبی هم استفاده کند. خبر داشتیم که غربی ها سلاح های میکروبی در اختیار صدام گذاشته اند که خدا را شکر جنگ تمام شد و او نتوانست از اینها غیر از چند مورد محدود استفاده کند. مثلاً در شهر «سلیمانیه» که کردهای عراق تظاهرات کرده بودند، آب شهر را با میکروب عامل اسهال و استفراغ آلوده کرده بودند و به این ترتیب، شورش مهار شد یا در چند مورد، علیه رزمندگان ما این سلاح ها را تست کرد که سبب عفونت و مسمومیت رزمندگان شد.

بعد از پایان جنگ، عنوان و شکل ماجرا عوض شد و به جای جنگ، موضوع تهدیدات بیولوژیک در دستور کار قرار گرفت. این مقوله خودش چند نوع است و یک نوع از انواع آن، بیوتروریسم است.

واژۀ بیوتروریسم از دو بخش تشکیل شده است: بیو و تروریسم؛

بیو به معنای حیات و زندگی است و تروریسم به معنی تهدید و ارعاب و کشتن افراد.

در کشور ما، مقولۀ تروریسم موضوع کاملاً شناخته شده ای است و در طول بیش از سی سال بعد از انقلاب، حقیقتاً کشور ما قربانی ترور بوده است. ترور، تهدید و ارعابی است که به حذف فیزیکی فرد منجر شود. ترور عادی با بمب و تفنگ و اسلحه و مواد منفجره و مانند آن اتفاق می افتد؛ اما در کنار آن، چون استفاده از سلاح در کشورها، روز به روز سخت تر می شود، بعضی ها فکر کرده اند راه های ساده تری هم برای ترور هست که سیستم های اطلاعاتی و امنیتی هم متوجه این روش ها نشوند. این روش ها با استفاده از عوامل بیولوژیک، شیمیایی و رادیولوژیک است که به اولی «بیوتروریسم»، دومی «کیموتروریسم» و سومی «رادیوتروریسم» گفته می شود.

تعریف ساده بیوتروریسم با این مقدمه،چهره زشتی از ترور با استفاده از عوامل و سموم بیماری زای بیولوژیک،یعنی با منشا زیستی(نه شیمیایی که سلاح شیمیایی را به وجود میآورد)،طبیعت و موجودات زنده در عرصه های انسان ،دام،محصولات کشاورزی و هر چیزی که با انسان ارتباط پیدا میکند برای ترور،ارعاب،صدمه زدن به یک جامعه است،یعنی به جای گلوله و تفنگ که استفاده از آنها سخت،خطرناک و قابل رصد است،می آیند از این موارد استفاده میکنند.

روش های بیوتروریستی از استفاده از سلاح به مراتب خطرناکترند؛چون یک سلاح می تواند یک یا نهایتا چند نفر یا یک بمب مثلا 50 یا 100 نفر را بکشد؛اما اگر خدای ناکرده آب،هوا،سبزی و داروی یک شهر آلوده گردد،به یک جمعیت گستردۀ ده ها هزار یا در یک کشور، میلیون نفری آسیب رسانده می شود.مثلا الان که در حال ضبط این گزارش هستیم؛در شهر “سپیدان”استان«فارس»به دلیل برخی سهل انگاری ها،با آلوده شدن منابع آب شهر،حدود 2000نفر بیماری گوارشی و اسهال و استفراغ گرفته اند.اینقدر خطرناک است.

دشمنان و به خصوص تروریست ها وقتی میزان تاثیر گذاری این سلاح را مشاهده کردند،با کمال تاسف به آن بیشتر علاقه مند شدند.

ببینید الان در کشور ما،ترور را تا آن سوی مرزها روی هوا شکار می کنند؛اما وقتی فقط یک خبر دربارۀ آلوده بودن یک مادۀ غذایی،مانند ماجرای روغن پالم پخش میشود،کلّ کشور ملتهب می گردد.عوامل بیولوژی اصلا قابل شناسایی و رصد نیستند و شما به راحتی از همه دستگاه های بازرسی می توانید مثلا یک بسته خرمای آلوده شده را رد کنید. در حالی که این دستگاه ها یک ناخن گیر کوچک را میتوانند رصد نمایند، اما به راحتی میکروب ها را رد کرده و واردکشور می کنند،الان ما در شرق کشور ،معظلی به نام دام های آلوده و سرگردان داریم که دام ها را آلوده میکنند و آنها را در مرزهای ما رها میکنند. این دام ها ، آلوده به ویروس هایی هستند و وارد گلّه های ما می شوند. سخت است،شما بتوانید بفهمید این گاوی که الان دارد به گلّۀ شما اضافه می شود،صاحب دارد یا نه؟سالم است یا بیمار؟اخباری دربارۀ بیماری فراگیر دام ها در شهرهای مختلف این روزها میشنوید،ناشی از این جریانات است.قاچاق دام از کجا مععلوم است با هدف آلوده کردن و بیوتروریسم نباشد،پس بیوتروریسم روشی است بسیار مخفی و متنوع.

عوامل بیولوژیک مورد استفاده در این سلاح و تهدید ها هم عبارتنداز: ویروس ها،میکروب ها،قارچ،انگل،سموم گیاهی و حیوانی،سموم موجود در میکروب ها مانند بوتولیسم.

تصوّر کنید یک نفر این سم خطرناک بوتولیسم یا هر سم دیگری را وارد آب یک شهر بکند یا در جایی که جمعیت زیادی تجمّع کرده اند،از طریق گلاب هایی که روی سر مردم میپاشند،آنرا به مردم منتقل کند.مردم هم هیجان زده،خیال میکنند این طرف دارد کار خیر انجام می دهد.راه های انجام این تهدیدات به قدری ساده است که حتی نیروهای امنیّتی هم نمیتوانند این اقدامات را متوجه شوند.

این عوامل تهدید زا با چه روش هایی به کار گرفته می شوند؟

روش های به کار گیری این عوامل بسیار گسترده است. در میان چهار روش کشتار جمعی که اشاره کردم،فقط این یکی زنده است،بقیّه مرده اند؛یعنی شیمیایی،رادیولوژیک و هسته ای موّاد مرده هستند؛ولی عواملی بیولوژیک_ البّته غیر از سم که محصول عامل بیولوژیک است_ زنده اند و تکثیر می شوند. به همبین علّت هم هست که این روزها اخبار بیوتروریسم بیشتر شده و با آن جدّی تر از قبل مواجهیم. چون زنده است،می تواند تکثیر شود.مابستر تکثیر را هم متاسفانه فراهم کرده ایم. ببینید موضوع زباله در شهرهای ما،اصلا مقولۀ کنترل شده ای نیست.مردم رعایت نمیکنند،جوی های آب آلوده به مواد غذایی می شود و این زباله های غذایی بستر رشد میکروب ها می شوند. بوی گند زباله یعنی رشد میکروب .موش و بقیه حیوانات هم منتقل کننده و دامن زننده به این بیماری ها هستند.

داروهم یکی از روش بیوتروریسم است.نمونه اش همین ماجرای فاکتور 8 که از طریق داروهای آلودۀ فرانسوی ،صدها نفر را به هموفیلی و ایدز مبتلا کرده اند.برخی از شرکت های دارویی هم هستند که از طریق قاچاق ،الان دارند داروهای آلوده را به کشور وارد میکنند.

جوانان ما بستر تهدیدهای بیولوژیک هستند؛چون در سن باروری و تصدّی مدیریت ها و ….هستند.الان سالن های ورزشی مورد تهدیدات بیولوژیک شده اند ،سند داریم که این مکمل هایی که بدنسازی استفاده می شوند،عقیم کننده اند،داروهای کنترل بارداری ممکن است در نهایت،منجر به عوارض جبران ناپذیری بشوند. از موارد بسیار مهّم بیوتروریسم،غذا است.سازمان بهداشت جهانی سال2015م. را باشعار امنیّت غذایی از مزرعه تا سفره قرار داد چرا؟چون غذا به عنوان یک ضرورت غیر قابل اجتناب،مورد مصرف روزانۀ بشر ازتولّد تامرگ است. اخیرا موضوع ایمنی و امنیّت غذا را به شدّمورد توجّه قرار گرفته است؛زیرا بسیاری از بیماری ها ازطریق آب و غذا منتقل میشوند چه به شکل بیماری های حادّ مزمن که پس از سال ها بروز پیدا میکنند.

آلودگی مواّد غذایی به انواع موادّ شیمیایی ،سموم و میکروب ها،میتواند به شدّت مشکل ساز شود.دشمن میتوانند آلوده کردن مواد غذایی چه وارداتی چه داخلی،کشور را دچار مشکل کند.بروز انواع آفات در محصولات کشاورزی و دامی می توان عمدی باشد. پس باید خیلی مراقب بود.

حال موضوع جدیدتری هم در 20سال گذشته مطرح شده است و آن هم ورود محصولات غذایی دستکاری شدۀ ژنتیکی یا تراریخته به بازار جهانی است که به GMOمعروف است.شکّی در این نیست که از فناوری های نوین زیستی باید برای ارتقا ی کفیت و کمیّت موادّغذایی استفاده شود؛ولی حرف ما این است ،ابهاماتی در مورد سلامتی محصولات تراریخته ،مثل برنج ،ذرّت ،سویا،و…برای انسان و طبیعت وجود دارد. این محصولات قبل از ورود به مزرعه باید آزمایشات مختلف ایمنی طرح کنند و از طرف مسئولان مربوط مجوّز دریافت کنند.حال با کمال تاسف میشنویم هزاران تن از این محصولات،به عنوان خوراک دام یا روغن یا حتّی محصول قابل مصرف ،مثل برنج و ذرّت وارد می شوند؛در حالی که مردم اطلاّع ندارند که ترا ریخته است؟یا بذر های تراریخته وارد مزارع کشور شده است آیا نظارتی بر اینها هست،که کنترل شده باشند؟آیا این آزمایش های لازم برای ایمنی آن برای مردم و طبیعت انجام شده است؟آیا مجوزاخذ شده است؟

مسئولان مربوط بایتس در این ورد ،بسیار دقـّت کنند.سلامت مردم و طبیعت کشور اولویت اوّل امنیت ملّی است. هدف بعدی بیوتروریسم غذای شماست!

بازارنمونه روش های استفاده شده ،میتوان به پاکت نامه اشاره کرد.که افراد برای ابراز دشمنی؛مادّه آلودۀ بیولوژیک را با سمّی روی مثلا شکلات ریخته و برای خانواده ای پست میکنند.هواپیمای سمپاشی یا در همین پهباد های دشمن یکی از ابراز های مورد استفاده برای انتقال این عوامل هستند که ممکن است،شبانه،بی سروصدا بیایندو یک شهر را آلود کنند.البتّه به همین علّت،سیستم پدافند هوایی ما فوق العاده تقویت شده است. یا مواد غذایی و محصولات کشاورزی راآلوده و مسموم کنند،مواّد غذایی که قوت روزانهۀمردم است،بستر مناسبی می باشد که دشمن می تواند مردم آلوده کند. به علّت این تنوع گسترده و عجب راه های تهدید بیولوژیک،باید در خرید موّاد خیلی دقّت کرد.البتّه وظیفۀ مسئولان نظام این است که نگذارند این مواد به دست مردم برسد،ولی بد نیست خودمردم هم در خرید ها دقت کنند.

در دنیای کنونی، حملات بیوتروریستی از ناحیۀ کدام کشورها و گروه ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؟

برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید ببینیم کشور مورد مطالعۀ ما چقدر تهدیدپذیر است؟ مثلاً کشورهای «سوییس» و «سوئد» از نظر ما نسبتاً کشورهای امنی به شمار می آیند، اما کشوری که به دنبال استقلال باشد یا دشمنانی داشته باشد، این کشورها قطعاً تهدیدپذیرترند. ریشۀ اصلی این تهدیدها، رژیم صهیونیستی و بعد از آن، آمریکاست. یکی از بزرگترین اماکن تولید عوامل بیولوژیک در رژیم صهیونیستی است. مرکز تحقیقات بیولوژیک آنها 300 دانشمند PHD دارد که کار آنها فقط تولید عوامل بیولوژیک برای اهداف خاص و ترور آدم هاست. کار این مجموعه، به دست آوردن راهای رسیدن به این اهداف است.

ببینید طی سال های گذسته، همۀ رؤسای جمهور «آمریکای لاتین» سرطان گرفتند. هوگو چاوز را در عرض 2 سال با سرطان حاد، بی شک عمدی، حذف کردند.محققان را هم از خودشان می فرستند و نمی گذارند اخبار و اطلاعات مربوط به آن گفته شود. الآن به همین علت، پزشکی و درمان سرطان در «کوبا» فوق العاده پیشرفت کرده و رؤسای جمهور کشورهای همسایۀ کوبا برای درمان به آنجا می روند. یاسر عرفات را که با آنها دست داده بود، او را هم قطعاً عمدی حذف کردند. اسنادی داریم که خیلی ها را از این طریق حذف کرده اند. تروریسم بیولوژیک متأسفانه در حال تبدیل شدن به یک تهدید جدی علیه کشورهای مختلف، از جمله ایران است.

متأسفانه بعد از اینکه شناسایی تروریست های انتحاری راحت تر شده است، الآن ما انتحاری های بیوتروریستی را می بینیم که به وجود آمده اند. به فرد یک لیوان آب آلوده می نوشانند. یک هفته زمان لازم است تا علائم بیماری نمایان شود. وی به راحتی بدون آنکه چیزی مشخص شود از مرز رد می شود. بعد از چهار روز علائم بیماری نمایان می شود و او سراغ آب شهر و اماکن شلوغ می رود و … به این ترتیب، الآن دارد چهرۀ تروریسم عوض می شود و باید به بیوتروریسم جدی تر از قبل توجه شود؛ مثلاً می توانند در مترو آدامس هایی فوق العاده ارزان توزیع بشود و هزاران نفر را آلوده کنند یا در مهد کودک ها و … خیلی روش ها دارد که رصد آن را مشکل می کند.

متأسفانه اخباری در دست داریم که گروه های تروریستی، منطقه را دارند به سلاح های جنگ نوین مسلح می کنند. اسنادی را در یکی از جلسات نشان دادم، داعش به شدت دارد به سمت جنگ بیولوژیک پیش می رود. چون می تواند به شدت ارعاب به وجود بیاورد.

همچنین اخباری هست که منافقان دوره های آموزشی استفاده از سلاح های بیولوژیک را در «اردن» دیده اند که چطور به مسئولان نزدیک شوند و در لحظه ای که حواسشان پرت شد، او را آلوده کنند.

البته ما هم آموزش های متقابل را به محافظان شخصیت ها داده ایم.

با همۀ تلاش و زحماتی که در این روزها، در این عرصه کشیده می شود و اشراف اطلاعاتی خوبی که داریم، متأسفانه اخبار بدی هم هر از چندگاهی، به گوشمان می خورد؛ مثلاً 70% زیتون ایران آلوده شده است. سندی داریم که رژیم صهیونیستی ویروس خاصی را فقط برای زعفران ایران دارد طراحی می کند. 8 سال است برای آلوده کردن دارند تلاش می کنند و ما جلویش را گرفته ایم. احتمالاً یکی از علل «جنگل های زاگرس» که این روزها ظاهراً بی دلیل دارند می سوزند، همین عوامل بیولوژیک باشند. البته جنبۀ تلخ ماجرا هم اینجاست که برخی مسئولان این تهدیدها را جدی نمی گیرند و تا وقتی دچار آسیب ها نشویم، هوشیار نمی شوند؛ مثلاً همین سیلی که این روزها آمد و آمادگی کافی برایش وجود نداشت. من همیشه در سخنرانی های سی سالۀ خودم بارها گفته و اخطار داده ام که آمادگی پیش از بحران، نه پس از آن. سیستم های هشدار سریع لازم است قبل از وقوع فاجعه، نه سر و صدا پس از آن. در این سیل اخیر، کل خسارات، در عرض 15 دقیقه اتفاق افتاده بود. سیل رودخانۀ «قم» هم همین طور بود. این در حالی است که در سونامی های عظیم آمریکا، مثل «کاترینا» فقط 30 – 40 نفر مردند، چون قبل از وقوع حادثه، اخطار کافی داده بودند و از ده روز قبل، شهر تخلیه شده بود.

رشته های نوینی مثل مهندسی ژنتیک و سنتز بیولوژیک آمده که با آنها، ویروس سنتز می شود و دانشمندان مراکز تحقیقاتی نظامی آمریکا و اسرائیل هر طور دلشان بخواهد، ویروس جدید را سنتز می کنند؛ یعنی ویژگی های چند ویروس را انتخاب و با هم ترکیب کرده و یک ویروس جدید می سازند. به همین دلیل، به اینها تهدیدات نوین و جنگ نوین گفته می شود.

برخی مقالات انتشار یافته در منابع معتبر، نشان دهندۀ استفاده از روش های نوین مهندسی ژنتیک جهت تولید عوامل بیولوژیک نوین، موسوم به کایمرا یا ترکیبی است که بسیار خطرناک تر از ویروس های طبیعی هستند.

آیا می توان سلاح های بیولوژیک را تقسیم بندی کرد؟

همان طور که سلاح های نظامی را به دوربرد و نزدیک برد دسته بندی کرده اند، این سلاح ها را به سه دستۀ الف، ب و ج تقسیم کرده اند. از یک منظر دیگر هم به پنج دستۀ ویروس، باکتری، قارچ، میکروب و سم تقسیم می شوند. از منظر دیگر هم انسانی، گیاهی، دامی و حتی اهداف صنعتی.

طبقه بندی عوامل بیولوژیک بر اساس میزان شدت و حاد بودن آن که به گروه الف و ب و ج تقسیم بندی می شود، مهم است. بعضی از این ویروس ها و باکتری ها سموم که خیلی خطرناکند، اینها را در دستۀ الف جا می دهند. دستۀ الف به عوامل کشنده و با قدرت واگیر خیلی زیاد گفته می شود. مثل ویروس آبلۀ انسانی که همیشه در صدر فهرست الف است؛ هر چند ریشه کن شده؛ اما ویروس آن وجود دارد و خبر داریم که دشمنان ما آن را تولید هم کرده اند. خبرهای بیماری ابولا را شنیده اید که چه کرد؟ نزدیک به 18000 نفر را در کشورهای آفریقایی در سال گذشته، کشت. کسی که به این ویروس مبتلا بشود، درمانی ندارد و تقریباً 90% می میرد. CCHF یا همان تب کریمه «کنگو» از جملۀ تب های هموراژیک (خونریزی دهنده) است که خون شل می شود و از همۀ مجاری انسان (گوش، بینی، چشم، …) بیرون می زند. هاری، آنفولانزای خوکی و … اینها همه ویروس های بیولوژیک خطرناک هستند. در میان باکتری ها هم سیاه زخم، باکتری فوق العاده خطرناک و کشنده ای در دام هاست و انسان به سه شکل گوارشی، پوستی و خونی، ریوی و تنفسی آن را می گیرد. نوع ریوی آن، از بقیه خطرناکتر است و حتماً می کشد. همین طور میکروب طاعون که بسیار کشنده بوده و در تاریخ، داستان های مرگ گستردۀ آن، به اسم طاعون سیاه معروف است.

ویروس هایی را که کمی ضعیفترند، آنها را به دستۀ ب می برند. اینها ناتوان کننده اند؛ نه کشنده. مثلاً «نوروویروس» یک ویروس است که چنان شما را دچار ضعف می کند که تا چند روز، رمق هیچ کار و حرکتی را ندارید. در اینها، باید آب بدن را کنترل کرد. چون مرتب از بدن آب دفع می شود؛ اما همین عامل ناتوان کننده را تصور کنید که به یک پادگان یا لشکر منتقل کنند. نمی کشد اما به راحتی یک نیرو را می تواند زمین گیر کند و زمینۀ شکست خوردن آنها را فراهم کند. ما در جبهه داشتیم مواردی که گاهی یک گردان ما به همین علت از خط جدا می شدند؛ چون این قدر درد داشتند که حتی یک اسلحه را نمی توانستند از جایش بلند کنند. در جنگ بیولوژیک وقتی دشمن بخواهد یک منطقه را تصرف کند، سه روز قبل از حملۀ نظامی، یک ویروس را در منطقه پراکنده می کند. بعد از سه روز علائم بیماری که نمایان شد، حملۀ نظامی اش را آغاز می کند.

سموم بیولوژیک الآن در بیوتروریسم خیلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. ما انواع سموم را در طبیعت داریم و در تاریخ هم از آنها استفاده می شده است. برای نمونه، یکی از سموم، دانۀ کرچک است که سمی به نام ریسین تولید می کند. 7 تا 10 دانۀ کرچک تازه را اگر حواستان نباشد و به جای لوبیا بجوید دچار اسهال و استفراغ شدید می شوید که اگر شما را بستری نکنند، کشنده است. پوست این گیاه، سمی دارد به نام ریسین که در بیوتروریسم مورد استفادۀ صهیونیست ها قرار می گیرد.آن را استخراج می کنند و درون کپسول هایی می گذارند. در اولین فرصت، درون آب یا قهوۀ شخصی می ریزند و فرد 48 ساعت بعد می میرد. سقراط را هم با یک سمّ طبیعی به نام شوکران کشتند. ائمۀ ما علیهم السلام همه با سم کشته شده اند. ابن ملجم می گوید، من هزار درهم دادم تا شمشیرم را به سمّی آغشته کنم که می تواند شهری را بمیراند. آن موقع در استفاده از سمومی که از خاک، حیوانات و گیاهان می گرفته اند، خیلی پیشرفته بوده اند. الآن هم آفریقایی های بومی، به اشکال مختلف از سموم گوناگون، استفاده می کنند؛ مثلاً «سمّ کورار» از یک گیاه است که به سر نیزه هایشان می زنند یا گیاهی را به آب می زنند، ماهی ها بی حال می شوند و به راحتی آنها را صید می کنند. سمّ های جانوری هم مثل مار، عقرب یا انواع قورباغه ها و … جالب است این قورباغه را من دیده ام. بسیار کوچک است و حدود یک گرم وزن دارد؛ ولی پوستش می تواند ده نفر را بکشد. دیده ام مارمولک آن را می خواهد بخورد؛ ولی تا می فهمد سمی است، آن را تف می کند. اما فرد چون نمی فهمد و می بیند زیبا و ناز است، شروع می کند به بازی و حواسش نیست و از طریق پوست مسموم می شود. البته این قورباغه ها در جنگل های مناطق حارّه است. جالب اینکه همۀ سموم طبیعی، مانند مار و عقرب و زنبور و … همه کاربرد دارویی هم دارند؛ ولی متأسفانه افرادی با افکار خطرناک از این نعمت های طبیعی، برای بیوتروریسم، سوء استفاده می کنند.

در میان همۀ این سم ها، از همه خطرناکتر و بی نظیرتر، یک باسیل، به نام «بوتولیسم» است که از باکتری اسپور دار که در خاک هم هست، ترشح می شود. اینکه تا یک نفر زمین می خورد برای جلوگیری از مسمومیت، او را بستری می کنند و واکسن می زنند، به دلیل همین عوامل خطرناک در خاک است؛ مثل باکتری کزاز و بوتولیسم. متأسفانه میکروبیولوژیست های دیوانۀ ارتش های مختلف، آن را تولید کرده اند و در ظرف هایی ریخته اند تا در مواقع نیاز، به عنوان سلاح استفاده کنند. جالب است بدانید این سم، کاربردهای پزشکی فراوانی دارد. بوتوکس که در زیبایی و از بین بردن چروک ها استفاده می شود یک میلیونیوم رقیق شدۀ این سم است. یعنی با یک قطره از یک بشکۀ آب آلوده به یک قطره از آن، به راحتی می توان یک نفر را کشت.

 

برگرفته شده از: مجله موعود شهریور و مهر ماه 1394 شماره 175 و 176 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا