تأثیر رنگ سفره و غذا بر اشتها-بخش چهارم

رنگهای اشتها برانگیز

میوه​ ها و غذاهای انرژی‌زا با رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز و صورتی مشخص می‌شود

آیا تاکنون رنگ یک غذا، میوه یا رنگ بسته‌بندی یک محصول خوراکی موجب تحریک اشتهایتان شده است؟ آیا می‌دانید بیشتر تولیدکنندگان غذاهای صنعتی، از طریق همین رنگ‌ها کشش شما را به خرید تنقلات و محصولات غذایی بیشتر می‌کنند؟ آیا می‌دانید چه رنگ‌هایی سرد و کدام یک گرم بوده و چه رنگی موافق ذائقه بزرگسالان و کدام رنگ، کودکان را شیفته خود می‌کند؟

رنگ غذا یا رنگ‌های به کار رفته در بسته‌بندی مواد غذایی یکی از جذابیت‌های پرکششی است که مصرف‌کننده را وادار به خرید محصول و تست آن می‌کند. البته قدرت کشش و جذب نگاه افراد درباره رنگ‌های مختلف متفاوت است. رنگ‌ها سه زمینه سرد، گرم و خنثی دارند. رنگ‌های سرد همچون رنگ‌های آبی، سبز و سفید تداعی سرما را داشته و به القای رفع عطش و تشنگی کمک می‌کند. رنگ‌های گرم نظیر زرد، نارنجی، قرمز، صورتی و ارغوانی تداعی گرما را داشته و معمولا غذاهای انرژی‌زا و پرکالری با این رنگ مشخص می‌شود و بسیار مورد توجه کودکان است. رنگ‌های خنثی نیز مانند رنگ بنفش که از ترکیب دو رنگ گرم و سرد تشکیل می‌شود بیشتر مطابق میل بزرگسالان است، اما این که رنگ‌های اغواکننده اشتها کدام است و چه اثرات سودمندی برای بدن دارند موضوعی است که به آن می‌پردازیم.

رنگ قرمز، محرک اشتها

مزاج رنگ قرمز گرم آتشین است و به همین دلیل القاکننده شادی و هیجان بوده و طول موج آن سریع به چشم می‌خورد. میوه‌ها، غذاها یا بسته‌بندی‌های دارای این رنگ تحریک‌کننده خوب اشتها بویژه در کودکان است و حتی استفاده از سفره‌های قرمز و نارنجی بالا برنده سوخت و ساز بدن بوده و اشتهاآور خوبی به شمار می‌رود. این رنگ گرم‌کننده بدن و محرک جنسی، یاریگر هضم غذا، تشدیدکننده احساس گرسنگی و نیرو بخش است.

میوه‌های حاوی این رنگ در پاکی و تصفیه خون اثرگذار بوده و لاغری و نحیفی، سردی دست و پا و در مواردی سوءتغذیه را از بین می‌برد. این رنگ نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است که از قلب محافظت کرده، عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد و رگ‌های خونی، غضروف‌ها و رباط‌ها را از گزند آسیب‌ در امان داشته و از تحلیل بافت‌های بدن پیشگیری کرده و سبب سلامت مجاری ادرار می‌شود.

رنگ نارنجی کودک را بی‌قرار می‌کند

مزاج رنگ نارنجی گرم است و به دلیل درخشندگی و تابندگی فوق‌العاده‌ای که دارد، خود را به چشم تحمیل می‌کند. رنگی پرکشش، پرتحرک و نشاط‌آور است. نوعی اشتهای کاذب ایجاد می‌کند و می‌تواند بی‌اختیار فرد را به تست محصول وا دارد. به همین دلیل انواع پفک‌ها و بسته‌بندی آنها به این رنگ است و باعث بی‌قراری کودک برای به دست آوردن آن می‌شود. رنگ نارنجی به سبب تحریک حرارت و فعالیت سیستم گوارشی، مناسب افرادی است که غذای آنها دیر هضم می‎‎‎شود، بالا برنده ضربان قلب و تا حدودی بر فشار خون تاثیر می‌گذارد.

میوه‌ها و سبزی‌های حاوی این رنگ همچون کدو حلوایی، ‌زردک، زردآلو، گرمک، طالبی و همچنین میوه‌های نارنجی ـ زرد مانند پرتقال، نارنگی،‌ و شلیل غنی از‌ ویتامین A هستند و بینایی و پوست شما را تقویت می‌کنند و از طرفی کشش رنگی آنها می‌تواند محرک اشتهای کودکان باشد. البته باید بدانید تنقلات صنعتی، آبمیوه‌های مصنوعی و نوشابه‌های گازدار نارنجی فقط تحریک‌کننده اشتها بوده و به علت دارا بودن رنگ‌های سنتزی و ترکیبات کم‌ارزش تهدیدکننده سلامت است.

رنگ سبز القاکننده طعم تلخ و ترش

مزاج این رنگ معتدل و کمی سرد است، اما زود با شما صمیمی می‌شود و سبزی آن امید به زندگی را زیاد می‌کند. بیشتر ترشیجات به این رنگ هستند و سبز کاهویی و معمولی القاکننده طعم ترش و سبز زیتونی طعم تلخ را نشان می‌دهد. بهترین رنگ برای التیام اختلالات روحی و تمدد اعصاب بوده و آرامبخش قوی است. از بین برنده خستگی اعصاب، بالا برنده تحمل، خنک‌کننده، مفید برای افراد میگرنی، تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و تنظیم‌کننده ضربان قلب و فشار خون است. سبزی‌های حاوی این رنگ انواع کلم، کدو و اسفناج است که از طریق تحریک ژنی در کبد آنزیمی تولید می‌کند که در تخریب مواد شیمیایی سرطان‌زا نقش مهمی دارد. همچنین سبزی‌های سفید ـ سبز مانند سیر، پیاز، کرفس، پیازچه و موسیر اثرات ضدتومور داشته و سم‌زدای قوی و کاهنده التهابات بدن است. این را هم بدانید بیشتر خوردنی‌های سبزرنگ، حاوی کلسیم و اسید فولیک بوده و استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت کرده و خونساز است.

به دام رنگ زرد نیفتید

رنگی خوش‌رو، خوشحال و پرنشاط با مزاجی گرم و خشک است. نگاه را خیلی سریع به سوی خود می‌کشد. به همراه رنگ نارنجی پرجاذبه شده و رنگ برخی بیسکوئیت‌ها، اسنک، چیپس، کیک و بسته‌بندی آنها را تشکیل می‌دهد و بی‌تامل فرد را به خرید محصول وامی‌دارد. اگر رنگ زرد طلایی باشد جنبه فانتزی داشته و تجمل محصول را نشان داده و بیشتر رنگ بسته‌بندی شکلات‌های گران قیمت را تشکیل می‌دهد. این رنگ محرک انرژی عضلانی و حرکتی بوده و با ایجاد مسرت، کم‌کننده ناراحتی‎‎‎های عصبی است. از بین میوه و سبزیجات زرد رنگ و پرخاصیت می‌توان به آرتیشو، فلفل دلمه‌ای زرد و گلابی اشاره کرد.

رنگ آبی هم گول می‌زند!

مزاج این رنگ سرد است. در کنار رنگ سفید القاکننده پاکی، خلوص و بهداشت است و به نوعی آرامش را تداعی کرده و به همراه رنگ بنفش بسیار مورد توجه بزرگسالان و البته سالمندان است و بیشتر در رنگ بسته‌بندی شیر، ماست، کشک، خامه، آب معدنی، بستنی و مواد غذایی منجمد دیده می‌شود. البته این را هم بدانید برخی تولیدکنندگان از رنگ آبی در بسته‌بندی برخی تنقلات کم‌ارزش مثل چیپس و انوع اسنک‌ها برای جلب توجه بزرگسالان استفاده کرده و این رده سنی را به نوعی درگیر آرامش و خلوص این رنگ می‌کنند و در نهایت هم پیروز می‌شوند! این رنگ رفع‌کننده تشنگی، تسکین‌دهنده حرارت بدن، مفید برای دردهای عصبی، برطرف‌کننده وسواس، کنترل‌کننده هیجانات زیاد، برطرف‌کننده تب و بی‎‎‎خوابی، سردکننده و پایین‌آورنده فشار خون است.

بیشتر میوه و سبزیجاتی که رنگشان آبی تیره ـ بنفش است همچون بلوبری و شاه‌توت خواص ضدپیری داشته و به رفع استرس کمک کرده و با کاهش تخریب بافت‌های بدن از خطر ابتلا به سرطان پیشگیری و مقوی حافظه و پاک‌کننده مجاری ادرار است.

منبع: جام‌جم

rang-ghaza-telegram4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا