توصیه های بهداشتی: ماشین گرفتگی یا بیماری حرکت

برخی از افراد در حین مسافرت حتی سفرهای کوتاه، در هنگام  حرکت با وسیله نقلیه پس از مدتی دچار حالت تهوع می گردند که در طب سنی به بیماری حرکت و در بین مردم به ماشین گرفتگی مشهور می باشد.
علت اصلی این امر، وجود اخلاط ناسالم در معده فرد است که با حرکت مداوم، باعث جابجایی اخلاط و ایجاد حالت تهوع و بعضاً استفراغ می گردد، لذا در منابع طب سنتی تاکید می شود که قبل از سفر، فرد یک پاکسازی کلی بدن نموده و بعد عازم سفر شود.

mashin tahavo 2

 اگر دچار چنین حالتی شدید موارد ذیل توصیه می گردد:

– برای رفع آن خوردن سردی ها مخصوصاً آبغوره مفید می باشد. همچنین خوردن آبی که مقداری آبلیمو داخل آن ریخته باشند خوب است.
– توصیه می گردد در زمان حرکت به گونه ای برنامه ریزی نمایید که هضم  معده شما تمام شده باشد و معده خالی باشد، ولی فرد گرسنه نباشد.
– اگر این حالت نهایتاً منجر به استفراغ شد، مانع آن نشوید.
– تحت فشار ادرار و مدفوع نباشند و قبل از حرکت دفع ادرار و مدفوع صورت گرفته باشد.
– دریا زدگی نیز همانند حالت تهوع در ماشین به علت حرکت مداوم بدن می باشد و همین دستورات کمک کننده است.

mashin-gereftegi-telegram

‫۳ دیدگاه ها

  1. با سلام
    از شما خواهشمندم به مورد آقای جمشید آرین مخترع اولین خوروی الکترونیک هوشمند در دنیا در سال 81 بپردازید همینطر در سخنرانیهای آقای دکتر . که چرا نخبگان ما اینچنین از کشور با تهدید به مرگ توسط مافیای خودرو فراری میشوند . اگر طرح ایشان عملی میشد اکنون در ایران مشکل آلودکی هوا نداشتیم . چرا 80 میلیون ایرانی باید تاوان زیاده خواهی های مشتی زالو صفت را بدهند . اکنون پس از 15 سال کمک کنید تا این مرد بزرگ به کشور باز گردد و طرح های خود را اجرایی کند . چرا که خواسته ی خود ایشان هم همین است و خون ایرانی در رگهایشان اجازه نداده در کشورهای دیگر به فعالیتهای علمی خود ادامه دهند .
    با تشکر

  2. با سلام
    جناب اقای دکتر . اساسا هر یک از اعضای بدن ما با فرکانس های خاصی فعالیت می کند مثلا چشم حدد 60 هرتز شانه ها 4-8 هرتز روده ها و ناحیه شکم حدود 2-4 هرتز که این حرکات باعث فعالیت بهتر سیستم های بدن می شود
    حال اگر فرد در وضعیتی قرار گیرد که ارتعاش به بدن وی وارد شود و میزان آن با ارتعاش یکی از اندام های بدن برابر باشد آن اندام دچار تشدید حرکات شده و فرد احساس درد و یا ناراحتی در آن اندام یا عضو خواهد کرد . اگر ارتعاش وارده بر بدن برایر با ارتعاش روده ها باشد روده دچار تشدید حرکت شده و ضعیت گوارشی فرد دستخوش تغییرات خواهد شد و حالت تهوع به وی دست خواهد داد که در بعضی موارد فرد دچار استفراغ خواهد شد . دلیل اصلی این است که عرض شد نه وجود اخلاط ناسالم. در صورت امکان متن نوشته شده را اصلاح فرمایید

    1. باسمه تعالی
      باسلام و احترام
      این مطلب درج شده شما نیز یکی از فرضیات علل بیماری حرکت است ولی آنچه در متن موسسه درج شده است، از منظر منابع طب سنتی است.
      البته این دو مطلب با هم در تضاد نیستند و دیده شده که افرادی هرگز دچار این مشکل نمی شوند، شاید در زمانی که فرد دارای تشدید ارتشاعات سیستم گوارشی خود قرار گیرد، اگر دارای اخلاط ناسالم باشد دچار این مشکل می شود.
      گروه ممدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا