تولید خمیر مرغ همچنان ادامه دارد

تخلفی که با ممنوعیت مهار نشد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: بعد از ممنوعیت تولید خمیر مرغ توسط وزارت بهداشت باز هم این محصول تولید می شود، زیرا واسطه‌ها مرغ‌های چربی‌دار را خریداری و پس از ذبح غیرمجاز به مراکز تولید فرآورده های گوشتی منتقل می‌کنند.

ناصر نبی‌پور شیری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد سرانجام مرغ‌های چربی‌دار (پیر) بعد از ممنوعیت تولید خمیر مرغ از سوی وزارت بهداشت، گفت: قبل از ممنوعیت تولید خمیر مرغ ماهانه حدود 2 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار  چربی‌دار (پیر، حدود 80 هفته) زیر نظر سازمان دامپزشکی کشتار و برای تبدیل به خمیر مرغ راهی مراکز تولید فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس و کالباس می‌شد.
وی در پاسخ به این سؤال که از زمان ممنوعیت تولید خمیر مرغ که حدود 8 ماه می‌گذرد، مرغ‌های چربی‌دار (پیر) چه می‌شود، گفت: قاعدتا بخشی از سرمایه تولید‌کنندگان از بین می‌رود، اما بخشی از آن به صورت غیرمجاز کشتار و توسط مراکز تولید فرآورده‌های گوشتی خریداری و به مصرف می‌رسد.
مدرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران اظهار داشت: نباید به دلیل وجود چند نفر متخلف جلوی تولید خمیر مرغ گرفته می‌شد بلکه باید مجازات و از گردونه تولید خارج می‌شدند.
نبی‌پور شیری با بیان اینکه وزارت بهداشت فکر می‌کند که با ممنوعیت تولید این محصول جلوی تخلفات را گرفته است افزود: بعد از ممنوعیت تولید، مشکلات بیشتر شده چرا که قبلا کشتار به صورت بهداشتی و در مراکز زیر نظر سازمان دامپزشکی انجام می‌شد اما الان معلوم نیست که با چه وضعیتی کشتار از مبادی غیرمجاز انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: مرغ پیر به مرغ‌های حدودا 80 هفته اطلاق می‌شود که دیگر برای تخم‌گذاری و تولید تخم‌مرغ مناسب نیستند، ضمن اینکه این مرغ‌ها به دلیل افزایش سن بخشی از وزنشان به چربی تعلق دارد.
نبی‌پور شیری بیان داشت:‌در زمان جنگ مرغ‌های چربی‌دار یا همان مرغ‌های پیر به عنوان مرغ دیرپز یا هلندی به صورت گرم به مردم عرضه و به مصرف خوراکی می‌رسید.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران، اظهار داشت: با توجه به مورد پسند بودن مصرف مرغ چربی‌دار در حال حاضر بخشی از این مرغ‌ها به صورت زنده به هرمزگان، سیستان و بلوچستان و لرستان منتقل و در آنجا به مصرف خوراکی می‌رسد. وی افزود: در روزهای پایانی سال 93 که قیمت هر کیلوگرم مرغ به حدود 9 هزار تومان رسید در برخی از مناطق تهران این مرغ با قیمت هر کیلوگرم حدود 3 هزار تومان عرضه شد.
نبی‌پور شیری تصریح کرد: برخی کشورهای آفریقایی و افغانستان به علت پایین‌بودن قیمت مرغ چربی‌دار مصرف‌کننده این نوع مرغ هستند و حتی از ایران تقاضای خرید داشته‌اند اما به دلیل تعلل مسئولان و قوانین سد راه، هم‌اکنون این کشورها خریدار این نوع مرغ از ترکیه هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا