تولید شیر آزمایشگاهی بدون حضور دام!!!

محققان به تولید محصولات لبنی آزمایشگاهی بسیار نزدیک شده‌اند، محصولاتی که طعم آنها به طعم لبنیات طبیعی بسیار نزدیک است و تنها تفاوت حضور نداشتن حیوانات در تولید آنها است.

براساس گزارش كوارتز، برخلاف جايگزين‌هاي كنوني لبنيات مانند شير سويا و شير بادام،‌ اين محصول جديد همچنان از پروتئين‌هاي شير طبيعي توليد مي‌شود، اما به جاي اينكه مستقيم از بدن گاو‌ها به دست بيايد، پروتئين‌ها توسط مخمر عمل خواهد آمد در نتيجه شيري كه از آن ايجاد مي‌شود غيرحيواني و بدون لاكتوز است.

شركت توليد مواد غذايي پرفكت دي كه پروژه توليد شيرهاي غيرحيواني را به عهده دارد مي‌گويد فوايد اين محصولات  تنها براي مصرف‌كننده نيست، با حذف گاوها از چرخه توليد لبنيات از ميزان انتشار كربن از اين صنعت 48 درصد كاسته خواهد شد.

اين پروژه از سال 2014 در مرحله تصفيه باقي مانده‌ است و شركت پرفكت دي اميدوار است به زودي بتواند براساس اين محصول جديد خطي از توليدات پنير، ماست و شير را راه‌اندازي كند.

براي توليد شير بدون حضور گاو،‌ محققان مخمر GM را بهبود بخشيدند تا بتواند قند را به پروتئين كاسئين شير تبديل كند،‌ فرايندي كه به گفته محققان بسيار پاك‌تر و كم‌هزينه‌تر از دامداري است. پروتئين‌هاي شيري توليد شده از مخمر به تركيبي از چربي و قند‌هاي گياهي افزوده مي‌شوند و در نهايت نيز تمامي ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز بدن به آنها افزوده خواهد‌شد.

اين شركت به تازگي نتيجه آزمايش‌هاي خود را از محققان دانشگاه غرب انگلستان و مركز مشترك مطالعاتي اتحاديه اروپا دريافت كرده‌ است و اين نتايج به نظر اميدواركننده هستند. گفته مي‌شود اين فرايند توليد 98 درصد از ميزان مصرف آب و 91 درصد از ميزان نياز به زمين مي‌كاهد و نسبت به شيوه سنتي دامداري 84 درصد كربن كمتري توليد مي‌كند. هدف توليد تجاري اين شير بدون حيوان تا سال 2017 است.

shir-ghav-telegram

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. خاصیتی که شیر گاو داره، در صورت حضور خود گاو است!
    در غیر آن هیچ!
    اسمشو چیز دیگه ای بگذارن، حالا لازم نیست هر چیزی که سفید بود و ترکیبات شیر رو داشت شیر باشه!
    اسمشو بگذارن “Snowy water”

    1. باسلام و احترام
      خیر هرگز موافق این کار نیستیم.
      علامت تعجب بعد از عنوان مطلب نشان از تامل برانگیز بودن موضوع دارد.
      متاسفانه در بازار امروزی تخم مرغ و شیر مصنوعی نیز عرضه می شود که باید هوشیار بود به آنچه در سفره غذایی خود و خانواده مان می گذاریم.
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا