حق خانواده در انتخاب تزریق واکسن، تبدیل به یک اجبار شده است

 سلامت مردم زیر سلطه نظام سرمایه‌داری؛
 حق خانواده در انتخاب تزریق واکسن، تبدیل به یک اجبار شده است/ دست دراز کردن ایران به سمت هند برای خرید واکسن
 یک مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه که مطالعات زیادی در زمینه واکسن داشته است، گفت: خانواده می‌تواند با مطالعه و مشاوره و بعد حق انتخاب، به عنوان ولی فرزند خود، درباره تزریق واکسن تصمیم بگیرد اما نظام سرمایه‌داری با تسلط بر سیستم آموزش و پرورش و ثبت نام نکردن دانش آموزان در دوره ابتدایی، این حق را از خانواده‌ها گرفته‌اند.
 حجت الاسلام علی ارجمند عین الدین، در گفت‌وگو با  خبرنگار سینا، اظهارات روشنگرانه‌ایی درباره صنعت واکسن داشت.

وی با بیان مقدمه‌ایی اینگونه عرایض خود را آغاز کرد: سالها قبل یکی از اساتید مطرح استان قم، وقتی می‌خواست درس “اصفار ملاصدرا” را شروع کند، پیش از آن داستان پادشاه را می‌گفت و بیان می‌کرد که من آن بچه‌ای هستم که داد زد “پادشاه لخت است”، امروز من می‌خواهم درمورد موضوع مهمی با شما صحبت کنم و همین ابتدا می‌گویم که من آن بچه‌ای هستم که داد میزند “پادشاه لخت است (افشاگری)”.

این مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز که به عنوان یکی از دانشمندان دلسوز در زمینه‌های مختلف مطالعات دارد، در ادامه مقدمه خود بیان داشت: ما ایرانی‌ها عادت‌های خوب و بد زیاد داریم، یکی از عادت‌های بدمان این است که در خیلی از موارد رودربایستی داریم و تحت تاثیر جو قرار گرفته و جو زده عمل می‌کنیم و یا با اجبار کاری انجام می‌دهیم، به عنوان مثال بیشتر افرادی که برای ازدواج به دفتر ثبت می‌روند، حتی برای یکبار هم مطالبی را که امضا می‌کنند، نمی‌خوانند؛ این درحالی‌ست که مواردی که به عنوان شروط ضمن عقد امضاء می‌شود، جزو ذات فقهی نیست و بلکه کسانی که رویکرد فمینیستی داشتند، این دفترچه را نوشتند زیرا میخواستند مواردی را بر مردان تحمیل کنند و لذا این موارد را جزو شروط ضمن عقد اعلام کردند.

حجت الاسلام ارجمند، گفت: در موارد معدودی دیده می‌شود که کسی این شروط را مطالعه و گزینشی امضاء کند؛ این کار متداول نیست زیرا افکار عمومی به قدری ایجاد استیصال می‌کند که فرد به خود اجازه مطالعه نمی‌دهد و بعد از به دردسر افتادن و رفتن به دادگاه متوجه می‌شود که چه شروطی را به خود تحمیل کرده است.

وی پس از بیان مقدمات، بحث خود را وارد موضوع واکسن کرد و اظهار داشت: اکنون تزریق واکسن که در جامعه ما انجام می‌شود، به صورت عرف و اجبار در جامعه برای همه بچه‌ها ضروری است و این یکی از مواردی است که کمتر کسی درباره آن سوال می‌کند و می‌پرسد چرا؟

سازمان نظام پزشکی به صورت “خودخوانده و جزیره‌ای” عمل می‌کند

ارجمند، با بیان تاسف از اینکه سازمان نظام پزشکی که خود باید زیرمجموعه حاکمیت باشد، اینگونه به صورت “خودخوانده” و مانند یک جزیره مستقل عمل می‌کند، تصریح کرد: این سازمان، برای خود تصویب قانون می‌کند، تعرفه مشخص می‌کند، خود مجازات می‌کند و خلاصه اختیار همه امور با خود این سازمان است، درحالیکه تصمیمات این سازمان با جان مردم سروکار دارد اما جای تعجب است که به صورت یک صنف کاملا  “خودمختار” در بحث بهداشت و درمان جامعه نظارت می‌کند.

حق خانواده در انتخاب تزریق واکسن، تبدیل به یک فشار حاکمیتی شده است

حجت الاسلام ارجمند، یادآور شد: قیم و ولی فرزند، حق قانونی و شرعی دارد که انتخاب کند، به فرزندش واکسن بزند یا نزند، درحالیکه این حق، تبدیل به یک اجبار شده و خانواده‌ها مجبورند واکسن کودکانشان را بزنند چون در سال اول ابتدایی برای ثبت نام بچه‌ها در مدارس به مشکل برخواهند خورد.

امتناع 50 هزار خانواده اهل تگزاس از تزریق واکسن

این دانشمند، تصریح کرد: در دنیای امروز اینطور نیست، به عنوان مثال در کشوری مانند آمریکا با اینکه یک نظام کاملا سرمایه‌داری در آنجا حاکم است، این اجبار وجود ندارد؛ در ایالتی مانند تگزاس، اخیرا 50 هزار خانواده از تزریق واکسن برای فرزندان خود ممانعت کرده‌اند و این را حق قانونی خودشان می‌دانند که واکسن را به فرزندان خود تزریق بکنند یا خیر، درحالی که کشور ما کشوری شبه سرمایه‌داری است.

این مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه که در هیئت رئیسه انجمن ارگانیک کشور نیز عضویت دارد، با اشاره به اینکه بعضی از خانواده‌ها نگرانی‌هایی دارند و چنان تحت تاثیر جو هستند که نمی‌توانند تصمیم بگیرند، متذکر شد: بحث روی این نیست که واکسن تزریق شود یا خیر، چراکه بعضی از واکسن‌ها مانند فلج اطفال خیلی هم مفید بوده است اما بحث این است که همانطور که در مورد تراریخته گفتیم باید حق انتخاب وجود داشته باشید، در مورد واکسن نیز باید همین‌گونه باشد؛ در تراریخته گفتیم خریدار باید محصول را بشناسد که تراریخته است یا خیر، همانطور که الان در 64 کشور دنیا محصولات تراریخته برچسب گذاری می‌شود و مشتری حق دارد که تراریخته را انتخاب کند یا نکند.

خانواده باید حق انتخاب تزریق واکسن، داشته باشد

حجت الاسلام ارجمند، افزود: خانواده می‌تواند با مطالعه و مشاوره و بعد انتخاب و گزینش به عنوان ولی فرزند خود، یک واکسن را ضروری و دیگری را غیرضروری تشخیص دهد، این باید حق قانونی و شرعی خانواده باشد.

این مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، در مورد اینکه اگر واکسن نزنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ گفت: اگر کسی از این حق قانونی استفاده کرد و واکسن نزد چطور خواهد شد؟، در کشور ما، 31 واکسن به فرزندان تزریق می‌کنند و در برخی از کشورها 50 واکسن و این آمار رو به رُشد است و روز به روز به تعداد واکسن‌های تزریقی افزوده می‌شود؛ پس ما که تعداد 19 واکسن کمتر می‌زنیم، در کشور چه فاجعه و سونامی بیماری‌ها اتفاق افتاده که در بقیه کشورها اتفاق نیافتاده است؟ اگر بقیه آن را هم نزنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی با تاکید براینکه هیچ پاسخ منطقی و علمی وجود ندارد که نشان دهد مردم در کشورهایی که 19 واکسن بیشتر زده‌اند، کمتر دچار بیماری شده باشند، عنوان کرد: پس چرا در زمینه تزریق واکسن میلیاردها تومان هزینه میشود؟ برای چیزی که هنوز هیچ پاسخ علمی وجود ندارد، این اجبار چیست؟ مضاف بر اینکه مشکل خانواده‌ها در سال اول ابتدایی برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس برای چیست؟

حجت الاسلام ارجمند، ممانعت از ثبت نام بچه‌های واکسن نزده در مدارس را یک تخلف قانونی دانست و بیان داشت: در کشور ما تحصیلات دوره ابتدایی، اجباری است و باید خانواده‌ها فرزندشان را برای تحصیل حتما به مدرسه بفرستند، آیا آموزش و پرورش خواهد توانست کسی را که باید تحصیل کند برای آنچه که خود خلاف قانون است، ممانعت به عمل آورد و نگذارد فرزند تحصیل کند؟ یعنی خلافی را انجام دهد برای اینکه خلاف دیگری صورت گرفته، این خود یک تضاد و تناقض است و باید کسانی که در این زمینه دستی دارند پاسخگو باشند.

نظام سرمایهداری و احاطه آن بر سیستم آموزشی و سیستم بهداشتی کشور

این محقق، متذکر شد: نباید تصور کنیم که ما در مدینه فاضله زندگی می‌کنیم بلکه کل بحث واکسن‌ها، داروهای شیمیایی، حتی سرفصل دروس دانشگاهی‌شان، شرکت‌های داروسازی کلا زیرمجموعه نظام سرمایه‌داری حساب می‌شوند و نظام سرمایه‌داری براساس سود و منافع خود سیستم آموزشی و سیستم بهداشتی را کنترل می‌کند.

وی تعریف کرد: شهید مدرس در مجلس ملی حدود 90 سال پیش به خاطر بیماری که در آن زمان شایع شده بود، پیشنهاد تاسیس دو مرکز تحقیقاتی در زمینه دام و انسان ارائه داد، این پیشنهاد تصویب شد و دو نهاد به نامهای موسسه سرم سازی رازی در کرج و دیگری انستیتو پاستور، تاسیس شد.

دست دراز کردن ایران به سمت هند برای خرید واکسن

حجت الاسلام ارجمند، گفت: متاسفانه در سالهای اخیرو  بعد از اینکه این دو مرکز خدمات ارزند‌ه‌ای ارائه داد، نظام سرمایه‌داری و سود باعث شد که بسیاری از تولیدات آنها به حاشیه کشیده شود، اگر بعضی از ممانعت‌ها و فشارها نبود قطعا امروز سرم سازی رازی به یک مجموعه‌ای از آپارتمان و شهرک مسکونی تبدیل شده بود همانگونه که بعضی‌ها از دل مدیریت سایپا و ایران خودرو شرکت‌هایی مانند مدیران خودرو را زدند، بعضی از محصولات استراتژیک که در سال‌های قبل تولید می‌شد الان تولید نمی‌شود و این جای تاسف دارد به طوریکه اکنون دست ما به سمت کشور هند که روزی دانش واکسن سازی را از ایران فرا گرفت، دراز است و اکثر واکسن‌هایی که به بچه‌ها تزریق می‌شود واکسن‌های هندی هستند.

وی در پایان تاکید کرد: ما نسبت به این موضوع دلواپسیم، این دلواپسی برای بعضی‌ها انگ شده است، امروزه دردنیا محققین آزاد دلواپس، یک مجموعه بسیار بزرگی را شامل می‌شوند که نسبت به آنچه که نظام سرمایه‌داری و مُدرنیته امروزه در جوامع به بار می‌آورد هشدار می‌دهند و ما هم یکی از آنها هستیم و به دلواپس بودن خودمان افتخار می‌کنیم؛ آیندگان نیز خواهند فهمید آنچه که ما می‌گفتیم مستند به شواهد و مدارکی بوده و صرفا یک بحث هیجانی نبوده است لذا انتظار داریم که فرهنگ عمومی به قدری بالا برود که والدین دانش آموزان از حق شرعی و قانونی خودشان استفاده کنند و با مشورت‌ها و مطالعاتی که انجام می‌دهند حق داشته باشند که هر واکسنی را می‌خواهند تزریق نمایند؛ امیدوارم با بیداری که در مردم اتفاق افتاده به این نقطه هم برسیم.

واکسن

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. جناب اقای حجت الاسلام ارجمند ای کاش این قضاوت  را شما به اهل فن مربوطه  واگزار می کردید چرا که اطلاعات شما کامل نیست 

    همانگونه که ما در بعضی از مسائل به علت نقص اطلاعاتمان ورود نمی کنیم و به شما مراجعه می کنیم 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا