حکایات و قصه هایی از احوال بیماران مراجعه کننده به محمد ابن زکریای رازی- بخش ششم

بنام خداوند جان و خرد

حکایات و قصه هایی از احوال بیماران مراجعه کننده به محمد ابن زکریای رازی

مطالب پی در پی و متوالی که به صورت دوره ای به سمع و نظر مخاطبان می رسد تاریخچه ها و حکایات طبی است که رازی پزشک نامی ایران در هزار و اندی سال قبل بر اثر تجارب و مشاهدات خود بر روی بیماران برشته تحریر درآورده است. که در رساله ای به نام قصص و حکایات المرضی آمده است.

ادامه مقدمه:

5- نظر نویسندگان باختر درباره رازی – مورخین اروپائی نیز مانند مورخین اسلامی در باب محمد زکریا رازی عقیده مند میباشند که وی نابغه ای بزرگ و طبیبی عالیشان است.

گاستیلیوتی[1] استاد تاریخ طب دانشگاه پادوا ایتالیا را «امیر پزشکان زمان» خود نام داده است.

و ما عیناً ترجمه فرانسوی عقیده ایکه این دانشمند درباره رازی دارد و توسط آقایان J.Bcrtrand ، F. Gidon بیان داشته ذیلاً می نگاریم:

در دائره المعارف اسلامی[2] در باب محمد زکریای رازی بدین شکل اظهار نظر گردیده است:

باز در جای دیگر درباره رازی مینویسد:

بدین معنی که وی را بحق بزرگترین طبیب عالم اسلام میداند. شادروان پرفسور ادوارد برون[3] در کتاب خود موسوم به طب عرب چنین نوشته است: « آنقدر که مسلم و واضح است آنکه ابوبکر محمد بن زکریای رازی در طب بالاتر از بوعلی سینا که از او استادتر است بوده و محتمل است بزرگترین طبیب عالم اسلام باشد». دکتر ماکس نوی بورگر[4]  آلمانی در کتاب تاریخ طب خود نیز بر این عقیده است که: « رازی بزرگترین طبیب عالم اسلام میباشد و نمیتوان کسی را بالاتر از او دانست».

دکتر دنالد کمپل انگلیسی[5] در کتاب معروف خود «طب عرب و نفوذش در قرون وسطی» درباره رازی چنین می گوید: «با ذکر نام رازی یا بهتر بیان گردد ابوبکر محمد بن زکریای رازی (926- 841 م.) به کاملترین دوره طب عرب میرسیم وی بزرگترین و مشهورترین و شاید زبردست ترین نویسندگانی است که طریقه و افکار بقراط و جالینوس را بسیار خوب شرح داده است».

دکتر رنو در جشن هزارمین سال رازی در پاریس بسال 1932 میلادی چنین گفت:

در کتاب تاریخ طب تألیف میر شتینگ و کارل زودهف[6]

محمد زکریای رازی را بنام بزرگترین طبیب کلینیکی عالم اسلام مینامد و مقام شامخ استاد را بیان میدارد. پس از آن شرح مبسوط در باب آثار این طبیب بزرگ و تألیفات وی در عالم طب بیان میدارد که اگر بخواهیم بشرح تمام نظروی بپردازیم بسیار مفصل و مشروح و باعث اطاله کلام خواهد شد.

مؤلف مزبور گوید: «اثر طب رازی در طب اروپا قرون متمادی برقرار بوده است، کتاب بزرگ وی که حاوی نام داشته و بزبان لاتین نیز ترجمه گردیده مدتها مرجع طالبین علم طب بوده است».

پس از آن مؤلف بشرح سایر کارها و عملیات رازی پرداخته و مجدداً در قسمتهای دیگرکتابش که از علم الامراض و اصول تداوی است سخن میراند و عملیات مکتبهای مختلفه طبی عالم را شرح و بسط میدهد و رازی را بنام بزرگترین طبیب کلینیکی اسم میبرد».

در حقیقت بهتر از هر کس نوی بورگر آلمانی و میرشتینگ و زودهوف دریافته اند که رازی در میان پزشکان دوره اسلامی بزرگترین طبیب کلینیکی است.

در کنفرانسی که بسال 1913 میلادی در لندن «در باب زندگانی و کارهای رازی» در کنگره بین المللی طب تشکیل گردید ج. س. ا. رنکینس مقام وی را در طب و طبابت بسیار عالیشان ذکر کرده است.

آقای م. پ. منتریه (M. P. Menetrier) در جشن هزاره رازی در پاریس طی سخنرانی خود بنام «طب عرب و اثر آن در تاریخ و نفوذش در طب فرانسه» رازی را بنام « طبیب بزرگ» نام برده است که با کمال دقت و سادگی گفته های بقراط را بیان داشته است.


[1] کتاب تاریخ طب تألیف آ. کاستیلیوئی استاد تاریخ طب در دانشگاه پادوا (از شهرهای شمال شرقی ایتالیا) تألیف بسیار نفیسی است که بزبان ایتالیائی برشته تحریر درآورده و به بسیاری از السنه ترجمه شده است. ترجمه فرانسه آن توسط J. Bertrand F. Gidon  )  بسال 1931 میلادی چاپ شده است.

دائره المعارف اسلام[2]

رجوع شود به شماره (1) و (2) حواشی.[3]

[4]. M. Nerburger

[5]  طب عرب و نفوذش در قرون وسطی، تألیف دکتر نالد کامپل انگلیسی () این کتاب در تاریخ طب اسلامی و اثر آن در قرون وسطی در دنیا مخصوصاً اروپا میباشد و در نوع خود کتاب کم نظیری است.

تاریخ طب تألیف میرشتینک و کارل زودهوف[6]

ox type=”note”] (منبع: کتاب قصص و حکایات المرضی از حکیم محمد ابن زکریای رازی – ترجمه و اهتمام دکتر محمود نجم آبادی) [/box]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا