خارش و سوختگی پوست کودکان

#خارش_و_سوختگی_پوست_کودکان

?خارش و سوختگی پوست کودک معمولاً ناشی از تأثیر ادرار بوده و در ناحیه پرینه کودک دیده میشود و گاهی نیز در مناطق دیگری از بدن کودک زخم های مختلفی به علت نامرغوب بودن شیر مادر روی میدهد، برخی از این زخم ها سفید و برخی دیگر سیاه بوده و برخی از آن ها دردناک و برخی دیگر به هیچ وجه دردناک نیستند. اگر زخم سیاه و همراه با تب باشد، این امر زینهار بخش فرا رسیدن مرگ باشد.
✳درمان متداول اینست که ابتدا اقدام به اصلاح شیر مادر کرد و یا این که باید کودک را در حوضی حاوی آب گرم و عصاره خرما و یا انجیر و آب فنول قرار داد تا فضولات از داخل بدن به سطح پوست بیاید و چون اطمینان حاصل شود که تمامی فضولات خارج شده، باید هر روز کودک را با محلول عصاره گلاب و یا آس و مشابه آن، حمام داده و سپس کـودک را از حمام مذکور بیرون آورده و او را با روغن گل ماساژ داد. اگر زخمها خشک باشد، باید کودک را با روغن بنفشه حمام داد و اگر زخم ها مرطوب و دارای ترشحات آزار دهنده فراوان باشد، باید بر روی آن مخلوطی از سفیدآب و موم و روغن گل نهاد. اگر زخمها همراه با خارش بوده و سن کودک بیش از شش تا هفت ماه باشد فنول و کدو حمام دهید و نباید کودک را با هر مرهمی ماساژ داد و باید به مادر شیرده عصاره شاهتره و یا کزبره الحمار” و یا میوه آملج” و یا مرکبات ترش خورانده شود و باید او را از خوردن غذای شیرین و شور و همچنین اگر در اثنای درمان عوارضی مشاهده شد باید بر روی زخم پودر ذرت و زغال و شنبلیله و برگ گل و آس و آرد جو نهاد.

پی نوشت:

آملج:آمله

 ? منبع: رساله پزشکی کودکان،ترجمه دکتر احسان مقدس، ص۵۰-۵۱.

کدمطلب: 961213 7pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا