سکنجبین های دارویی – طرز تهیه سکنجبین زرشک

 این سکنجبین برای بازکردن انسداد عروق وتسکین حرارت معده وقلب نافع است وتبهای صفراوی را کاهش می دهد واشتها آورومدّراست وسردردهای گرم را تسکین می دهد.750گرم زرشک تمیز رادر یک لیترآب و60گرم گلاب 12ساعت خیس کنند، پس از صاف کردن آب آن را گرفته ویک کیلوگرم شکر سرخ به آن اضافه کنند وبجوشانند و با قدری سفیده تخم مرغ کف آن را کاملا بگیرند وپس ازصاف شدن ازآتش گرفته بگذارند که دُرد شکر سرخ ته نشین شده آن را صاف کنند ودوباره در ظرفی ریخته و100گرم سرکه انگوری کهنه و 5/1کیلوگرم آب به درآن اضافه کرده وبجوشانند تا قوام آید مقدار خوراکی هربار 60گرم است.

نسخه دیگر برای تهیه سکنجبین زرشک با همان خواص
250گرم زرشک بی دانه را دریک لیتر آب و60گرم گلاب 12ساعت بخیسانند وپس از صاف کردن یک کیلوگرم شکر سرخ داخل آن نموده بجوشانند وبا سفیده تخم مرغ محلی کف آن را بگیرند وازآتش گرفته بگذارند تادردآن ته نشین شود وآن را مجددا صاف کرده وبا 100گرم سرکه انگوری کهنه روی شعله ملایم بجوشانند تا قوام آید ودرشیشه نگهدارند مقدارهر خوراک 60گرم است. عده ای از حکمای طب سنتی ایران دراین سکنجبین نیز آب به یا آب سیب ویا آب انار
داخل می کنند وممکن است ازادویه مقوی معده وکبد وقلب نیز به آن اضافه نمود.

نسخه ای دیگر برای سکنجبین زرشک
آب انارترش، آب انار شیرین ازهرکدام 650گرم، سرکه کهنه انگوری 420گرم، آب زرشک 850گرم، گلاب 850گرم شکرسرخ 5/2کیلوگرم. طبق دستور سکنجبین بپزند. مقدار خوراک آن هربار 60 – 30 گرم است.

به کوشش: عاطفه مهناوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا