عطسه و آلرژی

حرکتی است که در اثر ضعیف شدن سیستم ایمنی مغز رخ می دهد و برای دفع اخلاط موذی، این حالت رخ می‌دهد. گاهی از باد حادث می گردد یا بوئیدن بعضی چیزها و یا خوردن بویی ناغافل و استشمام آن توسط بینی حاصل می گردد به نحوی که موجب رنجش شخص می شود که بالجمله دماغ را به واسطه ی گزندگی که دارد محتاج می سازد به آنکه منقبض گردد برای دفع آن و گاهی موذی‌ای دیگر غیر از خلط های مذکور موجب رنجش آن موضع می گردد و چه از داخل که از خارج، هوای استنشاق شده نیز آن قوه محرک را یاری می رساند. به این شکل که ریه و مغز از آن پر می‌شود و آنچه که در ریه است دفعتاً به بالا می آید (دماغ) به واسطه انقباض عضلات صدر‌ و حجاب و دماغ هم به حرکت انقباضی، هوای موجود در خود را بیرون می‌کند و آن موذی از داخل قلع شده به خارج می‌رود ( از راه دهان و بینی)

و سبب آن یا امری است خارجی مثل غبار و دود و بوی های حاد و شروع روز و طلوع آفتاب و یا داخل شدن چیزی در بینی مثل پر مرغ و امثال آنها به آلات بینی می رسد و سوزش حس می‌شود و به مغز سرایت می‌کند. یا امری است داخلی چنانکه بقراط در سابعه فصول گفته است که عطسه دهنده باید از راس باشد مراد بقراط این نیست که البته باید از راس باشد بلکه مراد آن است که عطسه دهنده از راس می باشد و دلیلش آنجا نهفته است در وقتی که دماغ دفعتاً گرم می‌شود و از آن گرمی رطوبتی سیلان نماید یعنی به موضوعی که دماغ در آن قرار دارد و دماغ از آن رطوبت یا از بادی که از آن رطوبت حاصل می گردند رنجیده می شود و از آن سوزش عارض می گردد مانند سوزشی که از دخول چیزی در بینی حادث می گردد و یا می تواند از  رطوبت غیر سوزشی باشد زیرا که بسیار می‌شود که رطوبات غیرسوزنده از هر دو سوراخ بینی فرود آید و عطسه با آن نیست و در این طبیعت برای دفع آن اخلاط موذی هوای کثیر استنشاق می نماید و آن را دفع میکنند تا آنکه آن موذی به همراهی دفع شود چنانکه در انبوب می‌دمند برای آن که هرچه در آن موجود است بیرون رود و از فرود آمدن در آن هوا صوت شنیده می شود زیرا که منفذ و راه خروج آن از منفذ تنگ است که به سختی بیرون می آید و هرقدر که منفذ تنگ تر باشد صوت شدید تر است و چون عطسه بسیار رخ می دهد باید آن را علاج نمود

ریختن روغن گل، بنفشه و بید در بینی و استحمام با‌ آب نیمه گرم شیرین، تا آنکه‌ سوزش دماغ مرتفع گردد. و از غبار و دود و بوی های حاد مدتی دوری کرد و احتیاج آن به علاج در صورت کثرت عطسه ضروری است زیراکه اگر ماده ی موذی در سر باشد احتیاج به نضج است و بسا باشد که باعث خونریزی از بینی‌ هم بشود و به جایی می‌رسد که‌ گاهی قوه ی بدن را ساقط می کند.

حجامت به تدبیر برای ایشان لازم می‌باشد.

منبع: قانونچه 
گردآورنده: یکی از حامیان احیای سلامت

کد مطلب: H96102001

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام. دختر ۷ ساله من اکثرا هنگام بیدار شدن از خواب شروع به عطسه های پیاپی می کنه از حجامت آلرژی ۳ دوره با فاصله ۱۵ روز هم استفاده کردم همچنین غرق بید هم روزی یک استکان صبح ها می خوری و شب ها هم از روغن بنفشه داخل بینی استفاده می کنه. اما هنوذ عطسه هاش خوب نشده گاهی بهتر می شه و گاهی شدت می گیره. شب هایی که سرش رو با کلاغ می پوشاند احساس می کنم بهتر می شه.

    1. با سلام و احترام
      بجای روغن بنفشه از روغن نازیل استفاده کنید
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا