فهرست جامع ترین کتاب های مرجع در تاریخ و متون پزشکی کهن اسلام و ایران زمین – بخش هفدهم

 

  1. الحاوي في الطب کتاب بیست و سوم (قوانین استفاده از غذاها و نوشیدنی ها، خواب وبیداری و بیماری های مسری و موروثی)

نویسنده: محمدبن زکرياي رازي

ترجمه: دکتر فرزانه غفاری

درباره کتاب: رازی در این کتابش به قوانین استفاده از غذاها و نوشیدنی ها، خواب وبیداری و بیماری های مسری و موروثی پرداخته است. رازی در این کتاب تسکین برخی دردها، درمان های عمومی، ریزش مو و وظایف و آزمودن پزشک را آورده است.

 

  1. جامع بیطره

نویسنده: شهاب الدین علی علوی حسینی

تصحیح: دکترمجید انوشیروانی

درباره کتاب: کتاب جامع بیطره در پرورش اسب و بیماری های اسب می باشد. در این کتاب از سر تا پای اسبان هر یک مدرکی جداگانه آورده شده و درمان آن ها مورد توجه قرار گرفته است. علوی حسنی در این رساله تجربیات خود را ذکر نموده و همچنین به نقل از رساله رومی از خنام(مشمشه) و واگیری آن، تورم غدد لنفاوی و همچنین از هاری اسب مطالب جالبی را ذکر کرده است و از منابعی چون تحفه المومنین یا تحفه حکیم مومن استفاده نموده است.

 

  1. الحاوي في الطب کتاب پنجم (بيماري هاي مري و معده)

نویسنده: محمدبن زکرياي رازي

ترجمه: دکتر محمدابراهیم ذاکر

درباره کتاب: رازی در این کتابش به بیماری های مری و معده پرداخته و در آن اسباب، علائم، سو مزاج های ناشی از آن و درمان آن با مقایسه گفته ها و درمان های دیگر حکما و تایید یا رد کردن آن ها با تجربیات خویش می پردازد.

  1. الحاوي في الطب کتاب سوم (بيماري هاي گوش، بینی و دندان)

نویسنده: محمدبن زکرياي رازي

ترجمه: دکتر محمدابراهیم ذاکر

درباره کتاب: رازی در این کتابش به بیماری های گوش، بینی و دندان پرداخته و در آن اسباب، علائم و درمان آن با مقایسه گفته ها و درمان های دیگر حکما و تایید یا رد کردن آن ها با تجربیات خویش می پردازد.

  1. الحاوي في الطب کتاب ششم (شیوه های گوناگون تهی سازی تن)

نویسنده: محمدبن زکرياي رازي

ترجمه: دکتر محمدابراهیم ذاکر

درباره کتاب: رازی در این کتابش به استفراغ که شامل اسهال، قی کردن، فصد، بول، عرق است و برخی اعمال یداوی در طب سنتی ایرانی می پردازد و کاربرد و دستور های آن در بیماری ها را بیان می نماید. رازی در این کتاب مانند دیگر کتاب هایش به مقایسه نظریات می پردازد و با تجربیات و نظریات خود ان ها را تایید و یا رد می نماید.

 

  1. الحاوي في الطب کتاب هشتم (بيماري هاي روده)

نویسنده: محمدبن زکرياي رازي

ترجمه: دکتر محمدابراهیم ذاکر

درباره کتاب: رازی در این کتابش به بیماری های روده پرداخته و در آن اسباب، علائم و درمان آن با مقایسه گفته ها و درمان های دیگر حکما و تایید یا رد کردن آن ها با تجربیات خویش می پردازد.

 

  1. الحاوي في الطب کتاب هفتم (بيماري هاي پستان و دل و جگر و سپرز)

نویسنده: محمدبن زکرياي رازي

ترجمه: دکتر محمدابراهیم ذاکر

درباره کتاب: رازی در این کتابش به بیماری های پستان و دل و جگر و سپرز پرداخته و در آن اسباب، علائم و درمان آن با مقایسه گفته ها و درمان های دیگر حکما و تایید یا رد کردن آن ها با تجربیات خویش می پردازد.

 

  1. حشایش دیسقوریدوس

نویسنده: علی بن شریف الحسینی

تصحیح: محمدرضا شمس اردکانی، عباس حاجی آخوندی، علی محمد رنجبر، روح الله تمیمی، محبوبه کیانی، فاطمه فرجادمند، مهناز خانوی

درباره کتاب: این کتاب از جمله کتابهای ترجمه شده از لاتین می باشد که نقش مسلمانان را در حفظ میراث کهن بشری به خوبی نشان می دهد و حاوی اطلاعات ارزشمندی می باشد

 

  1. حفظ الصحت و سیاست المدن

نویسنده: حکیم موسی بن علیرضا ساوجی

تصحیح: وجیهه پناهی

درباره کتاب:این کتابمشتمل بر دو رساله از حکیم موسی‌بن علیرضای ساوجی است که در قرن سیزدهم نگاشته که رساله حفظ‌الصحّت در بردارنده توصیه‌های گوناگون در حفظ سلامتی و رساله سیاست‌المدن نکاتی در مورد راه و روش زندگی و آیین کشورداری می باشد.

 

  1. حفظ سلامتی و درمان بیماری‌های زنان باردار، نوزادان و کودکان

(تدبیر الحبالی والاطفال و الصبیان و حفظ صحتهم و مداواه الامراض العارضه لهم)

نویسنده: احمدبن محمد یحیی بلدی (4 ق)

ترجمه: عباس نوروزپور نیازی

درباره کتاب: در این کتاب نویسنده نظرات پیشین پزشکان طب سنتی را در مورد زنان، بارداری، زایمان، اطفال، کودکان، بیماری ها و درمان هایشان گردآوری نموده و در بسیاری موارد آن ها رد یا تایید کرده است. در این کتاب به استفاده از وسایلی چون روروک و پستانک اشاره گردیده.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا