فهرست جامع ترین کتاب های مرجع در تاریخ و متون پزشکی کهن اسلام و ایران زمین – بخش 22

 

  1. تندرستی و مهارت های سالم زیستن با طب سنتی ایران

نویسنده: دکتر عادل حقیقی

درباره کتاب: در این کتاب با کیات طب ایرانی، مزاج ها، اخلاط،سته ضروریه یا شش اصل ضروری در طب ایرانی،اقلیم شناسی، انواع بیماریها، نبض،داروها و غذاها، اصطلاحات ولغات طب ایرانی، ناهنجاری ها و سرطان پروستات، آناتومی بدن انسان با تصویر، گیاهان دارویی با تصویر رنگی و نمایه کاملی از بیماری ها، اعضای بدن و مفردات آشنا می شوید.

  1. حکایات اهل نظر

نویسنده: استاداسماعیل ناظم

درباره کتاب: این کتاب در بردارنده واقعیات تلخ و شیرین تاریخی با رویکرد آموزشی است که در هر حکایت گوشه هایی از روشهای درمان در گذشته به شیوهای جذاب به تصویر کشیده می شود

 

  1. شرح اسماء العقار( شرح نام گیاهان دارویی)

نویسنده: ابوعمران موسی بن بن میمون قرطبی

ترجمه: دکتر احسان مقدس

درباره کتاب: این کتاب شرح نام گیاهان دارویی است که مولف به ذکر نام یک گیاه در زبانهای عربی سریانی لاتینی یونانی بربری فارسی وزبان محلی اندلسی پرداخته است

 

  1. شرح الاسباب العلامات فارسی

نویسنده: نفیس بن عوض کرمانی

تصحیح: احمد بن محمدحسینی

درباره کتاب: این کتاب در واقع، شرح عالمانه و دقیق این حکیم بزرگوار بر کتاب جاودانه حکیم نوآور و پزشک اندیشمند، نجیب‌الدین سمرقندی (الاسباب و العلامات) است؛ به گونه‌ای که کتابی با این اعتبار و جامعیت در زمینه سبب‌شناسی و نشانه‌شناسی بیماری‌ها در مجموع چندین‌هزار اثر به‌جا‌مانده طبی گذشته نداریم و به همین سبب، دست‌کم حدود 150 سال در مدارس و دانشکده‌های طب سنتی در سراسر شبه‌قاره هند و پاکستان به عنوان کتاب مرجع، مورد توجه و آموزش بوده است. ترجمه حاضر، ترجمه‌ای خوب و در شأن کتاب اصلی است که در سال 1243 هجری قمری به دست پزشک آگاه و خوش‌قریحه، حکیم احمدابن محمد الحسینی، به پارسی برگردانده شده است.

 

  1. شرح الاسباب و العلامات

نویسنده: نفیس بن عوض کرمانی

درباره کتاب: این کتاب در واقع، شرح عالمانه و دقیق این حکیم بزرگوار بر کتاب جاودانه حکیم نوآور و پزشک اندیشمند، نجیب‌الدین سمرقندی (الاسباب و العلامات) است؛ به گونه‌ای که کتابی با این اعتبار و جامعیت در زمینه سبب‌شناسی و نشانه‌شناسی بیماری‌ها در مجموع چندین‌هزار اثر به‌جا‌مانده طبی گذشته نداریم و به همین سبب، دست‌کم حدود 150 سال در مدارس و دانشکده‌های طب سنتی در سراسر شبه‌قاره هند و پاکستان به عنوان کتاب مرجع، مورد توجه و آموزش بوده است.

  1. آشنایی با مکتب طب اسلامی

نویسنده: دکتر غلامرضا نورمحمدی

 

  1. شرح رباعیات طب یوسفی

نویسنده: عبدالعلیم خان نصراله خان الاحمدی الخیشکی الخورجوی

تصحیح: دکتر محمدباقر مینایی، داریوش محمودی

درباره کتاب: کتاب رباعیات یوسفی حکیم یوسف بن محمد بن یوسف هروی در میان اشعار طبی فارسی هم از لحاظ زیبایی و سادگی و هم از لحاظ دستورالعمل های طبی، شهرت و کاربرد زیادی دارد. کتاب شرح رباعیات طب یوسفی در حقیقت شرحی است که حکیم عبدالعلیم خان بر طب یوسفی در حیدرآباد با تجارب 37 ساله خویش نگاشته است.

 

  1. شش رساله کهن پزشکی

تصحیح: یوسف بیگ باباپور

درباره کتاب:اين كتاب شامل 6 رساله از جمله «صلاح الصحاح في حفظ الصحه» نگاشته افضل‌الدين ابوحامد احمد بن حامد كرماني، «الفراست» منسوب به افلاطون، «معرفت اشجار و خواص نباتات» از مولفي ناشناخته است. رساله‌هاي «جوامع كتاب جالينوس» اثر جالينوس، «حفظ الصحه» از مولفي ناشناخته و «خواص عرق گوگرد» از مولفي ناشناخته ديگر رساله‌هاي اين كتابند.

 

  1. شمسیه

نویسنده: شمس الدین محمد بن نعمت اله

تصحیح: مهدی علیزاده، امیر جلادت، مهدی سرداری

درباره کتاب: آثار دوره طلایی و شکوفایی طب سنتی ایران در اواخر عصر صفوی است. نویسنده، کتاب «شمسیه» را در ارتباط با شاخه طب عملی مکتب طب سنتی ایران و به طور عمده در معالجات و قرابادین، در نه مفاله تنظیم نموده که موضوعات آن عبارت است از: تدبیر حفظ صحت، تدبیر اطفال شیرخوار، امراض حادثه از فرق تا قدم، بیماری های ظاهری و زیبایی، تب ها، زهرها و پادزهرها، گزیدگی ها و تدبیر آن و در نهایت داروهای ترکیبی. به لحاظ این که این کتاب، یک دوره معالجات و داروهای ترکیبی مورد نیاز و رایج را شامل می شود، تا حدودی به تنهایی پاسخ گوی نیاز اولیه مراجعین می باشد و ذهنیتی کلی از تشخیص و درمان در طب سنتی در مخاطب ایجاد می نماید. مولف به غیر از آخرین مقاله کتاب که مفصل به اقسام داروهای ترکیبی پرداخته، در قسمت معالجات نیز بلافاصله بعد از معرفی هر داروی ترکیبی، نحوه ساخت و صنعت و صفت آن را نیز بیان نموده است

 

  1. شناخت طبایع (دوره 3 جلدی)

نویسنده: دکتر ابوالحبیب

درباره کتاب: اولین گام در طب سنتی در مواجه با بیمار تشیخص طبع بیمار می باشد چرا که درمان ها در طب سنتی در یک بیماری خاص بر اساس طبع افراد متفاوت می باشد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به استفاده از مواد کمکی دیگری علاوه بر مصرف داروی مشخص می باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا