لزوم مدیریت بدن در فصول چهارگانه – بخش دوم (فصل تابستان)

در فصل تابستان

گرمای سخت فصل تابستان، سبب کاهش نیرو و کم شدن کنش های طبیعی، زردی رخسار، بی خوابی و ضعف دستگاه گوارش می شود. در تابستان های بسیار گرم، لاغری و انواع تب شایع می شود. در افراد قوی، گرمی هوا به پختن و دفع سریع تر خلط فاسد کمک می کند و در افراد ناتوان، این گرما فرد را ضعیف تر می کند. در فصل تابستان، گرم و خشک است و علائم گرمی و خشکی در افراد با مزاج گرم و خشک تشدید می شود، به ویژه افرادی که در دوره جوانی به سر می برند.

درمان این گونه دردهای فصل تابستان، پرهیز از افراط در جنبش ها و پناه آوردن به خنکی های مرطوب و معتدل، نظیر هندوانه و خیار است. بهتر است در تابستان، بیش تر غذاهای سرد و تر مصرف شود، به ویژه افراد دارای مزاج گرم و خشک.

بهترین غذاها در تابستان، میوه و شیر و سبزی ها و انواع نوشیدنی های گیاهی هستند. حمام با آب سرد نیز در صبح و عصر مفید است. همچنین در این فصل، مصرف گوشت مناسب نیست، چون سموم آن به واسطه عرق فراوان دفع نمی شود. مصرف انواع ترشی ها نیز برای دفع صفرا مفید است. به فرموده امام رضا (ع)، خوردن انواع سبزی ها، در ماه تیر توصیه شده است، به ویژه کاسنی. زیرا بهترین رفیق کبد است و کبد سالم نیز همه بیماری های شناخته و ناشناخته را درمان می کند.

در این ماه، گرمی هوا و خشکی آن سبب تبخیر مایعات بدن و کم شدن بلغم و غلبه صفرا می گردد. در هوای گرم، سوراخ های بدن باز و ترشح غدد تعریق به آسانی انجام می گیرد.

کارهای سخت و پر مشقت، سبب ازدیاد عمل تعریق و ضعفو لاغری بیش از حد می شود و خوردن چربی فراوان نیز تاثیر حرارت هوا و آفتاب را روی بدن بالا می برد. بهترین درمان بیماری ها در این فصل، دفع سودا با حجامت است.

با توجه به ویژگی این ماه؛ یعنی تشدید حرارت بدن و تبخیر آب آن، امام رضا (ع) به نوشیدن آب سرد به صورت ناشتا سفارش فرمود. در این ماه گرم، خون رسانی به دستگاه گوارش کاهش می یابدو سبب ضعف آن می شود، در همین جهت باید از خوردن غذاهای زود هضم استفاده شود.

*از دیگر توصیه های امام رضا (ع) استفاده از بوهای با طبع سرد و مرطوب از آن روست که استشمام آن ها در کاهش حرارت بدن موثر است و مایه تعادل در بدن می شود.

منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص ۲۲۹.

کدمطلب: 960130     11pc

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا