مصاحبه حکیم دکتر روازاده با خبرگزاری دانشجو: وزارت بهداشت تاكنون یک بیمار را هم با طب سنتي معالجه نکرده / چرا دانشكده‌هاي طب سنتي کشور بايد فقط با 25 دانشجو آغاز به کار کنند؟

حسین روازاده در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، طب موسوم به سنتی را طب بومی ایران دانست و خاطرنشان کرد: ما چیزی به عنوان طب سنتی نداریم. کسانیکه روی طبل سنت می کوبند هیچ چیز از آن نمی دانند، ریشه طب سنتی در اختیارشان نبوده و یا ندانسته از سنتی بودن دفاع می کنند و یا از جایی تحریک می شوند؛ این خواست دشمنان ماست که همه چیز ما را با کلمه سنتی، کهنه و پوسیده جلوه دهند.
وی افزود: اگر به هزار سال پیش برگردیم همین طب در آن زمان استفاده می شد و هیچ کس هم به آن طب سنتی نمی گفت. نیازی به استفاده از کلمه سنتی نیست بلکه طب بومی ایران صحیح تر است.
روازاده گفت: همانگونه که خیلی چیزها در نظام مقدس جمهوری اسلامی می رود که به امید خدا ارزشی شود، ما هم منتظر هستیم که این طب نیز پیشرفت کند، بنابراین باید صبوری کنیم تا با مرور زمان هر چیزی جایگاه خودش رو پیدا کند.
این کارشناس طب سنتی ایران افزود: کسانی که این علم و این طب را بومی می خواهند قطعا خدمتگزاران به ملتند؛ بومی بودن به معنای کهنگی نیستن بلکه به معنای آزمایش شده یا تجربه شده و کهنه نشدنی است و در تمام طول تاریخ زندگی بشر قابل استفاده است.
وی این طب را وابسته به طب اسلامی دانست و گفت: به نوعی می توان قبول کرد که نوعی رفتارهای درمانی تا قبل از اسلام جزو روش سنتی ما بوده است که با آمدن اسلام، دانشمندان مسلمان هر آنچه را که سنت بوده با کار و تلاش بسیار اسلامیزه کردند و شکل اسلامی دادند.
روازاده افزود: این طب اسلامی از آن مقطع به بعد دیگر سنتی نامیده نمی شود، بنابراین اگر روشی را سنتی بنامیم و بخواهیم آن را با همان شیوه قبل از اسلام تایید کنیم، با توجه به اینکه اسلام برایش تعیین تکلیف کرده، این کار مقابله با اسلام است، چون نیازی نیست روش درمانی اصلاح شده توسط دانشمندان مسلمان را مجددا به بحث و مجادله گذاشت.
 
چرا دانشكده هاي طب سنتي باید در سراسر کشور فقط با 25 دانشجو آغاز به کار کنند؟
این کارشناس طب سنتی ایران تصریح کرد: وقتی گفته می شود در طب اسلامی می توانید کودکانتان را از چهار ماهگی حجامت کنید و ائمه معصومین (ع) و حکما نیز بر آن تاکید کرده اند و نظر مثبت بر آن داشته اند، نیازی نیست که گفته کسی که هزار سال قبل از اسلام تاکید کرده از دو سالگی این کار صورت بگیرد، را مورد توجه قرار داد.
وی افزود: دانشمندان ایرانی طلایه دار این جریان بوده اند، و اعتقاد ما بر این است که این طب را طب ایرانی بدانیم و در واقع به عنوان طب اسلامی – ایرانی از آن یاد کنیم.
روازاده با ابراز خرسندی از تحولاتی که در این زمینه در حال رخ دادن است، این حرکات را کافی ندانست و گفت: اگر دانشکده طب سنتی در کشور احداث شد، چرا باید در سراسر کشور فقط با 25 دانشجو آغاز به کار کند، در صورتی که دانشکده های پزشکی همزمان سالانه بیش از 1000 دانشجو پذیرش دارند؟ امید است که این مسئله مرتفع، و به سرعت پیگیری شود. این کار ساده و عملی است، چراکه طی قرون متمادی این کار تجربه شده و کار تجربه شده بسیار آسان تر و ساده تر از کار تجربه نشده است.با ستاد جامع راهبردی نقشه جامع علمی همکاری می‌کنیم

این کارشناس طب سنتی ایران تصمیمات اخیر ستاد جامع راهبردی نقشه جامع علمی کشور در خصوص طب سنتی را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: برای اظهار نظر نهایی باید صبوری کرد؛ جمعی از همکاران فعال در این زمینه نیز همکاری خود را با این ستاد آغاز کرده اند.
وزارت بهداشت تاكنون یک بیمار را هم از طریق طب سنتي معالجه نکرده
وی با اشاره به اینکه روند استفاده از طب سنتی در مجموعه بهداشت و درمان روند کاملی نیست، افزود: ابتدا برداشت من این بود که قرار نیست طب اسلامی-ایرانی در درمان بیماران دخالت کند، بطوریکه هم اکنون دانشکده های ما متخصص طب سنتی فارغ التحصیل نمی کنند و فقط PH.D که تنها می توانند در زمینه تاریخ پزشکی حرکت کنند، فارغ التحصیل می کنند.
روازاده گفت: تاریخ پزشکی در واقع مطالعه کتابخانه ای در مورد طب موسوم به سنتی است و در واقع این فارغ التحصیلان می توانند یادی از پزشکی اسلامی-ایرانی داشته باشند که باید به اخذ تخصص تبدیل شود.این کارشناس طب سنتی ایران افزود: جالب اینجاست که در زمینه این طب بارها از افرادی تجلیل شده تا اینگونه القا کنند که نیاز به چنین افرادیست و سایرین تنها به این موضوع تشویق شوند، در حالیکه حتی یک بیمار را هم از این طریق معالجه نکرده اند، البته اینها مشکلات خاصی نیست، چرا که سمت و سوی جریان در جهت احیای طب بومی خودمان است و حتی در این راستا دوستان بسیاری صدها نفر را معالجه کرده اند و می توان گفت در دو دهه اخیر نزدیک به 300 هزار نفر توسط گروهی که تحت نظر من هستند تحت درمان بودند.

طب سنتی در جامعه بهداشت و درمان کشور جایگاهی ندارد
وی در خصوص ناسالم بودن مواد غذایی از جمله مواد گوشتی و مرغ های هورمونی و مشکلات رسانه ای کردن این موضوع، تصریح کرد: اگر قرار باشد توپ بسکتبال را داخل سبد بیندازیم، سبد آن حتما باید وجود داشته باشد، اگر توپی مهیا باشد، سبد آن نیز لازم است که در دسترس باشد، این بدان معناست که همه مسائل ارزشی ما در زمینه طب، هیچ جایگاهی برای آن در جامعه امروز بهداشت و درمان تعریف نشده، بطوریکه اگر شما به وزارتخانه مراجعه کنید و درخواست داشته باشید برای احداث کارخانه ای که از ماست کره بگیرد، با مجوز دادن به آن جلوگیری می شود، در حالیکه این امر بسیار مفید است و سبب سلامتی جسم و جان می شود، و دلیل این مخالفت اینست که معتقدند برای چنین چیزی در سیستمشان تعریفی ندارند، بنابراین برای مطرح کردن چنین مسائلی، باید جایگاه آنها در سیستم کنونی بهداشت و درمان تعریف شود، همانگونه که دانشکده طب سنتی امروز بر خلاف 10 سال پیش تعریف دارد.
نمي توان روش زندگي از طريق طب سنتي را پرهزينه خواند
روازاده سالم زندگی کردن در شرایط نامناسب اقتصادی را سخت دانست و گفت: سالم زندگی کردن با شرایطی که ما مطرح می کنیم هزینه خاصی ندارد، در واقع هزینه آن بسیار کمتر از هزینه ایست که امروز مردم برای درمان بیماری هایشان می پردازند، با این تفاوت که ما هزینه یک زمان یک ساله و یا چند ساله را در نظر می گیریم، اما اصولا مردم هزینه های روزانه را مد نظر دارند.
این کارشناس طب سنتی ایران افزود: خانواده ای که هر روز بیمار است و روزانه خرج دوا و دکتر می دهد باید بداند که در طب سنتی هزینه ها طولانی مدت محاسبه می شود، مثلا برای بازه ای یک ساله و یا بیشتر، در واقع در این نوع درمان تا 10 سال خبری از بیماری نیست و هزینه ای برای آن نمی کنند، اما خانواده ها این را موضوع را مد نظر ندارند.
وی گفت: غذای سالم اخلاق خوش ایجاد می کند، درگیری ها و ضررهای اخلاقی در خانواده کمتر می شود و عوارض این درگیری ها از بین می رود؛ مردم ما اینها را نمی بینند و فقط همان روغن و شکر را می بینند که هر کدام امروز کیلویی چقدر است.
روازاده ابراز داشت: همیشه اینطور نیست که عملا هزینه ها گران باشد؛ مثلا لامپ کم مصرف نه تنها ارزان نیست، کم مصرف هم نیست و جز شایعات چیزی را در بر ندارد. در درمان سنتی مردم از هر دو طرف سود می برند؛ هم در دراز مدت به کوری و سرطان مبتلا نمی شوند و هم در کوتاه مدت به عنوان مثال پول برق زیادی نداده اند و لامپ گران هم نخریده اند.
این کارشناس طب سنتی ایران گفت: اصولا سیاستمداران برنامه ریزی 20 ساله می کنند و به آن نیز می رسند، اما عموم مردم نگران یک سالند و چند 20 سال می گذرد و هیچ کاری نکرده اند.

منبع:خبرگزاری دانشجو – یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳  

mosahebe-dr-ravazadeh-telegram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا