لباس های بیماری زا؛ وقتی شلوارجین،کمربند و کفش می تواند بیماری‌زا باشد

علاوه بر مصرف غذاهای ناسالم، پوشیدن بعضی از لباس‌ها نیز می‌تواند باعث ابتلای افراد بویژه خانم‌ها به برخی بیماری‌های جسمی و حتی روحی شود.

 

با وجود اینکه صنعت البسه و پوشاک در دنیا رشدی تصاعدی داشته و میلیون‌ها برند معتبر اکنون وجود دارند و مشتریان پروپاقرص خود را دارند، اما همه لباس‌ها برای سلامت انسان‌ مناسب نیستند و پوشیدن برخی از آن‌ها به جای ارائه یک ظاهر زیبا به فرد باعث ابتلای او به انواع بیماری‌ها می‌شوند.

کارشناسان اعتقاد دارند لباس‌های تنگ و چسبان، انواع شلوار جین‌های کشی، کفش‌های پاشنه بلند، کمربندهای سفت، کت و دامن‌های تنگ و ضخیم همگی می‌توانند باعث فشار بر عضلات، ایجاد مشکل بر فشار خون و در نهایت بروز مشکلات استخوانی و حتی فشار خون بالا شوند.

متخصصان برای بررسی اثر کفش و لباس‌های مختلف بر عضلات بدن آزمایشی عملی ترتیب داده و بر روی بدن گروهی از داوطلبان سنسورهای ویژه نصب کرده تا نحوه اثرگذاری لباس بر بدن آن‌ها را بررسی کنند.

در نتیجه این آزمایش بدست آمده که لباس‌های تنگ و کفش‌های پاشنه بلند باعث پیچ خوردن ستون فقرات و فشار آمدن زیاد به بدن برای حفظ تعادل می‌شود.

لباس‌های ضخیم نیز نوعی عدم تعادل در بدن ایجاد می‌کنند که در نتیجه آن عضلات منقبض و جریان خون پرفشار می‌شود تا فرد بتواند به حرکات طبیعی خود بپردازد.

علاوه بر البسه، متعلقات دیگر از جمله حمل کیف سنگین، استفاده از گردنبند یا گوشواره‌های با وزن بالا نیز باعث بر هم خوردن تعادل و ایجاد فشار زیاد بر ستون فقرات، عضلات، اعصاب و ماهیچه‌ها برای کنترل این وسایل و حفظ تعادل بدن می‌شود.

بسیاری از افرادی که از کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌کنند یا کیف‌هایی با وزن سنگین حمل می‌کنند در میانسالی با مشکلاتی، چون آرتروز دست و زانو مواجه می‌شوند، همچنین بیشتر آن‌ها دچار سردرد، گردن درد و دردهای میگرنی هستند که به دلیل عادت‌های اشتباه در زندگی است.

دردهای آرتروز، می‌تواند باعث فلج شدن زندگی فرد، ایجاد دردهای بسیار شدید، بالا رفتن ریسک شکستگی دست و پا، بروز پوکی استخوان، از دست دادن تعادل و زمین خوردن در افراد شود.

کارشناسان براین اساس توصیه می‌کنند افراد حتماً در انتخاب البسه دقت کنند، کیف سنگین حمل نکنند بویژه کیف دستی و در صورت نیاز به حمل بار سنگین حتماً از کوله پشتی یا ساک دارای چرخ استفاده کنند. همچنین استفاده از گوشواره و گردنبندهای سنگین برای ساعت‌های طولانی توصیه نمی‌شود و تنها برای بازه‌های زمانی کوتاه بهتر است از این وسایل استفاده شود.

کفش‌های با پاشنه بیشتر از ۳ سانتی متر برای سلامت بدن مضر هستند و می‌تواند باعث خم شدن ستون فقرات، کشیدگی ماهیچه‌ها، تورم قوزک بالا، خطر شکستگی و ضرب دیدگی پا، ایجاد میخچه و از دست دادن تعادل و زمین خوردن شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد به صورت دوره‌ای ازکفش‌های پاشنه بلند و کفش‌های پاشنه کوتاه و اسپرت استفاده کنند و برای حفظ سلامت پاهای خود در طول روز از دو نوع کفش استفاده کنند تا فشار به پنجه و قوزک پای آن‌ها وارد نشود.

پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند به دلیل فشاری که بر بدن بویژه گردن وارد می‌کند حتی می‌تواند منجر به سردرد، خستگی، گردن درد و حتی شانه درد شود.

برای حفظ سلامت دستگاه اسکلتی بدن خود از پوشیدن لباس‌های بسیار تنگ نیز خودداری کنید یا لباس‌های سنگین و دنباله دار، زیرا می‌توانند علاوه بر درد کمر و شانه‌ها باعث بالا رفتن فشار خون نیز شوند.

بیماری فشار خون یکی از علل مرگ و میر در جهان است که علاوه بر شیوه تغذیه نادرست می‌تواند به دلیل پوشیدن البسه تنگ، استرس، استعمال دخانیات و مواردی از این دست نیز رخ دهد.

بروز سردرد، دردهای میگرنی، خستگی و استرس ناشی از عدم داشتن تعادل می‌تواند در دراز مدت باعث بیماری‌های روحی، از جمله افسردگی، استرس و هیجان و حتی حملات پانیک شود.

بهترین انتخاب برای البسه، لباس‌هایی است که گشاد و راحت باشند و کمترین فشار را به بدن وارد کنند، وزن آن‌ها کم و از جنس مواد غیر آلرژی زا باشند، همچنین کفش‌های با پاشنه حدود ۳ سانتی‌متر مناسبترین کفش برای راه رفتن و انجام فعالیت‌های روزانه است.

لباس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا