پیوگلیتازون و افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه

پیوگلیتازون و افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه

مطالعات نشان میدهد داروی دیابتی پیوگلیتازون با افزایش خطر سرطان مثانه همراه است. تحقیقات قبلی نیز بر ارتباط تیازولیدیندیون و افزایش خطر مرگ و میر تأکید داشته است.

با استفاده از داده های مراقبت های اولیه، محققان بیش از 145 هزار بزرگسالی که درمان با داروهای جدید دیابتی را در سال 2000 آغاز کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. در مدت 5/14 سال پیگیری، تقریباً   620 بیمار با سرطان مثانه شناسایی شدند. بعد از تعدیل عوامل متغیر، مصرف پیوگلیتازون، در مقایسه با عدم مصرف تیازولیدیندیون ها، با افزایش معنی دار 63 درصدی سرطان مثانه همراهی داشت. این خطر تنها 2 سال بعد از مصرف دیده شد.

پیوگلیتازون همچنین در مقایسه با روزیگلیتازون، با افزایش خطر همراه بود. روزیگلیتازون در مقایسه با سایر داروهای دیابتی، با افزایش خطر این سرطان همراه نبود.

محققان یادآوری می کنند که نتایج حاصل از مطالعات قبلی، با افزایش سرطان مثانه با پیوگلیتازون همخوانی داشته و یافته های اخیر این نتایج را تأیید می کنند.

 منبع: نشریه نوین پزشکی- شماره 620- 15 اردیبهشت 95

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا