کشف یک عارضه جانبی دیگر از مصرف فست فودها

به گزارش روز جمعه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت، محققان دانشگاه جورج واشنگتن در جریان یك مطالعه به طور خاص متوجه شدند كه سطوح برخی فتالات ها (مواد شیمیایی كه بطور رایج در محصولاتی مانند صابون و لوازم آرایشی استفاده می شود) در افرادی كه فست فود مصرف می كنند به میزان قابل توجهی بیشتر است.

از سوی دیگر پژوهش ها نشان داده است كه فتالات ها با برخی عواقب سوء بهداشتی مانند میزان بالای ناباروری به ویژه در میان مردان ارتباط دارد.

محققان معتقدند كه این خطر لزوما نتیجه مصرف خود خوراكی نیست بلكه نتیجه رویه ی تهیه خواركی است.

یافته های این مطالعه در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شده است.

محققان در این مطالعه داده های حدود 9 هزار نفر را كه در بخشی از بررسی های تغذیه ای فدرال در فاصله زمانی میان سال های 2003 و 2010 جمع آوری شده بود، تجزیه و تحلیل كردند.

این بررسی ها شامل اطلاعات مفصلی در مورد رژیم غذایی افراد شركت كننده در این مطالعه بود از جمله اینكه هر یك از این افراد در 24 ساعت گذشته چه خورده بودند.

همچنین این داده ها شامل نتایج نمونه های ادراری گرفته شده از این افراد در همان زمان می شد كه به محققان اجازه می داد سطوح یك ماده شیمیایی را بطور جداگانه اندازه بگیرند.

اولین مسئله ای كه محققان متوجه شدند این بود كه حدود یك سوم افراد شركت كننده اعلام كرده بودند در روزی كه از آنان نمونه ادرار گرفته شده بود، نوعی فست فود مصرف كرده بودند.

دومین مسئله ای كه محققان متوجه شدند این بود كه سطوح دو فتالات DEHP و DiNP در افرادی كه گفته بودند در 24 ساعت گذشت فست فود مصرف كرده بودند، بسیار بیشتر بود.

این مطالعه نشان داد كه سطوح DEHP و DiNP در افرادی كه گفته بودند تنها یك فست فود كوچك مصرف كرده بودند به ترتیب 15.5 درصد و 25 درصد بیشتر از افرادی بود كه اصلا فست فود نخورده بودند و این میزان در افرادی كه گفته بودند میزان قابل ملاحظه ای فست فود مصرف كرده بودند به ترتیب 39 و 24 درصد بود.

این ارتباط حتی بعد از در نظر گرفتن عوامل مختلف در مورد عادات و سابقه شركت كنندگان كه می تواند به ارتباط میان مصرف فست فود ها و سطوح فتالات كمك كند، صادق بود.

منبع:سایت تبیان

 fast-food-rasad-71-tel

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا