آجیل مزاج پسند

 از دیدگاه طب سنتی، بهترین آجیل ها به ترتیب بادام درختی، گردو و فندق است. مغز گردو، فندق و بادام دستگاه دفاعی بدن را تقویت می کند. علاوه بر این، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد و از پوکی استخوان و بیماری های دوران پیری پیشگیری می کند.

اگر مزاج گرم دارید پسته را با انار ترش بخورید

از آنجا که پسته دارای طبع و مزاجی گرم و خشک است، بنابراین مصرف آن در افرادی که دارای مزاج گرم هستند باید با پرهیزهایی همراه باشد. بهترین نسخه برای افرادی که مزاج گرم دارند این است که 10 عدد مغز پسته خام را با آب انار ترش در مقایسه با آب انار میل کنند و در این میان انتخاب آب انار ترش در مقایسه با آب انار شیرین ارجح است. از طرفی افرادی که به دلیل گرمی مزاج دچار کهیر و حساسیت های پوستی می شوند نیز بهتر است پسته را با برگه زردآلو بخورند تا از ابتلا به حساسیت های پوستی پیشگیری کنند.

اگر گوارش ضعیف دارید، پیشنهاد می کنیم در ایام عید به جای مصرف مغز بادام، شیر بادام بخورید

برای تهیه شیربادام که هر کس با هر سن و مزاجی می تواند از آن استفاده کند، کافی است 15 عدد بادام را (برای تهیه یک لیوان شیر بادام) از شب قبل در مقداری آب ولرم خیس کنید و بعد پوست آن را جدا کرده یا می توان مقداری آب جوش روی آنها بریزید و بعد از 15 دقیقه پوست آن را جدا کنید. توجه شود که اگر از خرما استفاده می کنید، هستۀ آن را جدا کنید. بادام های پوست گرفته شده را با یک لیوان آب و مقداری عسل یا خرما در مخلوط کن بریزید تا آماده شود. استفاده از شیر بادام نه تنها برای نوزادان مجاز است بلکه می تواند جایگزین مناسبی برای شیرمادر باشد.

اگر ریفلاکس معده دارید گردو بخورید

درمانگران طب سنتی و دیگر شیوه های طبیعی درمان بر این باورند که مصرف روزانه 2 عدد گردو می تواند تأثیر زیادی در تسکین و درمان ریفلاکس معده داشته باشد. به گفته این درمانگران مصرف بیش از اندازه گردو عوارض جانبی زیادی به همراه دارد که از میان آنها می توان به ترک لب، زخم شدن دهان و خارش و قرمزی پوست اشاره کرد، بنابراین درمانگران به مردم توصیه می کنند با برنامه ریزی و مدیریت در طول ایام نوروز و دیگر روزهای سال به خوردن حداکثر 2 عدد گردو در طول روز اکتفا کنند و به این ترتیب از خواص درمانی آن برای درمان سنگ کلیه، درمان بیماری های ریوی و تنفسی و پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا بهره ببرند.

اگر دیابت دارید فندق بخورید

به گفته درمانگران طب سنتی، مغز فندق به این دلیل که نشاسته کمی دارد بهترین نوع آجیل برای افراد مبتلا به دیابت است. این دانه روغنی به دلیل داشتن فسفر موجب تقویت مغز شده و عملکرد آن را به ویژه برای دانش آموزان و دانشجویان بالا می برد، در صورتی که فردی به افت فشار خون مبتلا باشد، می تواند با خوردن 10 عدد مغز فندق برای بهبود وضعیت خود اقدام کند.

اگر بیماری های قلبی دارید بادام زمینی نخورید

بادام زمینی اگر چه پروتئین زیادی دارد و موجب درمان و تسکین درد معده، سرفه های خشک و تقویت مغز می شود اما مصرف آن باید با ملاحظات زیادی همراه باشد. بادام زمینی به دلیل داشتن چربی اشباع شده موجب افزایش کلسترول خون می شود، مصرف آن در افراد مبتلا به فشار خون و بیماران قلبی باید با پرهیز همراه باشد.

منبع: فصلنامه حکیمانه شماره ششم، سال دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا