آسیب های غذا خوردن مقابل تلویزیون و رایانه

 روز به روز به تعداد افرادی که عادت دارند در حین تماشای تلویزیون یا کار با رایانه غذا بخورند افزوده می شود. اکثر افراد هم نداشتن زمان را بهانه ای برای این عادت نادرست اعلام می کنند که اصلاً قابل قبول نیست.

هیچ کس در طول روز آن قدر گرفتار نیست که نتواند نیم ساعت برای ناهار خوردن زمان صرف کند. متأسفانه غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون باعث می شود ما بیش از نیاز واقعی مان غذا بخوریم. در این مطلب بیشتر در خصوص آسیب های این کار صحبت می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

اثرات منفی غذا خوردن در مقابل تلویزیون برای بچه ها

بچه ها بیشتر در معرض این عادت نادرست خانوادگی قرار می گیرند. نتایج یک پژوهش جدید که در آمریکا انجام شده است نشان می دهد که غذا خوردن در مقابله تلویزیون می تواند باعث چاقی شود. در واقع بچه هایی که در مقابل تلویزیون غذا می خورند بیشتر در معرض دریافت چربی، قند و دریافت کالری اضافه هستند. علاوه بر این، تماشای تلویزیون به قدری حواس بچه ها را پرت می کند که آن ها متوجه سیری خود و دست کشیدن از غذا نمی شوند. این کار نیز بدون شک به افزایش وزن و کسب عادت های نادرست غذایی منجر می شود.

کودکان به طور متوسط روزانه دو ساعت به تماشای تلویزیون صرف می کنند. در طول این مدت نیز از زمان استفاده کرده و صبحانه، ناهار یا شام می خورند. البته زمان تماشای تلویزیون برای آن ها بهترین زمان برای خوردن سیب زمینی سرخ کرده،بیسکوییت، آبنبات، نوشابه و هله هوله های دیگر است. متأسفانه این مسئله نیز علاوه بر اضافه وزن زمینه را برای ابتلا به بیماری هایی مانند کلسترول بالا و دیابت فراهم می کند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است نشان می دهد مشکل اصلی تلویزیون است. در واقع زمانی که کودک یا هر فرد دیگر در هر سن و سالی مقابل تلویزیون غذا می خورد متوجه کیفیت و طعم غذا نخواهد شد.

اگر کودکتان یا خودتان عادت دارید حین تماشای تلویزیون غذا و هله هوله بخورید به جای آن ها میوه و سبزیجاتی مانند سیب، هویج، کرفس، آب میوه های طبیعی و غیره مصرف کنید. به جای اینکه ساعت ها خودتان را مشغول تماشای تلویزیون بکنید از آن زمان استفاده کرده و ورزش کنید. با فرزندانتان بیرون بروید و در هوای آزاد ورزش کنید.

اثرات جنبی غذا خوردن در مقابل تلویزیون

خیلی از افراد عادت دارند که یک برنامه یا سریال تلویزیونی را چندین بار تماشا کنند. آن  هم در حین خوردن هله هوله یا نوشیدنی های ناسالم و غیره. این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود. همان طور که اشاره شد افراد بزرگسال نیز همانند کودکان در معرض آسیب های غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون قرار دارند. این کار باعث می شود که فرد بدون توجه به احساس سیری به غذا خوردن ادامه دهد و مغز وی مجال ارسال سیگنال های سیری به معده را نداشته باشد.

در واقع با این کار نه تنها ناهارتان ارزش غذایی خود را از دست می دهد بلکه همین غذا می تواند باعث بروز مشکلات و تغییراتی در بدن شود که از بدترینشان می توان به پارکینسون و آلزایمر اشاره کرد

در اکثر موارد مردم علاقه دارند که حین تماشای تلویزیون میان وعده و هله هوله بخورند که معمولاً سرشار از میزان زیادی چربی و قند هستند. مسئله دیگر این است که ما بدون توجه و به روشی مکانیکی این مواد غذایی را به دهان می بریم بدون این که متوجه باشیم چه می خوریم. این کار علاوه بر اضافه وزن باعث ایجاد مشکلات گوارشی مانند معده درد نیز می شود. علاوه بر این زمانی که بدون توجه و آگاهی غذا می خوریم بدن عادت می کند بیش از پیش نیاز به خوردن پیدا کند که این کار برای سلامتی مضر است. متخصصان بر این باور هستند افرادی که عادت دارند در مقابل تلویزیون غذا بخورند در مقایسه با افرادی که سر سفره یا میز، غذایشان را می خورند، بیشتر میل به پرخوری دارند. این کار به اضافه عدم تحرک کافی فرد و ورزش نکردن سلامتی فرد را با خطرات جدی مواجه می کند.
توصیه می کنیم از همین امروز این عادت بد را کنار بگذارید و از روی مبل بلند شوید. تلویزیون را خاموش کنید و حواستان به بشقابتان باشد.
توصیه می کنیم ساعاتی را که به تماشای تلویزیون صرف می کنید محدود کنید.
داخل آشپزخانه غذا بخورید و حواستان باشد هم سفره تان تلویزیون نباشد.
یادتان باشد که همیشه غذا خوردن در جمع خانواده لذت بخش تر است. بدون شک صحبت کردن با اعضای خانواده در حین غذا خوردن به مراتب بهتر از تماشای تلویزیون و غذا خوردن است.

خطرات غذا خوردن در مقابل رایانه

احتمالاً شما هم افرادی را دیده اید که بشقاب غذا را روی میز کار قرار داده و یا ساندویچ به دست، مقابل رایانه مشغول خوردن و کار کردن هستند. متأسفانه غذا خوردن در حین کار کردن با رایانه نیز به اندازه غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون برای سلامتی مضر است. کار کردن زیاد با رایانه علاوه بر این که مشکلات مانند کم تحرکی، مشکلات بینایی، وضعیت ناصحیح بدن و غیره دارد فرد را به سمت تغذیه نامناسب هدایت می کند. نتایج پژوهش ها نشان داده اند که غذا خوردن در مقابل رایانه می تواند باعث بروز آلرژی ها و یا بیماری ها شود و احتمال ابتلا به چاقی مفرط و مشکلات دیگر مرتبط با آن مانند کلسترول بالا را افزایش می دهد.

معمولاً افرادی که حین کار با رایانه غذا می خورند فست فودخورهای قهاری هستند و در حین تایپ یا خواندن ایمیل هایشان ساندویچ یا پیتزایشان را نیز می خورند. حتی برای لحظاتی غذایشان را روی میز کارشان نیز می گذارند و دوباره شروع می کنند. غافل از اینکه میز کار و صفحه کلید رایانه چهار صد برابر باکتری بیشتری از توالت دارد. البته مشکل به همین جا نیز ختم نمی شود. میدان الکترومغناطیسی که از طریق رایانه ایجاد می شود باعث تخریب ساختار مولکولی مواد غذایی و آب شده و به این ترتیب نیز به سلامتی آسیب می زند.
در واقع با این کار نه تنها ناهارتان ارزش غذایی خود را از دست می دهد بلکه همین غذا می تواند باعث بروز مشکلات و تغییراتی در بدن شود که از بدترینشان می توان به پارکینسون و آلزایمر اشاره کرد. البته شکی نیست که ما در خصوص بیماری هایی صحبت می کنیم که در طولانی مدت بروز می کنند. بنابراین اگر هم اکنون مشکلی احساس نمی کنید خود را در حاشیه امن تصور نکنید. این قبیل عادت ها در طولانی مدت اثرات خود را بروز می دهند.

رایانه و تلویزیون فرقی نمی کنند

غذا خوردن در حین کار کردن با رایانه تمام اثرات غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون را نیز دارد. اضافه وزن مهم ترین و شایع ترین پیامد این کار است. علاوه بر این شما حین کار کردن متوجه میزان غذای مصرفی نخواهید بود. در نهایت اینکه غذا خوردن در فضای آلوده ی کاری می تواند باعث بروز آنفولانزا، دردهای عمومی و آلرژی ها شود.

چه کار کنید؟

کافی است در طول روز زمان های مشخصی را برای صرف غذا اختصاص دهید. شب ها نیز در حین صرف شام تلویزیون را برای دقایقی خاموش کنید. اگر کارتان زیاد است زمان ناهار را کوتاه کنید اما هیچ گاه در حین کار کردن با رایانه ناهار نخورید. با رعایت همین توصیه های ساده بدنتان ممنون شما خواهد بود.

فاطمه مهدی پور

 

منبع: سایت تبیان

tel-asib-ghaza-h-22

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا