آشنایی با روش های کنترل اخلاط چهارگانه

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، مهدی کریمی اظهار داشت: بقاء و سلامت انسان، با نظارت قوه مدبره جسم، در تنظیم چهار ماده سیال «دم، صفرا، سودا و بلغم» ایجاد می شود.

به گفته وی در صورت تضعیف قوه مدبره، با سبک زندگی غلط (عدم تغذیه صحیح، بی توجهی به دستورات دینی، عدم تحرک …)، در اخلاط چهارگانه اختلال و بیماری در جسم به وجود می آورد.

کنترل اخلاط چهارگانه

این محقق طب سنتی ابراز کرد: تدابیر معدی و خونی، از سبقت بی قاعده اخلاط، جلوگیری می کند و در تقویت قوه مدبره مؤثر است که به برخی از این تدابیر اشاره می کنم.

کریمی اضافه کرد: برای رفع غلبه خلط دم بهترین راه کار حجامت، فصد، خنکی های ضد دم، سکنجبین … و برای رفع صفرا علاوه بر حجامت، دفع صفرا از طریق مدر ادرار با سکنجبین های ترش و تغذیه سرد صورت می گیرد.

وی بیان داشت: برای رفع غلبه سودا، منع موارد سودازا با تغذیه گرم و منع مواد سرد و خشک (گوشت گاو، عدس، دخانیات و …) و نیز با دادن مسهلات مانند؛ افتیمون، شربت خاکشیر، ترنجبین ناشتا و صبر زرد انجام می شود.

این محقق طب اسلامی ادامه داد: برای رفع غلبه بلغم مصرف عسل قبل خواب و ناشتا، اسفند، کندر، اسطخودوس، پشت به آفتاب نشستن، کاهش لبنیات، روغن مالی با روغن های گرم انجام می شود و ترشحات حاصل از بلغم را کم می کند.

کریمی اضافه کرد: اما تعریق روش بسیار مناسبی در دفع بلغم است. استفاده از سیستم های خنک کننده محیط، یکی از عوامل افزایش بلغم و نزله های درونی است.

وی گفت: حبس این خلط ها با مصرف آمپول و آنتی بیوتیک ها اشتباه محض است، زیرا این نزله ها باعث فیبروم، کیست، کبد چرب، ضعف بینایی، سینوزیت و … می شوند.

منبع: فصلنامه عسل درمانی شماره 15 بهار95 

 mezaj-telegram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا