آيا مي دانيد كه گناه کردن در ایجاد اختلال در اخلاط بدن و بیماریهای جسمی و روحی موثر است

هو الشافی

مقدمه:
هستند افرادی که رعایت کامل اصول تغذیه را در پیش گرفته اند و هدف آنها از انجام این مهم، رسیدن به سلامتی جسم و روح خود می باشد ولی متاسفانه به دلیل نا آگاهی یا کم بودن ایمان و اعتقادات مذهبی شان، به راحتی و بدون هیچ هراسی مرتکب گناه می شوند، غافل از آنکه با ارتکاب هر گناهی که توسط شرع مقدس انجام آن حرام می باشد، آسیبی حتی در برخی موارد، به مراتب بیشتر از رعایت نکردن اصول تغذیه به جسم و روح خود وارد می نمایند و دچار بیماریهای مختلف می گردند.

gonah 4

  از گناهان روز مره مانند دروغ، غیبت، تهمت، نگاه حرام به نامحرم، رعایت نکردن حجاب اسلامی و خوردن حق الناس گرفته تا گناهان دیگر که متاسفانه در جامعه امروزی ما بسیاری از افراد بدون هیچ شرم و حیائی، به صورت یک عادت روزانه مرتکب آنها می شوند، همگی در ایجاد اخلاط فاسد و تغییراتی حتی ناگهانی در سیستم طبیعی بدن و  عدم تعادل آن موثر می باشند.
در طب سنتی در مبحث اعراض نفسانی در این زمینه مطالب ارزشمندی ارائه شده است که در این مقاله به کلیاتی از آن می پردازیم.

 

gonah 13Microsoft Word - Document1

 

ساختار بدن و علت بیماری از منظر طب سنتی:
ساختار وجود آدمی دارای دو بخش است یکی بخش اخلاط و عناصر تشکیل دهنده بدن و یک بخش ساختار روانی و روحی که قطعاً تاثیر متقابلی بر روی هم دارند. یکی از مراتبی که در پزشکی وجود دارد، طب جسمی یا طب ابدان است که در قالب عناصر و ارکان می باشد و آب، باد، خاک و آتش اخلاط تشکیل دهنده  جسم می داند و خلطهای بلغم، دم، سودا و صفرا مجتمع شده و اعضای بدن را بوجود می آورند و اعضاء به هم پیوسته شده و جسد را ایجاد می کنند. به این جسد یا ساختار مادی، روح اضافه می شود. ساختار روح مثل جسد مادی نیست و این همان است که قران می فرماید: ونفخت فیه من روحینفخ یعنی دمیدن، لذا چیزی خارج از کالبد بدن وارد آن می گردد که از جنس آن نیست و چیزی متمایز از ساختمان جسمی ماست.
به هر صورت وقتی این جسم با این روح برای یک مدت با یکدیگر ممتزج و آمیخته می شوند اینها تاثیر متقابلی بر روی هم دارند. اعضای بدن افعالی را از خودشان صادر می کنند، که اگر این افعال بر روند طبیعی خودش صورت بگیرد، نشانه سلامت است و اگر بر روند طبیعی خودش صورت نگیرد، نشانه بیماری است.
مثلاً در یک جسم سالم و طبیعی اگر غذا خورده شود، بعد از یک تا دو ساعت، سر دل انسان سبک می شود و سنگینی معده به حالت سبکی تبدیل می شود و به اصطلاح سر دلمان سبک می شود و بعد از مدتی دفع صورت می گیرد ولی فردی که غذا می خورد و به شدت سردلش سنگین می شود و حالت تهوع پیدا می کند و تا 24 ساعت نمی تواند چیزی بخورد، می فهمد که افعال معده اش از روال طبیعی خارج شده است یا مثلاً نداشتن دید خوب، نشان از خارج شدن افعال چشم از روال طبیعی است و فراموشی، نشان از خارج شدن افعال مغز از روال طبیعی خود است. به هر حال از روی افعال می توان متوجه بیماری شده لذا وقتی بیماری در سطح جسم رخ می دهد اختلالی در اخلاط است یعنی عدم انسجام در اخلاط می باشد به عبارتی دیگر یا اخلاط فاسد می شوند یا زیادتر و یا کمتر از معمول می شوند و یا در جای نامناسب قرار می گیرند و به طور کلی این اختلال خلطی مبنای ایجاد بیماری است.
حال سوال اصلی این است که چرا و به چه مکانیزمی این اخلاط در بدن انسان به هم می ریزند؟

عواملی خارجی یا داخلی وجود دارند که در ساختار اخلاط و مزاج ما دخالت می کنند و موجب نگهداری سلامت ما و یا موجب از بین رفتن سلامت ما می شوند که به آن اسباب ضروریه یا سته ضروریه یا اسباب سته می گویند یعنی غذا و نوشیدنیها، هوا، احتباس و دفع، خواب و بیداری، حرکت و سکون و نهایتاً اعراض نفسانی.

gonah 3

اعراض نفسانی مهمترین عامل بیماری:
اعراض نفسانی یعنی حالتهای روحی و روانی مثل غضب و خشم و سایر ویژگی های رفتاری و اعمال ویژه آدمی.
هر اختلالی که در ساختار شخصیت و روان انسان ایجاد شود بر روی اخلاط تاثیر می گذارد. مثال جالبی حکیم سید اسماعیل جرجانی در کتاب ذخیره خوارزمشاهی آورده است که می گوید مهمترین عاملی که بر روی اخلاط تاثیر می گذارد و باعث اختلال بدن می گردد، اعراض نفسانی یا حالتهای روحی و روانی است، او می گوید اگر چیزی به کسی بگویید که عصبانی شود، سریعاً تمام بدنش گر  می گیرد، به لرزش می افتد و حرارت در بدنش ایجاد می گردد و تمام ساختار بدنش در چند لحظه دچار تغییر می شود، این حرارت و تغییراتی که ایجاد شده بخاطر آن است که از این کلمه شما رنجیده است، بنابراین می توان گفت اعراض نفسانی و حالات روحی و روانی بیشترین تاثیر را بر روی اخلاط و ساختار جسمی ما دارد. چون قدرت و سرعت تاثیرشان از غذا و از همه چیزهای دیگر بیشتر است.
در واقع اگر بدن دست کاری شود، روان تاثیر می پذیرد و اگر دردی در فردی وجود دارد، حافظه اش دچار مشکل می شود، نمی تواند محبت کند، دچار خشم و نفرت می شود، اگر دارای روان خوب و ایمان قوی باشد سخت ترین سختی ها را تحمل می کند، خم به ابرو نمی آورد، این یک واقعیت است که بشر امروز نیز متوجه شده است و تاثیر ذهن و روان بر روی جسم ثابت شده است.
آزمایشی بر روی افرادی که سکته مغزی کرده اند انجام شد و تمرینات ذهنی به آنها دادند و از این اشخاص خواستند تا کارهایی را که روزمره در زمان سلامت انجام می دادند را در ذهن خود تجسم کنند و بخاطر بیاورند مثلاً از یک کشاورز خواسته شد در ذهن خود حرکات روزمره و فعالیت خود را تکرار کند، با پژوهش دریافتند دستی که فلج شده است خیلی زودتر از روال معمول دوباره شروع به کار کرد یعنی یک تصویر ذهنی آثار جسمی واضحی از خود نشان می دهد. پس در نتیجه اختلالات و حرکات روانی بر ساختار اخلاط موثر می باشند.
وقتی که غم و غصه، اضطراب و نگرانی فکری شما زیاد می شود، روند تولید سودا در بدن افزایش می یابد، پوست سیاه می شود، زیر چشم ها سیاه می شوند و ممکن است سوزش معده، یبوست، ریزش مو و مشکلات دیگری حادث شود و می گویند فرد دچار غلبه سودا شده است چرا که یکی از مهمترین علتهای مهمش حالتهای روحی و روانی است، کسی که غصه می خورد و دچار غم است بعد از مدتی تغییرات اخلاط در بدنش به شکل واضح صورت می گیرد.

gonah 11gonah 27gonah 20

گناه و اثرات منفی آن از منظر طب سنتی:
خداوند متعال این بدن را به گونه ای دقیق طراحی کرده است که اعمالی که از آن سر می زند، در حوزه فیزیولوژی در همه انسانها یکسانند: خوردن، خوابیدن، ارتباط جنسی و … منتها پروردگار قواعدی را گذاشته است تا این اعمال، تعادل اخلاط جسم را به هم نریزد، اگر از اعمالی که با این اخلاط جسم تنظیم شده اند، تخطی کنیم و رفتار را از چارچوب این دستورالعمل هایی که خداوند برای انسان در نظر گرفته است، خارج کنیم؛ یعنی مرتکب گناه شویم و از دستورالعملی که صانع مهربان انسان برای این وجود گذاشته است خارج شویم باید منتظر بازخورد آن در جسم و روحمان باشیم.
از گناه تعابیر زیادی شده است یکی از آن تعابیر ذنب است. ذنب به مفهوم دم و دنباله است یعنی آثار گناه در وجود آدمی باقی مانده و به دنبال او کشیده می شود.
غفران یعنی بخشش گناه همراه با پاک کردن آثار آن، که نشان می دهد گناه دارای آثاری است که در صورت توبه باید آثار آن نیز پاک شود وقتی گناه می کنیم فقط عقوبت در دنیای آخرت ندارد، بلکه این گناه در همین دنیا نیز در روی شخصیت ما تاثیر می گذارد و وقتی ما طلب غفران می کنیم، درخواست می کنیم تا غیر از بخشش خداوند، آثار گناه را نیز از وجودمان پاک کند، به طور خلاصه قواعد خاصی را، پروردگار و صانع انسان برای این جسم گذاشته است که خروج از این قواعد خاص و رفتار کردن برخلاف این قواعد، روی جسم و روی اخلاط بدن تاثیر منفی و نابجای خودش را برجای
می گذارد، پیامبر اعظم (ص) می فرمایند: هر گناهی که فردی مرتکب می شود، نقطه سیاهی (سوداء) بر روی قلبش ایجاد می کند تا این که سیاهی ها زیاد می شود و کل قلب را می گیرد.
بنابراین گناه به معنای ارتکاب به عملی است، خارج از قواعدی که خالق برای این وجود طراحی کرده است که مستقیماً اثرش به خود گناهکار بر می گردد.
وسیله نقلیه ایی را در نظر بگیرید که کارخانه سازنده آن، دستورالعملی برای نگهداری و استفاده آن تدوین کرده است و در آن نوع و میزان سوخت و روغن و زمان تعویض آنها، سرعت مجاز و تمامی موارد را درج کرده است. حال اگر راننده ایی خلاف آن عمل کند، لاستیکش را کوچکتر از حد نرمال بگذارد، روغن و سوخت نامناسب در آن بریزد و با سرعت مجاز سیر نکند، قطعاً به ماشین صدمه می زند و باعث تخریب آن می شود، لذا کارکردهای گناه چون خارج از سیستم تعریف شده برای وجود انسان است، وجود را تخریب می کند و این وجود وقتی تخریب شد دچار بیماری و اخلاط نابجا می گردد و این نکته سودا هم که پیامبر گرامی اشاره می کند با مفهوم سودای طب سنتی نیز به گونه ای منطبق است.

gonah 12gonah 16gonah 24

گناه و تاثیر آن در ایجاد اضطراب و از بین رفتن حس امنیت:
خداوند در قران کریم تعبیر زیبایی آورده است و می فرماید کسی که از من غافل شود، زندگی سختی خواهد داشت.
وقتی غفلت و گناه ایجاد می شود و فاصله از خداوند ایجاد می شود، احساس امنیت از بین می رود و می دانیم اساس خوشبختی حس امنیت است و اساس بدبختی عدم حس امنیت و اضطراب و ترس است که مادر تمام بیماریهاست.
وقتی با گناه این فاصله ایجاد می شود، آرامش جای خود را به اضطراب می هد. اضطراب و افسردگی و غم ایجاد سوداهای رسوبی و بیماری زا می کند. در سال 1985 میلادی در هاروارد نیز تحقیقاتی انجام شد و گفته اند که مهمترین عامل ایجاد سرطان، ایجاد بیماریهای عفونی، بیماریهای روماتیسمی و تمامی اختلالات، عقب نشینی سیستم ایمنی است که مهمترین علت آن غم و غصه و اضطراب است.
بنابراین فراموشی خداوند و فاصله گرفتن از حق تعالی یک سختی در جان و دل ایجاد می کند، قلب مومن (قلب معنوی) مرکز ارتباط با خداوند است و حق تعالی گفته است آسمانها و زمین نمی توانند مرا در خود جای دهند ولی قلب مومن می تواند.
حال قلب یک فرد گناهکار سفت و سخت می شود و سیاه می گردد، دیگر جایگاه خداوند نیز نخواهد بود و از خداوند فاصله می گیرد و دچار اضطراب می گردد که این شروع تغییرات سودای بیماری زا در بدنش خواهد شد، هیجانات صفرایش را بهم می ریزد، بلغم، سودا و دم را به هم می ریزد و اختلال اخلاطی بسیار بدی ایجاد می کند که پایه تمام بیماریها از جمله سرطان است، سرطانها از رسوب سودا ایجاد می شوند و امروزه تاکید دارند که اضطرابها یکی از اصلی ترین فاکتورهای بروز سرطان است.

gonah 15gonah 21gonah 22

کلام آخر:
در نتیجه ” الا بذکرالله تطمئن القلوب” حقیقتاً تموج و اختلال و پریشانی روان که منشاء آن گناه و دوری از خداوند است، باعث عدم تعادل ساختاری و شخصیتی شده که منجر به ایجاد سودا و اختلال در مکانیزم بدن انسان شده و انواع بیماریها را به همراه خواهد داشت.
لذا همان گونه که جسم نیاز به تغذیه سالم دارد، روح هم غذای سالم می خواهد و گناه غذای مسموم روح است و بیماریهای جسمی را نیز به همراه خواهد داشت و در یک نگاه مدل زیر به عنوان تاثیر گناه در ایجاد بیماری جسم و روح تقدیم می گردد:

آثار گناه

gonah 2gonah 5gonah 7gonah 19

نوشته های مشابه

‫۳۰ دیدگاه ها

  1. سلام واقعا جای این مطلب در سایت خالی بود .پیشنهاد می نمایم در موقع ویزیت حضوری با توجه به علایم بیمار،گناهان یا بی توجهی دینی را نیز متذکر شوید.یا پوسترهایی در زمینه تولید بیماری با ارتکاب هر گناه در مطب نصب بفرمایید.و من الله توفیق و سپاس از دقت والای شما

  2. بسم الله
    باسلام خدمت مولا صاحب الزمان كه او است امام ما و نماينده خداوند در زمين و ناظر اعمال ما
    كاش اماممان را بيش از اين درك كنيم كه قلب نازنين ايشان در مقابل اين همه گناه كه ما انجام ميدهيم در تنگنا است
    ممنون از اين انذار زيبا و به جايتان در سايت
    به اميد آماده شدن قلب هايمان براي ظهور مولا جان
    يا علي

    1. با سلام و احترام
      گناه یکی از عوامل اینجاد امراض است و این استدلال شما منطقی نمی باشد چرا که دلایل متعددی از سبک زندگی، تغذیه، محیط و … بر ایجاد بیماریها موثر هستند.
      گروه مدیریت سایت

      1. با سلام . من مطالب رو كاملا قبول ندارم .چون بچه اي كه هنوز گناه نداره چطور سرطان ميگيره .شايد بفرماييد بخاطر گناه پدر و مادرش بوده؟ در ضمن به من گفتند سودا دارم در صورتي كه با ايمان و مومن و مذهبي هستم و اهل گناه نيستم و عاشق خدا .پس لطفا درهاي زندگي و مشكلات و غصه رو به گناه ربط نديد اون هم من كه مادري خوش قلب و مهربون احساساتي هستم .بهم برخورد.تشكر

    2. وا چه ربطی داره مریضی حتما به دلیل گناهکاری آدم ها نیست که یه وقتی آزمایشه برا خود فرد و اطرافیانش یه نمونه اش خودشما خدا مادرتون رو مریض کرده که ببینه شما چه فکری خواهید کرد عقب می نشنید از خدا یا میرید طرفش ولی در کل حرفتون خنده دار بود

      1. هر گردویی گرد است، ولی هر گردی گردو نیست.
        مطالب نگفته که علت همه بیماری ها گناه کردن است. گفته که گناه کردن سبب بیماری های روحی و روانی و جسمی می شود. چیزی که کاملا معلومه.
        مثلا می بینیم تقریبا تمام علمای بزرگ و مراجع عظام با اینکه خیلی پیر هستند ولی باز هم ذهن و جسمشان سالم است.

  3. سلام
    خیلی نا امید شدم
    من تقریبا هم اضطراب و استرس زیادی دارم و هم غم و اندوه زیادی دارم، زیاد فکر الکی می کنم و خونه نشین شدم، در کل حس خوبی نسبت به سلامتیم ندارم، سنم 23 است، میشه با توجه به مطالبی که فرمودید راهی برای جلوگیری از این ایجاد عدم تعادل و غلبه سودا بر بدن ارائه کنید؟؟؟ شما بیشتر من رو با مطلبتون ترسوندین، حالا وقتشه راهکار هم بدین، البته شاید خیلی دیر شده باشه….
    ممنون

    1. با سلام و احترام
      همانگونه که در بخش تماس با ما ذکر شده است، به سوالات پزشکی مندرج در بخش نظرات پاسخ داده نمی شود.
      در مورد مشکل سودا و منع سودازاها مطالب خوبی در سایت هست که به آن رجوع نمایید و نگران نباشید.
      گروه مدیریت سایت

    2. یه وقتایی آدم یه کارهایی میکنه که خودشم نمیدونه گناهه یه وقتایی هم چیزی حساب نمیکنه یعنی کوچک میشمره و موثر نمیدونه ولی به نظر من بهترین راه اینکه سعی کنیم گناه نکنیم و درعوص اون کار گناه کار ثواب کنیم یعنی جاگناه رو با ثواب پرکنیم

  4. هو الشافی
    خدا حفظ کنه دکتر خیراندیش و دکتر روازاده را یادمه دکتر خیراندیش به
    شخصی دچار فلج ناشی از سکته مغزی شده بود عﻻوه بر دارو ذکر یا حی یا قیوم را به طرف توصیه کرد و مداومت بر ذکر داشته باشد پرفسور سمیعی اعتقاد دارد تاثیری که دعا بر مغز دارد با چیز دیگر قابل مقایسه نیست روی در اتاق ایشون به فارسی و آلمانی نوشته دعا کنید حتی اگه یک دقیقه باشد

  5. سلام،عرض ادب و احترام
    تشکر میکنم از مطالب مفید و پر محتوای شما که همیشه شاهد بودیم.
    استفاده کردیم
    إن شاالله خدا توفیق بندگی و ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت کند .
    یا علی

  6. خیلی جالب بود، با این تفاسیر هر چه بیشتر آدم به بزرگی و حکمت خدا پی میره،ولی گاهن با اینکه میدانی راهی که میری درست نیست باز دوست داری امتحانش کنی

    1. با سلام و احترام
      این وسوسه شیطان است که انسان را به انجام کارهای اشتباه تشویق می کنه.
      اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
      البته این پناه بردن نباید محدود به لفظ و سخن باشد بلکه باید در اعماق روح و جان نفوذ کند.
      گروه مدیریت سایت

  7. شاید علت اصلی که ما گناه می کنیم اینکه چون اثر ظاهری اونو نمی بینیم چیزی حسابش نمی کنیم ولی حقیقت گناه هم مثل خوردن زهره فقط تفاوتش در اینکه که اگه زهر رو بخوریم جسممون می میره اما اگه گناه کنیم روحمون از بین میره البته شدت و حدتش فرق میکنه شاید یه خوارکی ناجور تاثیر کمی بر بدنمون بگذاره ولی در هر صورت و با مداومت بر خوردن اون چیز ناجور ممکنه کلا سلامتیمونو از دس بدیم این در مورد روحمون هم صدق میکنه شاید یه گناه کوچک انجامش ضرر ناچیزی به روحمون بزنه اما مداومت بر انجام اون روحمونو بدون شک نابود خواهد کرد من با این مطلب به این نتیچه رسیدم که خدا چقدر مهربونه ولی خداییش گناه نکردن از کردنش راحت تره کسی که میخواد توبه کنه واقعا سخته پ همون بهتر که آدم بترسه سراغ گناه نره تا اینکه بره تجربه اش کنه و سرخودش کلاه بگذاره که توبه میکنم خدا میبخشه

  8. خیلی عالی بود دیدم کاملا عوض شد..پس الان میدونم برای چشمم ک داره ضعیف میشه چ دارویی استفاده کنن…کنترل نگاه
    مطمئنم جواب میده ان شالله..ممنون

  9. سلام .
    خدا خیرتون بده بسیار عالی و مفید بود. باز هم از این قبیل مقالات قرار بدید. فک کنم خیلی جای کار داره. اگر در روایات و آیات تدبر بشه مصادیق بسیار بیشتر از اینی که شما در مقاله گفتید گیر میاد و امروزه برای بشریت ضروری و جالبه و قابل استفاده.
    در پناه امام زمان عج باشید

  10. عالی بود من خودم به این نتیجه رسیدم الان سندرم روده تحریک پذیر زخم و نفخ معده مشکلات دستگاه تناسلی فراموشی اضطراب دلهره ترس ضعف اعصاب ضعف چشم همه از کارهای گناهی بود که انجام دادم هرچه هم دکتر رفتم فایده نداشت الانم فتقم پاره شده به علت یبوستی که دارم عملم نکردن واسم دعا کنید تورو خدا محتاج محتاجم

  11. باسلام.یکی ازگناهانی که توجهان رواج دارد عدم جلوگیری ازهوس وشهوت است که عواقب جبران ناپذیری برهپه مخصوصا جوانان مجرد میگذارد.بنده پسر مجردی هستم که به دلیل عرف اشتباه مردم جامعه ومشکلات مادی ازقبیل مشکلات مالی وشغلی ومسکن و….نمیتوانم تاقبل ازسن ۳۰سالگی که عرف شده ازدواج کنم.بااین فشارهاکه بیشتر هم به پسرهاومردان وارد میشه،تاکی وچگونه تحمل کنیم؟
    یکی از عوامل افزایش سودای بدن خارج شدن نامتعادل منی است،که درنهایت باعث افسردگی میشود.
    به نظرشما،جوانی مثل من ، جدای ازمشکلات خانوادگی بااین همه مشکل در جامعه روبروهست،چقدر تحمل داره؟
    تواین زمونه مادی گرا چجوری میشه تمام کارهارو بخداسپرد؟وبایادخداآرام شد؟

    1. باسمه تعالی
      باسلام و احترام
      خداوند از جایی که حساب نمی کنید به شما روزی می دهد.
      در پی تقوی و صبر بر شهوت، شاید یک شیرینی معنوی به شما بچشاند که دیگر شیرینی شهوت دنیایی برای شما جوان محترم آزار دهنده نباشد.
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا