آیا می دانید رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر منجر به سرطان روده می شود

 طبق تحقیقات جدید، رژیم غذایی متداول در غرب که مملو از چربی و دارای مقادیر کم فیبر، ویتامین D و اسیدفولیک است نقش مهمی در ابتلا به سرطان روده دارد.

سرطان روده، دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است که بواسطه رشد غیرعادی سلول های که توانایی حمله یا گسترش به سایر بخش های بدن را دارند ایجاد می شود.

اولین تغییرات در غشای عادی روده که اولین لایه روده ها بوده و مواد مغذی، چربی ها و پروتئین های ناشی از غذاهای که ما می خوریم در آنجا جذب می شود، دارای پتانسیل تشخیص و پیشگیری اولیه از ابتلا به سرطان است.

در این مطالعه، محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند آزمایش طولانی مدت رژیم غذایی را بر روی مدل موش های اصلاح شده ژنتیکی که مبتلا به سندروم لینچ (متداول ترین نوع سرطان ارثی روده) بودند انجام دادند. این موش ها حامل جهشی در ژنMIh۱ خود بودند. این ژن یکی از ژن های اصلی تاثیرگذار بر بیماری است.

در هر بار تقسیم سلولی، DNA خودش را تکثیر می کند. در طول این فرآیند امکان اشتباه وجود دارد که منجر به بی ثباتی ژنومی و احتمالا سرطان می شود.

یافته ها نشان داد الگوی تجلی ژن در غشای عادی این موش های مبتلا به سرطان روده بسیار متفاوت از موش های غیرمبتلا بود.

به گفته مرجانه پوسیلا، سرپرست تیم تحقیق، «به نظر می رسد رژیم غذایی فاکتور پرخطر بسیار مهمی است چراکه ۸۰ درصد سرطان ها در اینگونه موش ها شناسایی شدند.»

 

منبع:خبرگزاری مهر – 5 خرداد 1395

tel-rezhim-rasad-84

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا