آیا می دانید عرق خونساز ( آب آهن تاب) که توسط حکمای ایرانی جهت رفع کمبود آهن توصیه شده است چه خواص منحصر به فردی دارد؟

آهن عنصر فلزی است که بشر از دیرباز با آن آشنا بوده و از چندین هزار سال پیش از آن استفاده می کرده است. اثراتی از کوره های آهن در چهار هزار سال پیش نشان می دهد که این فلز سودمند تا چه اندازه مورد توجه و استفاده بوده است. آهن خالص فلز است، اما به ندرت در این شکل روی سطح زمین یافت می‌شود زیرا در حضور اکسیژن و رطوبت به آسانی اکسیده می‌شود. به منظور به دست آوردن فلز آهن، اکسیژن باید از سنگ معدن‌های طبیعی توسط کاهش شیمیایی حذف شود – به طور عمده از سنگ آهن از سنگ Fe2O3 توسط کربن در درجه حرارت بالاست آهن دارای سطوح صاف و نقره‌ای براق مایل به رنگ خاکستری‌ می باشد اما وقتی با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود به رنگ قرمز- قهوه‌ای در می‌آید که به آنها اکسید آهن یا زنگ آهن می گویند. مقادیر خاصی از آهن و کربن، تولید فولاد می‌کند که می‌تواند ۱۰۰۰ بار سخت تر از آهن خالص باشد. نام لاتین آهن Iron و نماد شیمی آن Fe می باشد. عدد اتمی آهن همان عدد ابجد آن و برابر 26 می باشد. آهن در جدول تناوبی عناصر در گروه هشت و دوره چهارم قرار دارد.دمای ذوب آهن 1,538 °C می باشد. آهن و آلیاژهای آن از رایج‌ترین فلزات و رایج‌ترین مواد فرومغناطیسی در کاربردهای روزمره هستند. آهن (آهن Fe+2، یون فروس) عنصر ردیابی لازمی‌ست که تقریبا تمام موجودات زنده از آن استفاده می‌کنند. آهن ششمین عنصر از لحاظ فراوانی در جهان است. در حالی که آهن حدود ۵% از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد، اعتقاد بر این است که هسته زمین در حد زیادی از یک آلیاژ آهن-نیکل تشکیل شده‌است که ۳۵% جرم کل زمین را تشکیل می‌دهد، بنابر این آهن فراوانترین عنصر روی زمین است ولی در پوسته زمین چهارمین عنصر از لحاظ فراوانی می‌باشد. بیشتر آهن پوسته به شکل ترکیبی با اکسیژن به صورت سنگ‌های معدنی اکسید آهن مثل هماتیت و مگنتیت یافت می‌شود.

آهن نقش بسیار مهمی در بدن موجودات زنده دارد. پروتئینها و آنزیمهای حاوی آهن در همه ارگانیسم ها از موجودات آغازین تا انسان وجود دارند. همیشه کلاسترهای آهن-سولفور در آنزیمهایی مانند نیتروژناز وجود دارد. آهن به صورت ملکول Heme در چندین پروتئین مانند هموگلوبین، سیتوکروم و کاتالاز ایفای نقش می کند. بطور مثال آهن در هموگلوبین و در داخل گلبولهای قرمز خون، اکسیژن را از ریه ها با تمام سلولهای بدن منتقل می نماید.

مهمترین منبع آهن خوراکی برای انسان، گوشت قرمز است که به خوبی توسط بدن جذب می شود. آهن به مقدار کمترو جذب ناچیزتر در گیاهان مورد تغذیه انسان نیز یافت می شود.

خواص منحصربفرد آهن موجود در عرق خونساز:

1-آهن موجود در عرق خونساز طبیعی ترین نوع آهن موجود در طبیعت (اکسید آهن) است.

نوشته های مشابه

2- با توجه به شیوه خاص تهیه آن، بیشتر آهن موجود در آن به صورت یون محلول در آب است که در مقایسه با داروهای شیمیایی آهن، دارای جذب بالا و بدون هرگونه عارضه می باشد (تمامی داروهای آهن میتوانند دارای عوارض جانبی مانند اسهال، یبوست، تهوع، درد در ناحیه معده و برخی عفونت های روده ای و سیاه شدن دندانها باشند).

3- آهن در طب سنتی دارای طبیعت گرم و خشک است، بنابراین توام شدن آن با آب که مصلح آن است، از بروز هرگونه اثرات ناخواسته در بدن جلوگیری می کند؛ این در حالی است که آهن موجود در قرص ها معمولا در ترکیب با عناصری مانند گوگرد، کلر، پیروفسفات و غیره می باشد. تمامی عناصر ذکر شده، خود دارای طبیعت گرم و خشک می باشند و توام شدن آهن با آنها می تواند به دلیل گرمی زیاد به بدن بخصوص به کبد آسیب جدی وارد کند.

4- باتوجه به ماهیت محلول عرق خونساز امکان مسمومیت ناشی از مصرف زیاد آن وجود ندارد.

5- به دلیل آنکه عرق خونساز از آب چشمه و در دیگ های مس آماده می شود؛ علاوه بر آهن، مس و قلع نیز در آب بدون کلر به بدن شما منفعت می رساند.

6- آخرین و شاید مهمترین ویژگی آهن موجود در عرق خونساز خاصیت مغناطیسی (Ferrimagnetic) آهن موجود درآن است که در هیچیک از انواع قرصهای آهن این خصوصیت وجود ندارد و شاید در سالیان آینده علم بتواند به اهمیت این نوع آهن از لحاظ جنبه های بیوفیزیکی دست پیدا کند.

 موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان

 

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. در به دنیا آمدن فرزندم هم طب سنتی میرفتم هم متخصص دکتر های متخصص فقط به صورت متناوب در ویزیت ها مینوشتن اسید فولیک و قرص آهن و ویتامین ها و به شدت از نخوردن آن ما رو میترساندن اما خانم بنده فقط از دستورات طب سنتی استفاده کرد و آب آهن رو تهیه کردیم و دیگر دستورات و خدا رو شکر فرزندم سالم به دنیا آمد و الان 5 سالشه

  2. سلام.میخوام بدونم که این عرق خونساز رو از کجا میتونم پیدا کنم و آیا میشه به بچه 1ساله داد و اگر میشه چقد باید به بچم در روز بدم از این عرق خونساز.ممنون میشم

  3. سلام و وقت بخیر
    ممنونم بابت اطلاعات مفیدی که در اختیارمون گذاشتید. عرق آهن واقعا باعث سیاه شدن دندون های پسرم نمیشه؟؟ سلامت دندوناش برام خیلیییی مهمه

  4. با سلام و خسته نباشید
    می خواستم بدونم اگر عرق رو با آب مخلوط نکنیم و همین طور مثلا یکی دو قاشق در روز بخوریم مشکلی داره؟

    1. با سلام و احترام
      نه موردی ندارد
      ولی طبق دستور مصرف شودبهتر میباشد
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا