آیا می دانید که استخرهای سرشار از کلر و حوضچه های آب سرد داخل سوناها برای سلامتی مضر می باشند!

روزهای گرم سال شاید با خاطرات شیرین تعطیلات تابستانی و گردش و تفریح، معنا می شود، اما این ایام همواره با مخاطراتی همراه است که می تواند سلامت افرادی که رعایت نکات بهداشتی را جدی نمی گیرند، تهدید کند و بعضا آنها را روانه درمانگاه و حتی بیمارستان نماید.

بیماری هایی که سلامت مردم را در روزهای گرم سال تهدید می کند،

به مراتب شایع تر و خطرناک تر از بیماری هایی است که شاید در زمستان گرفتار آن ها شویم. بنابراین، فصل تابستان علاوه بر روزهای گرمی که با آفتاب سوزان در برخی مناطق کشور همراه است، زمینه شیوع انواع بیماری های عفونی، پوستی و… را به دنبال دارد که در صورت عدم رعایت نکات و موارد بهداشتی، می بایست هم گرما و هم بیماری تابستان را تحمل کرد.
با رسیدن فصل گرما، تمایل افراد به ورزش های تابستانی ازجمله شنا افزایش می یابد كه این مسئله با افزایش بیماری های قارچی و پوستی، تنفسی، معده و روده همراه است.
همچنین محققین عنوان می کنند که  آب استخرها می تواند موجب آلرژی یا تشدید بیماری آسم شود. در واقع ، موادی که برای تصفیه و میکروب زدایی آب استخرها استفاده می شود، مشخصاً کلر، باعث ایجاد برخی آلرژی ها می شود.
همچنین وجود کلر و وایتکس در آب استخرها که امروزه جهت ضد عفونی آب و جلوگیری از شیوع بیماری به کار می رود، خود عامل پنهان بسیاری از بیماری ها بوده و عوارضی را برای شناگران و استفاده کنندگان از این استخرها دارد، لذا توصیه می شود از استخرهای امروزی که دارای کلر می باشد، مخصوصاً آن دسته از استخرها که کلر بیشتری در آب استخر می ریزند، استفاده نکنید.
بوي زياد کلر در مکان استخر و قرمزي چشم ها با ورود به محوطه استخر از نشانه‌هاي وجود احتمالي کلر فراوان در آب استخرها می باشد.
از آنجا كه كلر موجود در آب استخرها به مو آسیب می زند، به شناگران توصیه می شود اگر علیرغم توصیه ما به عدم شنا در آب این گونه استخرها، می خواهند در این مکان ها شنا کنند، حداقل از كلاه شنا استفاده نمایند و پس از شنا، موی خود را با صابون بشویند. همچنین شستن بدن بعد از شنا در آب اینگونه استخرها توصیه می گردد.
برای شنا کردن می توانید از آب های رودخانه های تمیز و آرام در حضور غریق نجات یا دریا در قسمت هایی که طرح ایمن سازی برای شناگران اجرا شده است، استفاده نمایید.
از شناكردن در آب‌هاي حاوي زباله، مواد چربي و ساير پس مانده‌هاي جامد خودداري كنيد،‌ اين آبها حاوي ميكروارگانيسم‌هاي بيماري زا هستند.
البته ماندن طولانی مدت در استخر روباز، رودخانه ها و دریاها، مشکل آفتاب سوختگی را دارد که می تواند آسیب جدی به پوست وارد کند. آسیب حاد استخرهای رو باز آفتاب سوختگی، تورم و قرمزی است که در دراز مدت می تواند باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد ” کک ومک” شده و نهایتاً در صورت تکرار زیاد ممکن است منجر به سرطان پوست شود.
آفتاب به مقدار خیلی کم، برای 20 دقیقه به اندازه ای که منجر به قرمزی پوست نشود، مفید است. بنابراین ، توصیه ما این است که  در هنگام آب تنی، بدنتان را (مخصوصاً صورت خود را) حتی الامکان از آفتاب دور نگه دارید. چون در فصل گرما درطول روز به اندازه کافی از آفتاب برخورداریم.
لازم به ذکر است طبع آب، سرد و تر است و برای سالمندان و بیماران دارای بیماری های مفاصلی ماندن زیاد در آب استخرها ضرر دارد.
متاسفانه راه رفتن در آب جهت رفع بیماری های مفاصل و تسکین درد، توسط برخی پزشکان تجویز می شود، اینکار فقط باعث احساس ریلکسی در مدت کوتاه حضور در آب را برای آنها دارد ولی بعد از آن سردی بیشتری که در مفاصلشان غلبه می کند، می تواند باعث درد بیشتر مفاصلشان گردد!
از این جهت نیز شنا در آب دریا که نمک آن باعث کمتر شدن طبع سرد آب می شود خوب است.

نکته دیگری که می بایست استفاده کنندگان از استخرها به آن توجه کنند، منع استفاده از حوضچه آب سرد داخل محوطه سونا می باشد. پریدن ناگهانی با بدن داغ داخل حوضچه آب سرد اگرچه یک احساس خوب و نشاط لحظه ای به شما می دهد ولی می تواند باعث ایست قلبی و حتی مرگ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا