آیا می دانید که روزه گرفتن بدون خوردن سحری بسیار مضر می باشد!

روزه یکی از عبادات بسیار خوب اسلام است که علاوه بر فواید فراوان روحی، در صورتی که درست اجرا شود، می‌تواند سلامت جسمی فرد را نیز تضمین کند.  ولی متاسفانه در برخی موارد به دلیل عدم رعایت نکات کلیدی در روزه‌داری، نه تنها افراد نمی‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند، بلکه دچار مشکلات جانبی خواهند شد که چندان سودمند نیست.
یکی از نکاتی که روزه ‌داران باید به آن دقت کنند این است که هرگز وعده سحری را حذف نکنند، زیرا این مساله به خصوص برای افرادی که فعالیت ذهنی دارند (دانش‌آموزان) و یا کارگرانی که فعالیت بدنی زیادی دارند و یا افراد لاغر و آن هم در روزهای بلند فصل تابستان بسیار حائز اهمیت است.
روزه داری یکی از مظاهر امساک و انضباط می باشد و روزه دار منضبط می گردد تا یک مدل از غذا خوردن را رعایت نماید، علما که دارای عمرهای طولانی تری نسبت به عوام هستند نیز همگی اهل یک امساک و انضباط هستند و خود را ملزم به رعایت چارچوبها و تدابیر مربوط به مسائل جسمی و روحی می دانند.
با روزه گرفتن یک نظم و انضباط در غذا خوردن که پروسه اساسی و مهم در سلامتی ما می باشد، شکل می گیرد و روزه دار واقعی ملزم به رعایت آن می گردد که خوردن سحری نیز بخشی از این برنامه غذايي در ماه رمضان می باشد.
چنانچه روزه‌داری بر اساس اصول کلی بهداشتی انجام شود، باعث ایجاد تعادل در چربی‌های خون، کاهش وزن اضافی، دفع سموم بدن و تعدیل فشار خون می‌گردد و در کل وضعیت سلامت افراد بهبود چشم‌گیری خواهد یافت.
حذف وعده سحري براي سلامت افراد ضرر دارد و با توجه به طولاني بودن زمان روزه‌ داري در فصل تابستان، به همه روزه ‌داران توصيه مي ‌شود كه حتماً سحري را در برنامه غذايي خود داشته باشند.
با توجه به طولاني بودن زمان روزه‌ داري در فصل تابستان كه حدود 15 ساعت طول مي کشد، مصرف غذاي مقوي و نوشيدن مايعات در وعده غذايي سحري مي ‌تواند انرژي مورد نياز براي فعاليت روزانه روزه‌ داران را تأمين كرده و عوارض ناشي از كمبود مواد غذايي و مايعات را در بدن كاهش دهد.
نخوردن سحري ممكن است اثرات مفيد روزه را از بين ببرد، چون باعث تامين نشدن نيازهاي تغذيه‌ اي ضروري روزه ‌دار مي ‌شود و در نتيجه بدن او به سوخت ناقص چربي ‌ها متوسل مي ‌شود و سوخت ناقص چربي ‌ها در بدن تركيبات كتوني را به وجود مي آورد كه نتيجه آن بوي بد دهان روزه ‌دار است.
عوارض ديگر مصرف نكردن سحري شامل سردردها، دردهاي عضلاني، بي حالي مفرط ناشي از افت قند خون، كاهش يادگيري، بي حوصلگي و خستگي است بنابراين حتما به روزه داران توصيه مي‌ شود که براي خوردن سحري بيدار شوند.
لذا خوردن سحری لازم و واجب است حتی چند لقمه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا