آیا می دانید که زنگ زدگی کفگیر آهنی حسوم نه تنها بی خطر بوده و ضرری ندارد بلکه مفید است!

قرار دادن کفگیر آهنی حسوما نعل اسب که قبل از تولید و عرضه حسوم ، استفاده از آن سفارش می شد) در داخل قابلمه، حین پخت غذاهای خورشتی یا تهیه آب جوش برای رفع کم خونی یا فقر آهن، توصیه می شود، ولی بدیهی است با تماس آب با آهن، فلز آهن اکسید شده و دچار زنگ زدگی می گردد و برای استفاده کنندگان این سوال مطرح می گردد که آیا زنگ زدگی آهن برای بدن ضرر دارد و نباید از آهن های زنگ زده برای آزادسازی یون آهن در قابلمه های خود استفاده نمایند یا این که مشکلی ندارد؟

این یک امر طبیعی است که آهن زنگ می زند و به هیچ وجه زنگ زدگی واکسید شدن آهن برای سلامتی ضرر ندارد و در این وضعیت، یون بیشتری از آهن در هنگام پخت و پز آزاد می گردد، لذا از اکسید آهن و زنگ زدگی آن نباید ترسید و با خیال راحت می توانید از کفگیر حسوم یا نعل اسب زنگ زده شده نیز استفاده نمایید.

تذکر:
–    مصرف زیاد و بیش از اندازه آهن نیز مانند تمام عناصر مورد نیاز بدن، می تواند مسمومیت ناشی از آن عناصر را به دنبال داشته باشد.

– اگر زنگ زدگی حسوم یا نعل اسب بحدی منجر به پوسیده شدن آهن شده باشد که باعث کنده شدن قسمت زنگ زده و ورود آن به غذا شود، دیگر از این حسوم یا نعل اسب به این شکل استفاده نکنید. در این حالت اگر می توانید با سوهان کشی قسمت های زنگ زده را جدا و سپس از آن مجدداً استفاده کنید.
–    تغیییر رنگ غذا بستگی به میزان مدت ماندن حسوم یا نعل اسب در غذاهای خورشتی دارد که رنگ آهن با خود رنگ خورشت مخلوط می گردد و کمتر معلوم می شود. البته حتماً نباید رنگ غذا تغییر کند و این تغییر رنگ به معنی کافی بودن آهن باشد.
اگر دائماً از حسوم استفاده می کنید و فقر آهن ندارید، ماندن حسوم در غذا برای مدتی بدون تغییر رنگ و طعم غذا، کافی است.

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. سلام ان شاالله همیشه شاد و سلامت باشید
    موقع پخت غذا وقتی قاشق حسوم رو داخل قابلمه میزارم در قابلمه خوب بسته نمیشه برای همین میتونم قاشق رو ببرم؟ضرری نداره؟

    1. با سلام و احترام
      یکی از فلسفه های استفاده از کفگیر حسوم غیر از آزادسازی یون آهن، جلوگیری از بسته شدن درب ظروف برای خروج بخارات در حین پخت می باشد.
      این بخارات باید حتماً خارج شوند لذا دیگ زودپز و اینگونه ظروف که اجازه خروج این بخارات را نمی دهند مورد تایید نمی باشند.
      گروه مدیریت سایت

  2. سلام خداقوت میگم به شما.
    یه سوالی که توی ذهنم بود اینه که میشه زمانی که برنج رو کته ای درست میکنیم،حسوم رو بزاریم توی آب برنج که تبخیر میشه یا نه؟ آیا این شکلی هم سودمنده؟
    با تشکر.

    1. با سلام و‌احترام
      برای اطلاع از نمایندگی مورد تایید با روابط عمومی تماس بگیرید
      02166920128
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا