آیا می دانید که نام سیب زمینی که اولین بار وارد ایران شد چه بوده است؟

سیب زمینی حدود دو قرن پیش توسط فراماسونر ملعون انگلیسی به نام سرجان مَلکُم (Sir John Malcolm) وارد ایران می شود.

سیب زمینی با نام آلوی سرجان ملکم وارد این سرزمین شد و مردم آن را به این نام می شناختند. اما کم کم آن را سیب زمینی نام نهادند. ما فقط سیب درختی داشته ایم و در زمان های قدیم هیچ گانه سیب زمینی استفاده نمی کرده ایم. امروزه در شیراز هنوز هم سیب زمینی را به نام آلو می شناسند که همان آلوی سرجان ملکم است.

در کتاب های کهن که نام گیاهان و میوه ها و خوراک ها را ذکر کرده است هرگز چیزی حتی مشابه سیب زمینی که غدۀ گیاه محسوب می گردد نداشته ایم و در خوراکی ها و غذاهایی که در بعضی کتب حفظ الصحه و تندرستی و طبی در آمده است هرگز غذایی که با سیب زمینی پخته شود با هر نام و شکلی رؤیت نمی گردد.

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. با تشکر از دکتر . واقعا ما بزرگترین فریب خوردگان هستیم که ناخواسته مورد خیانت شیاطین واقع شدیم . از شما برای پیدا کردن و انتشار این مطالب ارزنده سپاسگذاریم که حداقل اطلاع رسانی میکنید اما کو گوش شنوا

    1. با سلام و احترام
      تاریخجه ورود سیب زمینی در این مطلب بیان شده است. بهر حال سیب زمینی گیاهی محلی برای منطقه ما نیست و سفارشی به خوردن زیاد آن نمی شود.
      ضمناً ساقه و برگ های سیب زمینی حاوی سمی بنام سولانین است، بنابراین نباید آن را مصرف کرد.
      جوانه زدن سیب زمینی نیز باعث افزایش سولانین شده و مصرف زیاد آن موجب مسمومیت می شود. پس جوانه ها و قسمتهای سبز زیر پوست را کاملاً جدا کنید.

  2. سلام
    درسته که انگليسي ها خيلي ضرر از هر نظر به ما ايراني ها و البته جهان وارد ساختند؛ولي به نظر من نبايد تمامه غذاهائي رو که با سيب زميني درست ميکنيم ناديده بگيريم.
    باتشکروآرزوي توفيقات روزافزون

    1. با سلام و احترام
      سیب زمینی گیاه بومی ایران نیست و ضمناً پروسه کاشت و تولید آن نیز اکنون مورد تایید نمی باشد. اگر هم جوانه بزند زیانش بیشتر و مضرتر خواهد بود.
      گروه مدیریت سایت

  3. با سلام
    اين مطلب علمى است ولى من تعجب مى كنم چرا از اين واژه ها( ملعون) استفاده مى شه!!!
    آيا سر جان مالكم كار خطايى كرده كه سيب زمينى را وارد ايران كرده؟؟
    واقعأ از شنيدن اينچنين الفاظى در يك مطلب علمى تعجب كردم.

  4. ضمن سلام و اظهار ارادت.
    انگیسی ها در اکثر غذاهای خودشان سیب زمینی مصرف می کنند تا جائیکه بنطر میاد غذا ی یدون سیب زمینی برای اونا معنی نداره. آیا این ها به ملت خودشان نیز رحم نمی کنند؟

    1. با سلام و احترام
      باید بررسی نمایید آن افرادی که فقط خود را بشر و انسان می دانند و دیگران را حیواناتی در اختیار خود فرض می نمایند، چه تغذیه ای دارند.
      ضمناً در انگلیس عموماً غذاها را آبپز می کنند یا بعضاً گریل می کنند.
      گروه مدیریت سایت

  5. سلام مطلب مفیدی بود

    التبه بهتر نیست این نکته رو هم گفت که هر میوه و هر چیزی که خدا خلق کرده مخصوصا در مورد گیاهان
    احتیاج به یک محیط مناسب داره مثل گردو که شما هیچ وقت نمیتونید توی جنوب ایران گردو بکارید و انتظار بازدهی مطلوب رو داشته باشید؟!!!!!
    به هر حال هر چیزی خاصیتی داره فکر نکنم بدون خاصیت بوده باشه سیب زمینی هم!
    با توجه به اینکه مربوط به دو قرن پیش بوده بنده فکر میکنم این فراماسونری معلون بیشتر از آنکه قصد ضرر جسمانی به باقی داشته باشه بیشتر به فکر تجارت بوده! چون عموما اونا قدرت رو در ثروت میبینن…..البته این نکته هم خالی از لطف نیست
    هر چیزی به اندازه اش مفیده….حتی میکروب و ویروس و باکتری!!!!!نمونه اش ارجاع میدم به حدیثی که پیامبر در مورد سرما خوردگی فرموده اند.

    یا علی(ع)

  6. اگر خوردن سیب زمینی ضرر دارد که دور از گمان هم نیست…اساسا هر غذای وارداتی به اقلیم دیگرحتی اگر مفید باشد برای اقلیم مهمان مضرات زیادی دارد….که ابن سینا میگوید باعث تخریب مزاج در فرد میشود….به هرحال ممنون از مطالبتون ولی اگر تبیین مطالب کمی علمی تر باشد در مخاطب ذوق بیشتری ایجاد میکند و ما راحت تر و با استدلال قویتر میتوانیم آن را برای دیگران نقل کنیم و ؟آنها را نیز موجاب به استفاده نکردن کنیم….
    سوال بنده این است که پس دستور صحیح درست کردن آبگوشت که بخش مهمی از شاکله آن را سیب زمینی تشکیل میدهد و از جمله غذاهای سنتی و مفید و مورد تایید تمام اطبا است و غذایی اساسی در سفره غذایی اکثر ما ایرانی ها است،به چه صورت بوده است؟ ممنون

  7. سلام عزیزان . کسانی که سردرد یا مشکلات روده ای دارند و قصد خود کشی دارند سیب زمینی یا ماکارونی و امثال اینها رو میل کنند . وحتی کسانی که ازنظرجسمی سالم هستند و تا به حال تجربه ی سردرد نداشته اند مدت کوتاهی ته دیگ سیب زمینی و یا سیب زمینی سرخ شده میل کنند تا ببینند چه بلایی به سرشان خواهد امد

  8. به قول قدیمی ها سیب زمینی بی غیرتی می آورد…
    برخی هنوز در کلامشون می گن مثل سیب زمینی بی رگ شده ایی…
    کشف و پیشنهاد خوردن سیب زمینی همانند میوۀ نان برای سیر کردن گرسنکان آفریقایی در زمان مستعمره گیری انگلستان انجام شد و احتمالا در زمان قحطی بزرگ به ایرانیان پیشنهاد شده است که البته به غیر از چند غذای اصیل همانند قیمه و یک نوع آبگوشت و یک نوع کوکو راه زیادی به برنامۀ غذایی ایرانی نداشت مابقی غذاهای سیب زمینی دار همانند فرنچ فایر و انواع پوره و چیپس… کلا غذاهایی خارجی است؛ متاسفانه پیشنهاد های غذایی فرنگیان در ایران تاکنون که بیماری به همراه داشته است و به همین دلیل شاید برخی از دوستان از واژه های احساسی برای حصول مطلب خود استفاده می کنند، دستکم هیچکس مرگ و بیمار شدن کودکان کشورمان را به سبب وارد کردن شیر خشک آمریکایی ها در زمان جنگ جهانی دوم از یاد نمی برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا