آیا می دانید که چرا بسیاری از بازنشستگان در ماه های اول بازنشستگی دچار شکایات مختلف جسمی و روحی می شوند!

در طب سنتی برای حفظ سلامتی پیران توصیه های بسیار ارزنده ای در سرفصلی تحت عنوان تدابیر مشایخ بیان شده است که عدم رعایت آن باعث از دست رفتن سلامتی این قشر از جامعه می گردد و خانه نشین شدن سالمندان را به دنبال خواهد داشت.
در این مقوله مطالب زیادی قابل بحث و بررسی می باشد ولی آنچه که در این تذکر به آن می پردازیم، موردی است که متاسفانه در جامعه و زندگی امروزی گریبان گیر قشر بازنشسته ما می باشد.

بسیار شنیده ایم که افراد بازنشسته چند ماهی بعد از بازنشستگی، دچار بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی و مفاصل شده و برخی نیز به دلیل شدت بیماری و کوتاهی در درمان، جان خود را از دست داده اند.
در کشور ما، فردی که بازنشسته می شود فکر می کند باید با زن بنشیند، کار نمی کند، خواب آن ها زیاد شده و تحرکشان کم می شود و بعضاً بدون تحرک در پارک ها کنار هم وقت خود را می گذرانند و این بی تحرکی باعث می گردد تا رطوبت غریبه ای که در پیران به واسطه کهولت سن به وجود می آید، مزاج طبیعی قلب را که گرم و خشک است به گرم و تر تبدیل می کند. این رطوبت غریبه در مفاصل کل بدن تاثیر کرده و موجب دردهای مفاصل، آرتروز و آرتریت و … می شود.
تحرک کافی باعث می گردد رطوبت غریبه بدن پیران کمتر شود و بدنشان سلامت بماند.
لذا توصیه می شود، حتما افراد سالمند تحرک داشته باشند، پیاده روی کنند، مطالعه کنند، کار فکری داشته باشند و خود را با کارهای سبک مشغول نمایند.
در این راستا در برخی از کشورها برای دوران بازنشستگی افراد برنامه ریزی نموده اند و با دادن کمک های مالی مختص مسافرت، بازنشستگان را تشویق به رفتن به سفر می کنند، از این روست که در بین توریست های خارجی که وارد ایران می شوند تعداد زیادی سالمند دیده می شوند درحالی که متاسفانه در ایران نشستن در پارک ها آن هم بدون حرکت در بین بازنشستگان رایج شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا