افزایش بیش ازحدناخالصی در تریاک/مسمومیت حاد برای وجود سرب در مواد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به افزایش بیش از حد ناخالصی در موادمخدر به ویژه ناخالصی زیاد در ‏تریاک و آن هم از نوع سرب كه مسمومیت حاد و مزمن ایجاد می‌كند، هشدار جدی داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر پرویز افشار از تمامی رسانه‌های دیداری و شنیداری، سایت‌ها و فضای مجازی ‏خواست در این زمینه اطلاع‌‌رسانی کنند و مصرف‌کنندگان را نسبت به عوارض مرگبار ناخالصی‌ها آگاه ‏کنند.

وی همچنین از مراکز درمانی سراسر کشور خواست با اطلاع‌رسانی چهره به چهره و همچنین نصب ‏اطلاعیه نسبت به افزایش بی‌رویه ناخالصی و مواد مضری که قاچاقچیان به موادمخدر می‌افزایند اطلاع‌رسانی ‏کنند.

taryak--2

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد ضمن ابراز نگرانی شدید از افزودن ناخالصی‌های خطرناک و تأسف عمیق از زیاده‌طلبی و سودجویی ‏سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر افزود: ‏با اتخاذ سیاست منطقی و متوازن و کنترل پیش‌سازهای مواد محرک به ویژه کنترل پیش‌سازهای شیشه (مانند ‏پسوافدرین) و همچنین کاهش شدید تولید ترامادول که با همکاری صمیمانه سازمان غذا و داروی وزارت ‏بهداشت صورت گرفت و جای تقدیر و تشکر فراوان دارد، در طول ۶ ماهه گذشته قیمت شیشه به شدت افزایش ‏یافت.

افشار بیان داشت: با این افزایش قیمت انتظار می‌‌رفت که معتادان به سمت مواد سنتی مانند تریاک گرایش پیدا کنند. این ‏گرایش به صورت محسوس اتفاق افتاد و با توجه به افزایش تقاضای تریاک انتظار می‌رفت قیمت آن افزایش ‏قابل توجهی یابد متأسفانه قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد با درک این واقعیت و در راستای حفظ بازار خویش ‏با افزودن ناخالصی به ویژه سرب که بسیار سنگین است و افزودن مقدار کمی از آن که وزن مواد را به شدت بالا ‏می‌برد تلاش دارند تا قیمت تریاک را پائین نگه داشته و مشتری خویش را حفظ نمایند، غافل از اینکه افزودن ‏این ماده بسیار خطرناک بوده و علاوه بر مسمومیت حاد باعث افزایش شدید عوارض و حتی مرگ و میر می شود ‏و صدمات جبران‌ناپذیری را متوجه افراد و جامعه می کند.

وی در ادامه گفت: گزارشات متعدد از بخش‌های اورژانس و مسمومیت‌های بیمارستان‌های سراسر کشور در ‏خصوص مسمومیت با سرب بسیار نگران‌کننده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: با هماهنگی بعمل آمده با وزارت بهداشت و درمان و مراکز درمانی و همچنین برگزاری ‏جلسه اورژانس با رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و کارشناسان و مدیران مربوطه و مکاتبه فوری با ‏معاون درمان وزارت بهداشت و سایر اعضای کمیته درمان زمینه توزیع سریع و ‏فوری شربت تریاک در تمامی مراکز درمانی کشور فراهم شده و مراکز درمانی می‌توانند با قید فوریت ‏سهمیه اضافه درخواست کنند و همچنین بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو ذخیره شربت تریاک و سایر ‏داروهای آگونیست در حد کفایت موجود است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

دکتر پرویز افشـار از تمامی معتادان کشور خواست مطلقاً از خرید و مصرف تریاک و موادمخدر از دست قاچاقچیان ‏خودداری کرده و برای درمان اصولی و منطقی به ویژه درمان با مواد آگونیست به مراکز مجاز درمان در سراسر ‏کشور مراجعه کنند.

وی افزود: مراکز مجاز شامل تمامی مراکز سرپایی یا اقامتی دارای مجوز از وزارت بهداشت یا سازمان ‏بهزیستی می‌‌باشند و بیماران و خانواده‌ها می‌توانند از طریق خط ملی مشاوره اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ نزدیکترین ‏مرکز درمانی را استعلام و انتخاب کنند.

همچنین افشـار از تمامی پزشکان و درمانگران اعتیاد در سراسر کشور خواست نسبت به اجرای طرح ‏نهایت اهتمام و همکاری را داشته باشند.

وی در پایان گفت: در صورت ضرورت شربت تریاک و داروهای آگونیست در بسته خدمتی کاهش ‏آسیب مانند مراکز ‏DIC‏ نیز قرار خواهد گرفت. ‏

 

*********************************************************************************************

افزایش ناخالصی های مرگبار در مواد مخدر

بر اساس گزارش منتشر شده در اخبار شامگاهی مورخ 13 اردیبهشت ماه 1395 شبکه سوم سیما، قاچاقچیان برای ارزان ماندن مواد مخدر داخل آن سرب می ریزیند.

اخطار جدی به خانواده ها: با توجه به اینکه در اکثر استانها وجود ناخالصی سرب در مواد مخدر گزارش شده است، کسانی که تریاک را به صورت خوراکی مصرف می کنند، این مصرف را کنار بگذارند.

 

اخبار شامگاهی مورخ 13 اردیبهشت ماه 1395 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا