بذر کلزا چیست؟

  بذر کلزا چیست؟

 آیا ایبرید هست یا این بذر از قدیمها وجود داشته است و استفاده آن چیست؟ در صنایع استفاده می شود یا خوراکی می باشد؟ که امروزه از دانه آن روغن می گیرند و برای سرخ کردنی استفاده می کنند. آیا مفید است یا مضر؟ و این روغن آیا مصارف دیگری دارد که به جای سوخت ماشینهای دیزلی هم استفاده کنند؟ چرا که در کشورهای آلمان و اتریش و بعضی کشورها از این روغن به جای سوخت ماشین ها استفاده می کنند.

بذر کلزا از چه چیزی درست شده که به آن ایبرید (IBRID) می گویند و از چه ژنهایی استفاده کردند که تراریخته می باشد. در زمانهای قدیم از بذر کلزا به چه صورت استفاده می کردند آیا وجود داشته است یا ساخته شده (ایبرید- تراریخته)

مضرات کشت کلزا که به مرور زمان تمام زنبورها را از بین می برد به دلائل اینکه یک ژنی که برای تغییر ژنتیکی کلزا به کار رفته است تمام باکتری های توسط آن ژن به سیستم هاضمه غذایی زنبور حمله و این باکتری ها کشنده می باشد که اول زنبورها مریض و بعد می میرند.

روغن کلزا اشباع شده که عامل مریضی های قلبی- عروقی اسید اروسیک که سمی می باشد و امروزه روغن کلزا در بیسکوئیت  و کیکها و تن ماهی و غذاهای کنسروی بکار می رود.

    

برای اولین بار؛

بذر هیبرید کلزا توسط مزرعه نمونه تولید می‌شود

 

 

سرپرست موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه از کشت بذر هیبرید کلزا توسط این موسسه خبر داد.

1396/9/11 شنبه

مهندس علی اورعی زارع در گفت و گو با آستان نیوز بیان کرد: در این راستا پیش‌بینی می‌شود حدود 100 تن بذر کلزا رقم استاندارد اپی (زرفام) و همچنین40 تن بذر هیبرید رقم اکاپی تولید شود.

وی ادامه داد: این برای اولین بار است که مزرعه نمونه آستان قدس رضوی نسبت به کشت و تولید بذر کلزا هیبرید اقدام می‌کند.

اورعی زارع با بیان این که طی سال زراعی 97-96، مساحت 150 هکتار از اراضی موسسه به تولید بذر هیبرید و گواهی شده خارجی اختصاص داده شده است، افزود: مزرعه نمونه از اواسط شهریور ماه سال جاری، نسبت به کشت این محصول اقدام کرده است که در خرداد سال 1397 نیز برداشت خواهد شد.

وی ادامه داد: این بذور از لاین پدری و مادری تولید شده که به صورت مجزا کشت می‌شود و برای تولید بذر گواهی شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اورعی زارع با اشاره به روش آبیاری اراضی مذکور گفت: این اراضی به روش قطره‌ای نوارتیپ آبیاری می‌شود.

وی دستیابی به خودکفایی در تولید بذر کلزا در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به واردات بذر را از جمله اهداف کشت این محصول عنوان کرد.

اورعی زارع ادامه داد: این اقدام، علاوه بر این که یکی از فعالیت‌های در راستای اقتصاد دانش بنیان به شمار می‌رود، از ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: همچنین این محصول در مقایسه با سایر تولیدات، نیاز به آب کمتری دارد و با توجه به بحران آب حاکم بر کشور، الگوی کشت مناسبی به حساب می‌آید.

سرپرست موسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه درباره برنامه‌های این موسسه برای افزایش راندمان تولید و کیفیت بذور تولیدی، گفت: مبارزه با آفات، آماده‌سازی اراضی، تاریخ کاشت مناسب، برنامه تغذیه‌ای مناسب، استفاده از سیستم قطره‌ای نوار تیپ و… از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

۶۰ درصد از یارانه خرید بذر کلزا توسط دولت پرداخت می‌شود‌

مدیر شرکت خدمات حمایتی استان همدان گفت: در راستای توسعه کشت کلزا ۶۰ درصد از هزینه خرید بذر به‌صورت یارانه توسط دولت پرداخت می‌شود.

·         ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ – ۱۶:۰۶

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان،

حسین فضلی پیش از ظهر امروز در همایش

ترویج و توسعه کشت کلزا اظهار داشت:

هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم بذر کلزا

 640 هزار ریال است که دولت 60‌درصد

برای بذر این محصول یارانه در نظر گرفته و

این بذر باقیمت 230 هزار ریال در اختیار

کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی افزود: امسال همچنین 4‌رقم بذر مرغوب کلزا از کشور فرانسه واردشده که سه هزار تن آن در اختیار شرکت خدمات حمایتی استان همدان برای توزیع در بین کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان اظهار داشت: ارقام بذر کلزا از مرغوب‌ترین بذور هستند که علاوه بر قدرت پوشش بالا مقاوم به ریزش هستند.

فضلی افزود: امسال چهار رقم بذر کلزا برای کشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که کلزاهای واردشده از کشور فرانسه به نام‌های نپتون، دانوب، ناتالی و الویس است و دارای خصوصیات منحصربه‌فردی هستند.

مدیر شرکت خدمات کشاورزی همدان گفت: ارقام جدید کلزای فرانسوی نسبت به ارقام رایج در کشور دارای ویژگی‌هایی ازجمله سرعت رشد اولیه بالاتر است که ریشه‌های قوی آن مقاومت به سرما و تنش‌های خشکی را افزایش می‌دهد.

فضلی تصریح کرد: این ارقام قدرت رقابت بالاتری در برابر علف‌های هرز داشته و مقدار بذر مصرفی آن کمتر از 5 کیلوگرم در هر هکتار است.

وی بیان کرد: مقاومت به ریزش دانه و غلاف در برداشت با کمباین و قدرت شاخه بالا و داشتن ارتفاع مناسب که سبب سهولت برداشت می‌شود، از دیگر خصوصیات منحصربه‌فرد این ارقام است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان تأکید کرد: با توجه به اینکه ارقام هیبرید کلزای فرانسوی مقاوم به ریزش است کشاورزان دغدغه‌ای برای برداشت زودهنگام این محصول ندارند.

فضلی­افزود:کشاورزان بااستفاده از ارقام فرانسوی­بذرکلزا برای­برداشت­کامل محصول تا 15روز زمان‌دارندکه­می‌توانندمحصول­را به‌صورت­یکجابرداشت­کنند.

وی­همچنین گفت:کشت محصول کلزا به­دلیل اینکه موادآلی مناسبی از خود برجای می‌گذارد تناسب و تناوب خوبی برای جایگزینی غلات و گندم دارد.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی همدان همچنین گفت: با توجه به اینکه بذور واردشده از ارقام زودرس و میان‌رس است می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات پر آب بر همچون سیب‌زمینی و چغندرقند شود.

پی نو شت:

آیا یارانه برای مبارزه با روغنهای خوب نمی باشد تا مردم به علت گرانی به سمت روغنهای یارانه ای سوق داده شوند.

چرا بیت المال را برای روغن های خوب مصرف نکنیم.

آیا دولت هشتم یارانه را نقدی کرد؟

چرا هزینه دوباره بر دوش دولت و ملت باشد؟

 

پیشنهاد:

اگر ما یارانه را از کل روغنها برداریم، مردم حتماً از روغنهای خوب استفاده خواهند کرد و در صورتیکه به روغن هایی مانند روغن زیتون و روغن ارده کنجد و روغنهای طبیعی اگر یارانه بدهیم قطعاً یک مهندسی معکوس از سمت روغنهای مضر به سمت مفید خواهیم داشت.

 

 

 

 بذر کلزا را به چه صورت آستان قدس تولید می‌کند که ما محتاج بذر کلزا نشویم و دیگر از خارج وارد نکرده و وابسته نشویم.

آیا بذری را که تولید و از دو گونه ی کلزا (والدین) تولید می شود آیا ‌میتوانیم بدون اینکه دو گونه کلزا (والدین) را بخریم با همان تولید کلزا (AKAPI) که در ایران برداشت می‌شود بکاریم؟ یا این که مادام العمر این دو گونه بذر (والدین) کلزا را از کشور فرانسه باید خریداری و وابسته باشیم؟

 آیا می دانید که بذر هیبرید چیست؟ چطور می‌شود که این بذر قابل کشت نیست؟ دلایلی وجود دارد که این بذر عقیم می شود چون گونه نر (والدین) حتماً باید عقیم باشد و روش های آن برای عقیم کردن گونه نر را دست کاری و از طریق کنترل ژن های سیتوپلاسم و یا ژن های هسته سلولی (دقیقاً گامت مذکر) را کنترل می کنند و از کار می اندازند و این امر در مورد خیلی گونه‌ها حدود ۱۵۰ گونه از قبیل:

گونه هایی چون؛ سویا، ذرت، کلم، گوجه فرنگی، کلزا، جو و … بطور مداوم استفاده می شود و یکی از دلایل آن این است که می گویند یکدست و یکنواخت و قشنگ بظاهر می آید.

 ولی از نظر کیفیت یک جانبه می باشند چون فقط خصوصیات جنسی ماده را در بر می گیرد.

 

بهتر نیست از بذر خودمان که بهترین بذر دنیاست یعنی بذر کنجد که با روغن دهی بالا و کیفیت و سلامت بیشتر از همه بذرهاست را استفاده شود؟

 

]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا