تأثیر رنگ سفره و غذا بر اشتها – بخش سوم

چگونه رنگ ها بر اشتهای کودک تاثیر می گذارند؟

کودکان بسیاری هستند که مشکل خوردن غذا دارند و به اصطلاح بد غذا هستند. یکی از راه حل هایی که برای این موضوع وجود دارد ، تزئین کردن غذاست ، با تزئین غذا با رنگ های مختلف می توان کودک را برای خوردن غذا تشویق کرد. هر یک از رنگ ها خاصیت هایی دارند که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم.

سبز:

فواید خوردن سبزی ها و میوه ها بر هیچ كس پوشیده نیست. سبزیجات سبز حاوی مجموعه ‌ای از آنتی اكسیدان ها هستند كه با خوردن آنها استخوان ها و دندان هایی محكم خواهیم داشت. ‌سبزی ها و میوه ها ابتلا به سرطان را نیز كاهش می دهند. بعضی از آنها عبارتند از: فلفل سبز، خیار، لوبیا سبز، نخودسبز، كدو سبز، كرفس، كلم، طالبی، سیب ‌و انگور سبز. ‌

قهوه ای و سفید:

رنگ های سفید و كرم تا قهوه ای را نیز می توان در زمره رنگین كمان خوراكی ها جای ‌داد. خواص سلامتی بخش و مفید سیر و پیاز سال هاست كه زبانزد متخصصین تغذیه است و محققین ‌دریافته اند كه این گروه از مواد غذایی، در پایین آوردن سطح كلسترول خون مفید بوده و در حفظ سلامت قلب ‌موثر هستند.

تهیه غذاهای جذاب با خوراکی های رنگی:

پس از آشنایی با برخی از خواص خوراکی ها و دسته بندی آنها بر حسب رنگشان، نوبت به كاربرد ‌آنها در تهیه غذاهای جذاب برای كودكان می رسد. بشقاب غذا را چون بوم نقاشی ببینید و به ‌فرزندتان كمك كنید تا روی این بوم با استفاده از مواد خوراكی رنگی كه در اختیارش قرارمی ‌دهید مطابق سلیقه خودش منظره ای زیبا بیافریند.

با استفاده از قوه تخیل خود و كودكتان با اشكال و طرح های ‌فانتزی، این غذاها را بیارایید.‌در فصل تابستان پوره های رنگارنگی از میوه‌های گوناگون درست كنید و آنها را در یك جایخی ‌ریخته و در فریزر قرار دهید. از این قطعات یخ میوه ای برای سرو نوشیدنی های كودكان استفاده ‌كنید.

به جای تنقلات پرچربی و پرنمك، برگه خشك شده میوه ها و مغزهایی مانند گردو و پسته را در ‌دسترس بچه ها قرار دهید.‌

با فرزندتان بازی شناخت طعم میوه ها را ترتیب دهید. چشمان او را با یك دستمال ببندید و قطعاتی از ‌میوه های گوناگون را در دهانش بگذارید تا با خوردن آنها، نوع میوه یا سبزی را تشخیص دهد.

خلاصه اینكه ‌از خلاقیت شخصی خود برای ایجاد عادات صحیح غذایی در فرزندتان بهره بگیرید.

شما از مواد غذایی ‌رنگی نیز می توانید به عنوان حربه ای برای خوراندن گوشت به كودكانتان استفاده كنید.‌ بسیاری از كودكان علاقه زیادی به خوردن گوشت نشان نمی دهند كه آن هم یا به دلیل تنفر آنها ‌از بوی گوشت است یا اینكه از تكه های گوشت در غذا خوششان نمی آید. بدین منظور می توانید از ‌سبزیجاتی نظیر زردک و شلغم برای گرفتن بوی گوشت در غذا استفاده كنید.

تاثیر رنگ در غذای كودكان به قدری زیاد است كه آنها ترجیح‌ می دهند به جای استفاده از غذاهای خانگی ‌در زنگ تفریح، خوراكی های خوش آب و رنگ بوفه مدرسه را بخورند.

برای رفع این عادات كه یكی از ‌مهم ترین دلایل چاقی كودكان به شمارمی روند، بهتر است برای تشویق آنها به خوردن ‌ساندویچ های خانگی، به سبزیجات و میوه های رنگی متوسل شوید تا پفك و پاستیل و چوب شور!

منبع: های دکتر

rang-ghaza-telegram3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا