جامعیت دارو های طب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین

ابتدای امر باید چنین گفت که در طب اسلامی با توجه به عقل و حتی فراتر از آن علم و قلب  و شهود و بالاتر نظر به کالبد و جسم انسان یا بدن حال حاضر او می شود به گونه ای که جایگاه او در عالم هستی طوری باشد که باعث برهم خوردن طبیعت وی نگردد و اگر بیماری حاصل گشته علت آن است که طبیعت فرد دچار تغییر شده و اصطلاحاً از مدار طبیعت خارج شده که حکمای اسلامی با توجه به علم خود این برهم خوردگی را پیدا کرده و با تدابیر خاص خود و گاهی حتی بدون دارو و تنها با چند دستور ساده این بر هم خوردگی را به جای خود بازگردانده و بیمار را آماده می کردند تا ان شاالله شفا برای وی حاصل گردد . با توجه به این دید بلند و عالمانه بعضاً داروهایی نیز تجویز می شود لکن چون این دارو ها بر اساس مربع الطبایع تولید می شده است فلذا خواص آن بعضاً برای بسیاری از بیماری ها مثمر به ثمر بوده است به طور مثال روغن زرد گاوی که به طور معمول یک روغن برای پخت و پز محصوب می شود در واقع درمان کبد چرب و ضعف قلب و کلسترول و تری گلیسیرید است و جهت شادابی پوست کرمی فوق العاده و جهت تسهیل در بهبود زخم های سوختگی فوق العاده است در صورتی که این تنها یک روغن روزانه مصرفی است حکما برای مردم بر مبنای دواعنا غذاعنا و غذاعنا دواعنا در سفره مردم جای داده اند حال درست است که صحبت پیرامون طب اسلامی تمام نشده ولی به دلیل ضیق وقت , توضیحات پیرامون طب اسلامی را به وقت دیگر موکول می کنیم و در اینجا به بررسی طب رایج می پردازیم که  هویت آن از تجارب به دست آمده یعنی با توجه به آزمون و خطا و تجربه به دست آمده به گونه ای که دیده شده فردی مریض است و برای درمان وی به او فلان گیاه را می دهیم خوب شد به بقیه هم می دهیم نشد که هیچ  و این روش روش آزمون و خطایی وسیر در فضای بی کران عرض است که اعراض هیچگاه پایان ندارند و هرگاه ممکن است عرض جدیدی به ظاهر , ظاهر شود تا وقتی که حرف از عرض مطرح است یعنی که هنوز ما در وادی عقل قدم بر نداشته ایم چه برسد به علم در طب رایج تا حدودی به وادی عقل قدم گذاشته شده و لیکن هنوز به علم دسترسی پیدا نشده و انسان از دید طب رایج یک ربات است که هرگاه تکه ای از او خراب شد به بررسی آن پرداخته می شود مثلا اگر قلب خراب کار کرد آن را عوض کن یا برای شادابی پوست کرم حلزون بمال یا برای تری گلیسیرید بالا قرص لیپتور بخور در صورتی که هر یک از این ها جدای از این که دارای منفعت هستند ضررهایی میزنند که برای رفع ضررهای ناشی از هر قرص حداقل یک قرص دیگر لازم است و این یعنی شروع به ورود کردن به چرخه نا تمام داروهایی که هیچ وقت قرار نیست تمام شوند داروهای طب اسلامی با توجه به اندیشه بلند و گذر حکمای این طب از مراتب عقلی علمی قلبی و شهود و بالاتر از این ها جامعیت دارد آن ها با توجه به شرایط تمام عالم و نحوه ی حضور شخص در این عالم و یافتن ارتباط شخص با عالم دارویی می دهند که نه تنها ضرری ندارد بلکه اثر آن بر روی تمام طبیعت فرد است که به لفظ (طب رایج) می شود اثر چند جانبه ولی دارو ها در طب غربی با توجه به عدم عبور حکمای آنها از مراتب عقلی جزع نگر است و وقتی دید جزع نگر است در نتیجه دارو نیز جزع نگر ساخته شده و تنها برای بخش خاص طراحی می شود .

در پایان باید چنین ذکر کنیم که قصد توهین به کسی را نداریم مطالبی که پیرامون عقل و علم و قلب و… شد نیاز به شناخت و مطالعه دارد تا مشخص شود که مضمون در این متن چه بوده طب اسلامی بر پایه علم و فراتر از آن استوار است و البته باید طب اسلامی نیز تعریف شود و طب رایج نیز همینطور که در این مقال نمی گنجد.

این سخن بگذار تا وقت دگر …

تدوین کننده : یکی از حامیان احیای سلامت  

کد مطلب: M96110601-

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا