خطرات آنتی بیوتیک‌ها در مواد غذایی جدی گرفته شود

 کاهش میزان آلودگی های میکروبی در دام ها و ممانعت از تشخیص آزمایشگاهی میکروارگانیسم های بیماری زا همچون سالمونلا در لاشه و اختلال در قضاوت روی لاشه ها به هنگام بازرسی گوشت نیز از دیگر معایب وجود بقایای آنتی بیوتیک است.

کارشناس بهداشت مواد غذایی، هشدار داد: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و باقی ماندن آنها در فراورده غذایی همچون شیر و گوشت دام باعث تهدید سلامت مصرف کننده خواهد شد.

مهندس حسین عبدالعزیزی با بیان اینکه اخیرا کمیته تخصصی سازمان بهداشت جهانی در مورد کاربرد آنتی بیوتیک ها در جیره غذایی دام ها عنوان کرده که غلظت ppm 20 به طور جداگانه یا همراه با غذا، برای تحریک رشد و تبدیل غذایی کافی است، اظهار کرد: به همین دلیل مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و باقی ماندن آنها در فراورده غذایی همچون شیر و گوشت دام باعث به خطر افتادن سلامتی مصرف کننده می شود.

 به گزارش «تابناک باتو» ایجاد مقاومت برای میکرو ارگانیسم ها به ویژه عوامل بیماری زا نسبت به آنتی بیوتیک ها و ایجاد انوع آلرژی در افرادی که حساسیت دارند، از بقایای آنتی بیوتیک پنی سیلین در شیر به وجود می آید.
کاهش میزان آلودگی های میکروبی در دام ها و ممانعت از تشخیص آزمایشگاهی میکروارگانیسم های بیماری زا همچون سالمونلا در لاشه و اختلال در قضاوت روی لاشه ها به هنگام بازرسی گوشت نیز از دیگر معایب وجود بقایای آنتی بیوتیک است.
آنتی بیوتیک ها باعث مخفی شدن وضعیت بهداشتی نامطلوب مواد غذایی می شوند زیرا با نابودسازی میکروارگانیسم ها از پاسخ میکروبی آنها در آزمایش های باکتریولوژیک جلوگیری خواهد شد.
عبدالعزیزی ادامه داد: از بین بردن میکروارگانیسم های مفیدی که در تهیه فراورده های شیر و لبنیات وجود آنها ضروری است موجب وارد آمدن خسارات فراوانی به صنایع شیر می شوند.
دکتر علی فضل آرا، استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این زمینه گفت:  استفاده نامحدود از آنتی بیوتیک ها به وسیله کشاورزان، دامداران و بدون نظارت دامپزشک کار صحیحی نیست و حتما می بایست این کار زیر نظر دامپزشک  صورت گیرد و آن هم به منظور درمان با مقادیر تعیین شده مورد مصرف قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: دلیل این امر آن است که وقتی میکروارگانیسم ها به طور مداوم در معرض غلظت های کم یک آنتی بیوتیک قرار گیرند می توانند نسبت به آن آنتی بیوتیک مورد نظر در درمان بیماری هایی که مربوط به آن میکروب است بی اثر خواهد بود.
این متخصص بهداشت مواد غذایی تصریح کرد: بسیاری از باکتری ها این خاصیت مقاومت در برابر آنتی بیوتیک را به سایر باکتری ها و نیز نسل های بعدی باکتری منتقل می کنند.
همچنین به دلیل وجود یک مبادله میکروبی اجتناب ناپذیر بین حیوانات و انسان، در درمان انسان های بیمار نیز مشکلات مشابهی بروز می کند.
به منظور جلوگیری از ایجاد عارضه های مذکور می بایست شیر دام هایی را که مورد درمان قرار گرفته اند تا هنگامی که بقایای آنتی بیوتیک در شیر آنها وجود دارد از چرخه مصرف خارج کنند.
این مدت بسته به نوع آنتی بیوتیک متفاوت است در مورد بعضی از آنها حدود 48 ساعت و در مورد برخی دیگر تا 14 روز به درازا می انجامد.
برای پیشگیری از موارد مذکور رعایت مدت زمان قطع دارو تا مصرف شیر دام یا اعزام آن به کشتارگاه ضروری است، همچنین این مدت برای هر ترکیب دارویی و درمیان گونه های مختلف حیوانات متفاوت است و معمولا از چند ساعت تا چند روز یا هفته طول می کشد.
دکتر حسین آماری کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم در این زمینه گفت: اگر عفونت‎ها به درستی درمان نشوند مقاومت دارویی ایجاد می‌کنند و یک بیماری ساده عفونی می‏‎تواند انسان را از پای درآورد.
چنانچه آنتی‎بیوتیک‎ها را به مقدار کم به انسان داده و در معرض باکتری‎ها قرار دهیم و این باکتری‎ها را تحریک کنیم میکروب‎ها فرصت پیدا می‎کنند راه حلی برعلیه دارو در بدن انسان پیدا کنند و نسبت به آنتی‎بیوتیک مقاومت پیدا کنند.
این داروساز گفت: مصرف نابجای آنتی‎بیوتیک به طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد مقاومت دارویی در انسان می‎کند.
دکتر آماری تصریح کرد: باید گیاهانی که اثرات آنتی‎بیوتیک دارند مورد تأیید متخصصان و محققین قرار گیرند و کارایی که علیه میکروب‎ها انجام می‎دهند را اثبات کنند.
وی با بیان اینکه بقایای داروهایی که ممکن است بین دام و انسان مشترک باشد براساس میزان و مقدار مصرفی آنها در انسان اهمیت می‎یابد، عنوان کرد: عده‎ای از افراد معتقدند که میزان مصرف آنتی‎بیوتیک‎ها در دام نمی‎تواند مشکل‎زا باشد و عده‎ای دیگر نیز معتقدند داروهایی که در تغذیه رایج مردم بکار گرفته می‎شوند اثرات خود را در درازمدت بر انسان نشان خواهند داد.
این داروساز  مهمترین مقاومت دارویی در انسان را ایجاد حساسیت و آلرژی به صورت بروز کهیر روی پوست و عوارض گوارشی بیان کرد.
لازم است از مصرف نابجای آنتی‎بیوتیک‎ها پرهیز شود، زیرا مصرف غیرمنطقی این داروها عارضه های زیادی بر جای می‎گذارد.

منبع:سایت تابناک با تو

tel-antibiutik-rasad-92

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا