افزایش خطر ابتلا به آلزایمر با شب بیداری

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که تنها یک شب نخوابیدن باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز می شود که با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.

با وجود اینکه محققان می دانستند رابطه ای میان آلزایمر و نخوابیدن وجود دارد اما تا پیش از این مشخص نبود که بیماری آلزایمر باعث بی خوابی و یا برعکس بی خوابی منجر به الزایمر می شود.
اکنون محققان دانشگاه استنفورد و دانشکده پزشکی واشنگتن دریافتند که حتی یک شب نخوابیدن برای افزایش سطح بتا آمیلوئید –ماده ای که می تواند تجمع یافته و ارتباط سلول های مغزی با یکدیگر را قطع کند–کافی است .
اگرچه سطح این ماده به سطح طبیعی برمی گردد اما محققان نگران هستند که شب بیداری های مکرر به تجمع پلاک های مغزی منجر می شود که نهایتا نرون ها را از بین می برد و حافظه را پاک می کند.
محققان همچنین دریافتند پس از چند شب اختلال خواب، ماده شیمیایی دیگری موسوم به پروتئین تاو افزایش می یابد، ماده ای که باعث تجمع توده در مغز شده و با بیماری الزایمر نیز ارتباط دارد.
پروفسور دیوید هولتسمن، رئیس بخش مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی واشنگتن گفت: این مطالعه نشان داد کم خوابی باعث افزایش سطح دو پروتئین می شود که با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.معتقد هستیم بی خوابی مزمن در میانسالی خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد.
محققان در این مطالعه 17 بزرگسال 35 الی 65 ساله سالم را که مشکلات خواب و یا شناختی نداشتند ، بررسی کردند. آنها برای اندازه گیری مقدار خواب شرکت کنندگان به دست هر کدام از آنها یک مانیتور پوشیدنی برای دو هفته بستند، سپس در یک آزمایشگاه وضعیت خواب شرکت کنندگان را که تحت تاثیربوق های بلند مرتب دچار اختلال می شد، بررسی کردند.
پس از این آزمایش هر یک از شرکت کنندگان تحت پونکسیون نخاعی قرار گرفتند تا محققان بتوانند سطح پروتئین های ‘بتا آمیلوئید’ و ‘تاو’ را در مایع اطراف نخاع و مغز بررسی کنند.
پونکسیون نخاعی (A lumbar puncture or a spinal tap) یک روش نمونه‌ برداری از سی. اس. اف یا مایع مغزی-نخاعی از ستون فقرات کمری جهت بررسی است .
محققان سپس سطح پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو را پس از شبی که شرکت کنندگان دچار وقفه خواب شدند و شبی که بدون وقفه خوابیده بودند، مقایسه کردند و دریافتند سطح بتا امیلوئید این شرکت کنندگان در شبی که دچار وقفه خواب شدند، 10 درصد افزایش یافت.
شرکت کنندگانی که مانیتور داشتند نیز نشان دادند که آنها یک هفته قبل از اینکه پونکسیون نخاعی افزایش سطح پروتئین تاو را نشان دهد، در خانه بی خوابی داشتند.
شواهد روزافزون نشان می دهند بین بی خوابی و بیماری الزایمر ارتباط وجود دارد اما مشخص کردن رابطه علت و معلولی و تعیین اینکه آیا اختلال خواب می تواند باعث تغییرات مغز بیماران آلزایمری شود و یا برعکس، کار دشواری است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

پی نوشت احیای سلامت:

بهترین ساعت خواب حدوداً از ساعت ۱۰:۳۰ شب تا ۳:۳۰ بامداد می باشد و بیدار ماندن در شب بسیار بد و سحرخیزی ممدوح و شایسته است بنابراین بهترین وقت برای قیام شب و به اصطلاح فقهی شب زنده داری با آنچه طب سنتی در مورد زمان خواب توصیه کرده است منطبق می باشد. وقتی سحر می شود و به صبح نزدیک می شویم، خواب در آن اوقات خاصیت دم زا دارد و تولید دم می کند لذا بیدار بودن در آن اوقات مورد تاکید است و فظیلت نماز شب نیز، نزدیک صبح بیشتر است. بنابراین بهترین زمان خواب بعد از پاسی از شب شروع می شود تا فجر اول، که این زمان را باید استراحت کنید و بخوابید و بعد از آن را می توانید بیدار باشید.

کد مطلب:96050401

شب بیداری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا