دلایل خونریزی لثه و درمان‌های طبیعی آن

خونریزی لثه یکی از مشکلات نگران کننده ای است که به دلیل عفونت لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا برخی بیماری های داخلی بروز می کند. افراد مبتلا در حین مسواک زدن یا خوردن یک میوه ی سفت دچار خونریزی لثه می شوند. این مشکل دلایل متعددی دارد و روش های خانگی در درمان آن در مراحل اولیه تاثیر خوبی دارد.

عوامل خونریزی لثه ها

از التهاب لثه ها تا مصرف برخی داروها

اینکه صبح با مزه ی خون در دهان از خواب بیدار شوید و یا اینکه بین روز دهان تان خونریزی کند، احساس ناخوشایندی است. در اکثر موارد این مشکل ناشی از التهاب لثه است. در واقع عدم رعایت درست بهداشت دهان و دندان منجر به التهاب لثه می شود.

اگر به طور مرتب و به درستی مسواک نزنید، باکتری های موجود در دهان روی دندان ها جمع شده و باعث پلاک دندان می شود و به مرور زیر لثه ها نفوذ می کنند. البته در مواردی نیز التهاب لثه به دلیل پروتزهای دندانی نامناسب، مصرف دخانیات یا الکل، ژنتیک یا تغییرات هورمونی بروز می کند.باید بدانید که افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر التهاب لثه قرار دارند.

نوشته های مشابه

دهانشویه های مختلفی در بازار وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. البته توصیه می شود که حتما از دهانشویه های بدون الکل استفاده کنید. شستشوی دهان با این دهانشویه ها یکی از روش های درمانی برای مقابله با خونریزی لثه ها است

برای مقابله با مشکل التهاب لثه ها بهتر است روزانه حداقل دو مرتبه مسواک بزنید و از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید. حتما جرم گیری انجام دهید و مراقب دندان هایتان باشید.

بهترین کار این است که روزانه دو تا سه مرتبه دندان هایتان را مسواک بزنید. برای پیشگیری از این مشکل حتما سالانه یک تا دو مرتبه وضعیت دندان هایتان را بررسی کنید و در صورت لزوم جرم گیری انجام دهید.

علاوه بر این امکان دارد که وجود تومورهای خوش خیم یا بدخیمی در ناحیه ی دهان باعث بروز خونریزی در لثه ها شود. در اغلب موارد این تومورها خوش خیم بوده و با جراحی خارج می شوند و جای نگرانی نیست. توجه داشته باشید که مصرف دخانیات و الکل دو عامل اصلی بروز تومورهای دهانی و زبانی است.

ضربه های وارده به دهان یا گازگرفتگی و هر نوع ترومای دیگر نیز باعث بروز زخم هایی می شود که امان دارد به آفت ها و زخم های دهانی تبدیل شوند. یادتان باشد که مسواک زدن محکم و استفاده از مسواک های خراب، سخت و نامناسب نیز باعث تشدید مشکل خواهد شد. برخی افراد از آن ور بام می افتند و زیاد مسواک می زنند که این مسئله نیز مشکل ساز می شود. بهترین کار استفاده از مسواک های نرم و مسواک زدن با آرامش و دقت است.

در برخی موارد نیز مصرف داروهایی مانند داروهای ضدکلسترول، داروهای ضدفشارخون و داروهای ضداسترس می تواند عاملی برای خونریزی دهان و لثه ها شود. همچنین باید بدانید که داروهای ضدانعقاد نیز عاملی برای خونریزی لثه ها می شود.

روش های ساده و طبیعی برای مقابله با خونریزی لثه ها

از دهانشویه استفاده کنید

دهانشویه های مختلفی در بازار وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. البته توصیه می شود که حتما از دهانشویه های بدون الکل استفاده کنید. شستشوی دهان با این دهانشویه ها یکی از روش های درمانی برای مقابله با خونریزی لثه ها است. این محصولات باعث سفت شدن لثه ها و پیشگیری از گیر افتادن بقایای مواد غذایی بین دندان ها می شوند. دهانشویه ها باعث خنکی و تازگی نفس شده و بوی بدن دهان را از بین می برند.

دهانشویه ی خانگی درست کنید

می توانید از دهانشویه های صد درصد طبیعی و خانگی استفاده کنید. برای این کار کافیست که نصف قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب جوش حل کنید. اجازه دهید آب نمک تان خنک شود و بعد از هر بار مسواک زدن از این دهانشویه استفاده کنید. این کار باعث کاهش تورم و خونریزی لثه ها می شود.

زاج سفید را دریابید

سنگ زاج سفید یک ماده ی ضدعفونی کننده و قابض طبیعی است. این ماده باعث سفت شدن لثه ها شده و فاصله ی بین دندان ها و لثه ها را کاهش می دهد. در این صورت نیز بقایای مواد غذایی در لثه ها نفوذ نمی کنند. برای این کار کافیست که یک چهارم قاشق چایخوری سنگ زاج سفید پودر شده را در نصف لیوان آب جوش ریخته و حل کنید. بعد از هر وعده غذا دهان تان را با این دهانشویه شستشو دهید. این کار باعث خارج شدن بقایای مواد غذایی از دهان تان شده و خونریزی لثه ها را کاهش می دهد.

لیموترش یک دهانشویه ی طبیعی

لیموترش حاوی میزان زیادی ویتامین C است و به حفظ سلامت لثه ها کمک زیادی می کند. آب نصف لیموترش را بگیرید و با یک لیوان آب مخلوط کنید. از این دهانشویه ی طبیعی برای شستشوی دهان بعد از غذا استفاده کنید. دهانشویه ی لیموترش باعث تمیزی دهان و توقف خونریزی لثه ها می شود.

ماساژ لثه ها موثر است

ماساژ لثه ها یکی از روش های ساده و طبیعی برای حفظ سلامت لثه ها است. این کار مانع از خونریزی لثه ها می شود و به درمان آن کمک می کند. برای این کار بهتر است روزانه دو بار دندان ها را مسواک بزنید و بعد از آن ماساژ دهید. از انگشت اشاره و شست برای ماساژ آرام لثه ها استفاده کنید. احتمال دارد که در ابتدای ماساژ به دلیل فشار وارده خونریزی لثه ها به طور جزئی بیشتر شود. اما به مرور این مشکل از بین رفته و درمان می شود. به عقیده ی برخی متخصصان حتی می توانید این کار را به کمک رب انار انجام دهید. به این معنی که کمی رب انار به لثه ها زده و به آرامی ماساژ دهید.

نقش مواد غذایی در خونریزی لثه ها

برای ارتقای بهداشت دهان و دندان و داشتن دندان ها و لثه های سالم تر باید مصرف برخی مواد غذایی را در الویت قرار دهید. مرکبات حاوی میزان زیادی ویتامین C بوده و به سلامت دهان و لثه ها کمک زیادی می کنند. پرتقال، لیموترش، بروکلی، کلم ها، گریپ فروت، آناناس و غیره حاوی ویتامین C بوده و خونریزی لثه ها را کاهش می دهند. توصیه می کنیم که برای درمان خونریزی لثه ها روزانه حداقل یک ماده ی غذایی سرشار از ویتامین C مصرف کنید.

شیر نیز برای ارتقای سلامت دندان ها و لثه ها مفید است، چون حاوی کلسیم و پروتئین و همچنین ویتامین های ضروری است. توصیه می کنیم که روزانه 500 میلی لیتر شیر بنوشید.

جویدن سبزیجات خام نیز روش خوبی است. این کار باعث تقویت و افزایش استحکام لثه ها می شود. خوردن هویج، تربچه یا شلغم و جویدن آن به مدت یک تا دو دقیقه به تمیزی و تقویت لثه ها کمک می کند.

فاطمه مهدی پور

 

منبع: بخش سلامت سایت تبیان

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا