رابطه متقابل دین و سلامت

#رابطه_متقابل_دین_و_سلامت

دین مبین اسلام، کامل ترین آیین الهی است و برای همه ساحت ها و ابعاد وجودی انسان (اعم از جسم و روح) برنامه های جامعی دارد. انسان متدین نیز، با عمل به آموزه های این دین آسمانی، روشی را در زندگی خود می پذیرد که تامین کننده سلامت جسم و روحش باشد.

براساس تحقیقات اندیشمندان، تعهد و عمل افراد جامعه به دین، نقشی مهم در تحقق جامعه سالم و دور از بیماری ها دارد. طبق این پژوهش ها، هر اندازه توجه به مبانی دینی در زندگی افراد نقش بیش تری داشته باشد، بیماری ها و مشکلات جسمی، اضطراب، افسردگی و ناسازگاری اجتماعی کاهش می یابد.

انسان متدین با جهان بینی الهی و داشتن معرفت و ایمان بپروردگار، افزون بر نداشتن بیماری، عملکردی مناسب و تفری خلاق و اخلاق ورفتاری طبیعی دارد و می تواند در جامعه فعالیتی ثمر بخش و مفید داشته باشد؛ روابطش با دیگران منطقی است و می تواند با سختی ها و بیماری ها مبارزه و در برابر ناملائمات، مقاومت و ایستادگی کند و به افراد جامعه نیز یاری رساند.

در سال های اخیر، نقش دین و معنویت در سلامت افراد، مورد توجه محققان قرار گرفته است. پیچیدگی جامعه مدرن، مشکلات روز افزون و تغییر شیوه های زندگی، سبب شده است تا احساس نیاز به دین و معنویت بیش تر گردد، حتی در جوامع مادّی نیز، مردم به معنویت گرایش پیدا کرده اند.

به اعتقاد پژوهشگران، شیوه های درمانی موجود، برای بهبود سلامت جوابگو نیست، بلکه اعتقادات دینی و عمل به دستور های الهی، به گونه ای چشم گیر بر سلامت افراد اثر می گذارد. دینداری، زمینه ساز انتخاب روش خاص در زندگی می شود که بر جسم و روح فرد تاثیر می گذارد.

ایمان به حقایق آسمانی و امیدواری به لطف پروردگار، با انگیزه افزایی در بیمار، او را به مقابله با مشکلات و بیماری ها فرا می خواند و در جهت تامین سلامتی جسم و روح یاری می کند.

? منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص۴۰.

کدمطلب:970204    9pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا