روزانه چقدر سیر بخوریم؟

– یک دوز 600 میلی گرمی عصاره سیر به طور معمول حدود 3600 میکروگرم آلیسین دارد. یک دوز سیر تازه (حدود یک حبه) معمولاً 18300 میکروگرم آلیسین دارد. سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند روزانه سیر تازه (2 – 5 گرم) پودر خشک (0.4– 1.2 گرم) روغن سیر (2 -5 گرم) عصاره (300 – 1000 میلی گرم) یا به صورت های allian آلیان (4 – 12 میلی گرم) و اگر به صورت آلیسین باشد حدود (2 – 5 میلی گرم) مصرف شود.
– برای فشار خون بالا 600 – 1200 میلی گرم از عصاره سیر سه بار در روز مصرف شود.
– برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، مقعد و معده سیر تازه یا پخته 3.5 – 29 گرم در هفته مصرف می شود.
– برای عفونت های قارچی پوست ( کچلی موضعی، خارش پای ورزشکاران ) کرم ./4 % یا ژل ./6 % یا ژل 1 % دو بار در روز به مدت یک هفته مصرف می شود.
– معمولاً 4 گرم سیر تازه تقریبا معادل یک دانه سیر است و یک بار در روز استفاده می شود. سیر تازه به طور معمول حاوی 1 درصد allian است.
عوارض جانبی سیر
– سیر می تواند سبب بوی بد دهان، احساس سوزش سر دل، گاز، تهوع، استفراغ، بوی بدن و اسهال شود که این عوارض جانبی اغلب با سیر خام بدتر می شود. سیر می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
– مصرف سیر با دوز دارویی در زمان شیردهی و بارداری مجاز نیست، ولی اگر در مقادیر معمول از راه دهان در غذا مصرف شود در بارداری مشکلی ایجاد نمی کند.
– دوز بالای سیر در کودکان خطرناک است و حتی می تواند منجر به مرگ شود ولی اگر به صورت خوراکی از راه دهان و با دوز کم و برای مدت کوتاه مصرف شود اشکالی ندارد.
– سیر خام بسیار قوی است و خوردن بیش از حد آن می تواند مشکلات تحریک یا آسیب به دستگاه گوارش ایجاد کند.
– تعداد کمی از مردم به سیر حساسیت دارند که علائم حساسیت عبارت از بثورات پوستی، سردرد و دمای بالای بدن است.
– سیر می تواند اثر داروهای ضدانعقاد را تشدید کند، لذا قبل از عمل جراحی از خوردن آن اجتناب کنید. گزارش هایی از خونریزی بعد از عمل جراحی در کسانیکه سیر ( مخصوصاً سیر تازه ) مصرف می کرده اند شده است. حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف سیر را قطع کنید.
– سیر با داروی ایزونیازید و داروهای مهار کننده ترانس کریپتاز معکوس غیرنوکلئوزیدی (NNRTIs) که یک داروی ضدایدز است تداخل اثر دارد. مصرف سیر همراه برخی داروهای ضدایدز ممکن است اثر این داروها را کاهش دهد. داروهای ضدایدز که با سیر تداخل اثر دارد مانندevirapine (Viramune), delavirdine (Rescriptor), efavirenz (Sustiva می باشد.
هرگز سیر را در روغن در دمای اطاق یا مدت طولانی در یخچال نگهداری نکنید؛ زیرا خطر مسمومیت غذایی بوتولیسم را دارد. بوتولیسم یک سم تند و زننده است که در اثر میکروب کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود. و گاهی منجر به مرگ می شود.
روش از بین بردن بوی سیر
نوشیدن آب لیمو یا خوردن چند برش از لیمو بوی بد سیر را متوقف می کند.

منبع: امید و سرطان

سیر

کد مطلب:m96942101

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا