زود انزالی

مشکلات انزال یکی از شایع ترین مشکلات جنسی مردان است. طیف این مشکل از زود انزالی شروع و تا انزال دیرهنگام ادامه دارد و حتی به نداشتن انزال و برگشت انزال نیز ختم می گردد.

فیزیولوژی انزال:  سه مکانیسم اصلی در سیستم انزال وجود دارد : 

 1. تحریک جنسی

 2. انزال

 3. ارگاسم

نارسایی انزال می تواند در هر یک از سه قسمت فوق اتفاق افتد.

تحریکات جنسی ( امیشن ) در اثر تحریک مغزی و یا تناسلی شروع می شود و باعث واکنش نخاع می گردد. برای تحریکات جنسی کنترل ارادی قابل ملاحظه ای وجود دارد ولی به همان ترتیب که احساس انزال افزایش می یابد کنترل ارادی آن کاهش می یابد تا زمانی که کنترل آن دیگر ممکن نخواهد بود.

انزال شامل یک واکنش نخاعی است که کنترل ارادی محدودی دارد. انزال مشتمل بر مکانیسم بسته شدن گردن مثانه جهت جلوگیری از برگشت جریان منی و … ، و شل شدن اسفنگتر ادراری خارجی می باشد. انقباضات ملایم اسفنگتر ادراری باعث جلوگیری از بازگشت مایع انزال به مثانه می گردد. اوج لذت جنسی یا ارگاسم نتیجه تحریکات حسی ناشی از انقباضات اعضای تناسلی و افزایش فشار در قسمت خلفی مجرا می باشد.

زودانزالی :  این مشکل یکی از شایع ترین مشکلات جنسی در مردان می باشد که در حدود 30-40% جامعه مردان به آن مبتلا می باشند. نشریه آماری و تشخیصی روان شناسی زودانزالی را به صورت زیر بیان می کند: ایجاد و یا تکرار انزال با حداقل تحریک جنسی قبل از آنکه شخص بخواهد؛ که این امر با اضطراب و مشکل درونی وی همراه می باشد.

زودانزالی به دو صورت دیده می شود :

الفاولیه ( از ابتدای بلوغ )

ب  : ثانویه ( اکتسابی )

مستر و جانسون عقیده داشتند که زود انزالی مزمن در نتیجه ایجاد یک اضطراب مربوط به اختلال در اولین مرحله انزال است ؛ لذا اکثر رفتار درمانی ها بر پایه این اصل قرار گرفت. تحقیقات مختلف روی درمان های مختلفی که به صورت موضعی و عمومی، مشکل روانی- عصبی را کنترل می کردند صورت گرفت. در این بین، استفاده از آرام بخش های اصلی مؤثرترین درمان ها بوده که گاهی باعث توقف کامل انزال می شوند مثل فنوتیازین ها ، ملریل و SSRI ها. تأثیر داروهای فوق در درمان زودانزالی به همراه عوارض کم، آنها را به عنوان بهترین انتخاب چه جهت مصرف روزانه و یا مصرف موردی مطرح کرده اند.

تعریف زود انزالی : تعریف جامع و دقیقی که علل و کنترل زود انزالی را بیان کند موجود نیست و تعریف های بسیاری ذکر شده که می توان چند نمونه از آن را ذکر کرد. IVELT ،تعداد و زمان دخول و انزال، حد ارضای جنسی دوطرف و کنترل اختیاری انزال. تمامی تعریف ها فقط در مورد مقاربت دو جنس مخالف است و با شروع طرف مرد می باشد و دیگر روش های مقاربت مورد نظر نیست.

تعداد تحرک : از لحاظ عملی تعداد حرکت داخل واژن از زمان دخول تا انزال مورد بحث قرار گرفته است. بعضی از آنها 8 بار و دیگران تا 15 بار را حد مناسب تعریف کرده اند، اگر چه این ارقام نه تجربی است و نه جنبه اثبات شده علمی دارد. در مورد تحریک جنسی، زمان مقاربت از عوامل تأثیرگذار است، دیگر عوامل از جمله سرعت، عمق، زمان عشق بازی قبل از نزدیکی، حد تحریک پذیری، لغزندگی واژن و وضعیت یائسگی همسر را می توان نام برد. مسائل و عوامل جانبی دیگری نیز برای کنترل زود انزالی اثرگذار هستند مانند اضطراب جنسی. I.V.E.L.T. این تعریف بر حسب محاسبه ی زمان انزال پس از دخول صورت گرفته است.

زود انزالی در این تعریف (I.V.E.L.T ) عبارت است از کوتاهی زمان بین دخول کامل و انزال.

 متغیرهایی وجود دارد که بر زود انزالی اثر می گذارند، این زمان بین 1 تا 7 دقیقه است و هیچ معیار دقیقی برای آن وجود ندارد. انزال در حین عشق بازی در بیشتر مواقع در %5/6 مردان اتفاق میافتد. زود انزالی از ابتدای زندگی ( اولیه ) در %74/4 و زود انزالی اکتسابی( ثانویه ) در %25/6 در مردان وجود دارد. متوسط سن افرادی که جهت درمان زود انزالی سراسر زندگی ( اولیه ) و اکتسابی ( ثانویه ) به کلینیک مراجعه می نمایند تقریباً در یک حد قرار می گیرند و حدود 33 سالگی است.

زود انزالی اکتسابیثانویه ) : %40/3 افراد زمان وقوع آن را حدود یک سال و %26/2 آنها 1-5 سال و %33/5 آنها بعد از 5 سال پس از اولین تجربه جنسی و با شروع مشکل اعلام می کنند. مردان جوان دارای این مشکل جهت درمان سریع تر اقدام می کنند تا دچار تشدید مشکل و یا عوارض بیشتری نشوند .

ارضای طرف مقابل : به نظر محققین ( مسترز و جانسون ) ناتوانی در کنترل انزال را که باعث گردد جنس مقابل در کمتر از %50 ارضا کامل را حاصل نماید را زود انزالی گویند. اگر چه این مشکل در مورد مردان است ولی ارضای دوطرفه جنسی باید مد نظر قرار گیرد. ارضای جنسی همیشه ممکن است به مرز ارگاسم نرسد و فقط شامل ارتقا و افزایش سطح لذت جنسی گردد. در صورت پذیرفتن چنین تعریفی به این نتیجه می رسیم که هر مردی که طرف مقابلش برای رسیدن به ارگاسم دچار مشکل شود مبتلا به زود انزالی است و طرف مقابل باید حداقل در %50 موارد به مرز ارگاسم رسیده باشد، هر چند این تعریف با واقعیت که %30 می باشد فاصله دارد. بعضی از خانم ها حتی با کنترل زود انزالی و طولانی شدن زمان مقاربت هم به ارضای جنسی کامل نمی رسند و بعضی دیگر با یک مقاربت کوتاه به این حد می رسند، لذا چنین تعریفی را نمی توان به طور جامع مورد استفاده قرار داد.

نویسندگان :

دکتر سید کاظم فروتن

دکتر فریدون خیام فر

دکتر محمدرضا صفری نژاد

دکتر شکیبا محبی تبار

خانم معصومه حیدری

منبع:مجله خبری دکتر کیمیا

زود انزالی

‫۴ دیدگاه ها

  1. با سلام بنده ۲۸ سال دارم و ۴ سال است ازدواج کردم متاسفانه نزدیک یک سال و نیم است که هر روز دچار احتلام در خواب میشوم و واقعا نمیدانم چه علتی دارد هیچ نوع مشکل زناشویی مانند زود انزالی و سرد مزاجی و عدم نعوظ و کوچکی آلت نداشته ام که هیچ در همه این موارد از نرمال جامعه بالاتر میباشم اگر میشود راه حلی برای من بفرمایید

    1. هوالشافی
      با سلام و احترام
      به اطلاع می رساند همانگونه که در سایت اعلام شده است، امکان درج سوالات پزشکی در سایت احیای سلامت مقدور نمی باشد و به پرسش های ارسال شده در بخش نظرات نیز ترتیب اثر داده نخواهد شد، لذا خواهشمند است جهت اخذ پاسخ سوالات پزشكي خود به يكي از طرق ذيل اقدام نماييد:
      1- جستجو در بخش بانك پرسش و پاسخ سايت قدیم احياي سلامت به آدرس ذيل:
      http://www.ravazadeh.com/fa/faq-menu/login.html
      2- با توجه به وجود مطالب متعدد در سايت احياي سلامت، مخصوصاً در بخشهاي “توصيه هاي بهداشتي”، “آيا مي دانيد كه” و “مقالات”، ممكن است در خصوص موضوع مورد سوال شما در سايت جدید یا قدیم مطالب ارزنده اي درج شده باشد كه از طريق جستجوي گوگل (كه در قسمت كناري سمت چپ سايت قدیم نيز قابل دسترس مي باشد) يا از طريق بخش ابزار ها با انتخاب يكي از ابزارهاي ذيل، مي توانيد به جستجو در سايت احياي سلامت بپردازيد:
      – نقشه سايت قدیم به آدرس
      http://www.ravazadeh.com/fa/tools/sitemap.html
      – جستجوي پيشرفته سايت قدیم به آدرس
      http://www.ravazadeh.com/fa/tools/search.html
      – سايت جدید به آدرس
      http://www.ravazadeh.com
      3- تهيه كتب پرسش و پاسخ آقاي حکیم دكتر روازاده از عطاري جنب مطب يا نمايندگيهای معتمد سراسر کشور
      4- تماس با مطب به شماره ذيل و اخذ وقت جهت ويزيت:
      تلفن مطب: 021-66425483
      همچنین در صورت علاقه به فراگیری طب جامع ایرانی (طب اسلامی-ایرانی) و آشنایی با تدابیر مربوطه، پیشنهاد می گردد نسبت به ثبت نام مجموعه آموزشی غیر حضوری مقدماتی پزشکی ایرانی اسلامی موسسه آموزشی پژوهشی” احیای طب جامع ایرانیان” اقدام نمایید. این مجوعه شامل DVDهای صوتی تصویری و کتاب‌های آموزشی ویژه هر DVD می‌باشد.
      مجموعه آموزشی دوره مقدماتی(غیر حضوری) شامل مباحث زیر می‌باشد:
      1- شناخت امور طبیعیه(ارکان، مزاجها، اخلاط …) 2- چگونه مزاج سالم و معتدلی داشته باشیم3- اصول تغذیه درست برای همه سنین(اطفال و پیران) 4-آشنایی با ریشه‌های عمیق فلسفی طب ایرانی 5- مروری بر احادیث اهل بیت(ع)درباره طب ایرانی) 6- تدابیر مسافران 7- اصول صحیح روابط زناشویی 8-شناخت خواص گیاهان دارویی، انواع خوراکی‌ها و کاربرد آنها 9- تدبیر آراستگی و پاکیزگی ظاهر تن 10-درمان چاقی و لاغری 11- تدبیر مشکلات روحی-روانی و روش کسب آرامش 12-نسخه‌های کاربردی در منزل 13- تدابیر بارداری و شیردهی 14-تدابیر حرکت و سکون،ورزش،خواب و بیداری 15-تدابیر آب و هوا- فصول 16-آموزش اعمال یداوی (انجام بادکش،دلک،حجامت، زالودرمانی و…)
      در پایان دوره آموزشی مقدماتی، آزمون کتبی توسط موسسه برگزار شده و برای دانش پژوهانی که نمره قبولی را کسب نمایند گواهینامه معتبر آموزشی صادر می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش این بسته آموزشی با شماره 66920128-021 روابط عمومی تماس حاصل فرمایید.
      گروه مدیریت سایت

  2. ما که نیومدیم اینجا تا شما این مشکلو برای ما تعریف کنین! ما خودمون باهاش درگیریم میدونیم چیه، شما دکترین باید بگین راه درمانش چیه!

    1. باسلام و احترام
      با توجه به مزاج فرد انزال زودرس می تواند به دلیل غلبه سردی یا غلبه گرمی باشد که با مراجعه به قسمت مزاج شناسی می توانید علت آن را پیدا کنید.
      برای انزال به علت گرمی مواد زیر توصیه می شود:
      با آب تقریباً سرد استحمام نمایید، آب انار، تخم کاهو و برگ کاهو، شیر خشت با آب هندوانه، دوغ محلی تازه، آش تمبر هندی، سماق، آبغوره، سوپ جو، آلبالو، هلو، ریواس، عرق کاسنی، تمبرهندی، دم کرده گشنیز، شربت عناب و خرفه نافع است.
      البته بیشتر از سردی است که در این صورت برای انزال به علت سردی مواد زیر توصیه می شود:
      از خوردن سردیجات پرهیز و هر روز سه بار یک نخود کندر ببلعید.
      خوردن انزروت، اسپند، کره به همراه عسل نافع است.
      استمنا نیز می­تواند باعث این مشکل شود.
      در ضمن مسائل عصبی و فکر و خیال نیز بسیار موثر است که برای رفع آن از دم کرده گل گاوزبان و یا بادرنجبویه استفاده کنید.
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا