برای حفظ سلامتی خود، هرگز زولبیا و بامیه های موجود در بازار را نخورید!

هر سال با شروع ماه مبارک رمضان بازار زولبیا و بامیه داغ شده و مصرف آن بین ایرانی‌ها و برخی کشورهای دیگر زیاد می‌شود. البته این سنت از سال‌های دور بین ایرانی‌ها مرسوم بوده و جزو معدود عاداتی است که همچنان با همان قوت ادامه دارد. این زولبیا و بامیه های موجود در بازار که اغلب در سفره‌های افطار جایگاه خاصی دارد، در کنار طعم خوب و شیرینی که دارد برای سلامت مضر است.

زولبیا و بامیه یکی از شیرینیهای اصیل ایرانی است. از مواد اولیه این نوع شیرینی که امروزه از آن استفاده می کنند، می توان به روغن، آرد، شکر، تخم مرغ، ماست، آب، گلاب و زعفران اشاره کرد که اگر از مواد سالم در تهیه آن استفاده می کردند و مثلاً بجای استفاده از شکر از عسل و بجای استفاده از روغنهای ناسالم صنعتی سرطان زا از روغنهای سالم و مورد تایید همچون روغن حیوانی یا روغن کنجد تهیه شود، بسیار مقوی و خوب هم می باشد ولی متاسفانه آن چیزی که در حال حاضر در بازار عرضه می شود به دلیل استفاده از شکر و روغن صنعتی که در تهیه آن به کار رفته، به هیچ وجه مورد تایید نمی باشد.
اما به سختی می توان زولبیا و بامیه را از سفره افطار حذف کرد و متاسفانه اکثراً عادت کرده اند و در این ماه مخصوصاً در مهمانی ها، کنار نان و پنیر و سبزی و آش، بشقابی بزرگ از زولبیا و بامیه های طلایی خوش رنگ و تازه خودنمایی می کند.
لذا اگر امکان تهیه یا خرید زولبیا و بامیه مورد تایید را ندارید می توانید از مواد شیرین دیگری در سفره هایتان استفاده کنید. عسل طبیعی، خرما و انواع مرباهای تهیه شده از عسل می توانند جایگزین مناسبی برای مصرف مواد شیرین در سر سفره ها باشند.
اگر هم علی رغم توصیه های ما باز، زمانی هوس خرید زولبیا و بامیه کردید، به رنگ آنها خوب دقت کنید. اگر رنگ آنها به قهوه ای و سیاهی میزد، حرف فروشنده را که «برشته شده اند و دیر از روغن برداشته شده اند» باور نکنید. حقیقتش این است که آنها را در روغن های سوخته و چند بار استفاده شده تهیه کرده اند که به شدت سرطان زا هستند. بارها و بارها انبارهایی پر از روغن های فاسد و سوخته کشف شده است که از آنها برای تهیه زولبیا و بامیه یا خوراکی های دیگر استفاده می شده است و به قول گذشتگانمان “گل بود و به سبزه نیز آراسته شد” یعنی روغن های صنعتی مورد تایید نیستند، چه برسد به اینکه فاسد و سوخته هم باشند.

منبع: گروه تحریریه احیای سلامت

زولبیا و بامیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا