سریعترین درمان گل مژه چشم

سریع ترین درمان گل مژه چشم

بهترین درمان خانگی گل مژه چشم، استفاده از کمپرس آب گرم است، برای درمان گل مژه در طب سنتی، شستشوی چشم ها با دم کرده آویشن توصیه میشود.

به گزارش بهداشت نیوز:  گل مژه، یکی از بیماری‌های عفونی و شایع چشم است که در پلک ایجاد میشود. مطابق نظر متخصصان چشم پزشکی، ناهنجاری و اختلال در عملکرد غدد سبوم ساز (سبوم نوعی ماده چرب است که توسط برخی غدد به همین نام در پوست انسان ساخته میشود) از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل ایجاد گل مژه است، هنگامی که فعالیت این غدد دچار اختلال شود، چربی به خوبی از آنها ترشح نمیگردد و همین مسئله موجب افرایش و تجمع چربی در ناحیه پلک شده و نوعی عفونت موضعی را در چشم منجر میشود. در موارد شدیدتر گل مژه، این عارضه در تمامی سطح پلک ایجاد شده و پلک زدن را دچار اشکال مینماید و در نتیجه باعث خشکی چشم شده و زمینه بروز سایر بیماری‌های چشم را فراهم می کند.

گل مژه‌ها به شدت دردناک هستند و از علائم آن آب ریزش فراوان و تورم پلک‌ها است. در این حالت نگاه کردن به نور روشن برای چشمها دردناک بوده و شخص احساس میکند که انگار یک جسم خارجی در چشمش وجود دارد. معمولا گل مژه مشکلات بینایی ایجاد نمی‌کند، اما اگر گل مژه بزرگ باشد با فشار بر روی قرنیه چشم باعث تاری دید می‌شود. از این رو درمان به موقع گل مژه لازم و ضروی است. برای آشنایی با درمان خانگی گل مژه چشم و شیوه‌های درمان این بیماری در طب سنتی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

درمان خانگی گل مژه

به طور کلی اکثر گل مژه‌های ایجاد شده بر روی چشم افراد، اغلب بدون درمان و در مدت چند روز به طور خود به خود برطرف می‌شود، لیکن برخی راه های درمان سریع گل مژه در خانه عبارتند از:

بهترین و اولین راهکار درمان خانگی گل مژه برای بهبود سریعتر و کاهش درد و علائم ظاهری آن، قرار دادن کمپرس آب گرم بر روی چشم است، به این منظور بایستی روزانه چند مرتبه و در هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کمپرس آب گرم را بر روی لبه پلک قرار داد که این کار موجب می‌شود تا گرفتگی غدد چربی باز شده و التهاب چشم کاهش یابد.

نوشته های مشابه

انجام ماساژ ملایم چشم، به تسکین درد و تخلیه ترشحات چرکی کمک می‌کند.

شستشوی چشم با آب و شامپو بچه رقیق شده نیز به پاکسازی و درمان گل مژه کمک میکند. به این منظور روزی دو مرتبه صبح و شب چشم را با مقداری شامپو بچه رقیق شده با آب ولرم شستشو دهید. چند قطره شامپو بچه ملایم را در یک فنجان آب گرم بریزد و چشم خود را در آن باز و بسته کنید و یا اینکه چشمان خود را ببندید و با استفاده از یک تکه اسفنج یا دستمال تمیز به آرامی این محلول را بر روی ریشه مژه‌های خود بمالید. توصیه میشود هرگز گل مژه را فشار ندهید، زیرا این کار موجب سرایت گل مژه به سایر نقاط پلک می‌شود. بنابراین بعد از شستشو، باید صبر کرد تا کم کم چشم خشک شود.

یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی گل مژه، استفاده از کمپرس چای کیسه‌ای است. به این منظور می‌توانید از کیسه‌های چای سبز استفاده کنید، زیرا مواد موجو ددر چای سبز، به کاهش تورم کمک می‌کند و خواص ضد باکتریایی دارد. جوشاندن چای کیسه‌ای و سپس سرد کردن آن و قرار دادنش روی چشم برای ۵ تا ۱۰ دقیقه توصیه می‌شود. دقت شود که برای هر چشم باید از کیسه‌های چای جداگانه استفاده شود.

درمان خانگی گل مژه در طب اسلامی ایرانی

یکی از راهکارهای درمان بیماری گل مژه در طب سنتی، استفاده از برخی گیاهان دارویی مفید در این زمینه است. برخی نسخه های درمانی گل مژه در طب اسلامی ایرانی عبارتند از:

مقداری گل ختمی + آویشن + اسفرزه + شیر داغ یا آب جوش را با هم مخلوط کرده و به صورت خمیر درآورید و سپس آن را روی پلکی که به آن گل مژه زده شده است، قرار دهید، لازم است روی آن را بسته و نرم نگه دارید تا سر باز کند و سپس با دم کرده آویشن چشم را شستشو دهید.

راه دیگر درمان گل مژه در طب اسلامی ایرانی انجام حجامت است، به این منظور در یک جلسه، حجامت ناحیه گیجگاهی کافی است یا اینکه میتوان دو عدد زالو کنار چشم یا زیر پلک توسط افراد متخصص انداخته شود.

کمپرس آب گرم همراه با ضمادهایی از برگهای بخار داده شده و تازه کلم پیچ یا نان که در شیر داغ فرو برده شده و یا سیب زمینی خام رنده شده، خیلی مفید بوده و باعث میشود تا آبسه ایجاد شده باز و پاره شود.

استفاده از تخم گیاه گشنیز نیز در درمان گل مژه بسیار موثر است. به این منظور، مقداری از تخم گشنیز را در آب جوش بریزید و سپس دانه‌ها را دور ریخته و از آب آن برای شستشوی چشم استفاده کنید و به مدت چند بار در روز این کار را انجام دهید.

 

به طور کلی رعایت بهداشت چشم، شستن دستها و جلوگیری از تماس دست آلوده با چشم، رعایت بهداشت در استفاده از لنز و استفاده نکردن از لوازم آرایشی شیمیایی به پیشگیری از بروز این بیماری کمک می ند.

کدمطلب:A97061705


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا