طرز تهیه سکنجبین با استفاده از ترشیهایی غیر از سرکه مثلاً با آب نارنج، آب لیمو، آب ریواس و …

شکر سرخ یا عسل یا دوشاب یا شیره خرما هر کدام که در نظر است را به مقدار لازم با مقدار کافی آب مخلوط نموده و روی آتش ملایم گذارند که بجوشد و مرتب کف آن را بگیرند که کاملاً صاف شود و قوام آید. سپس یکی از عصاره های ترش یاد شده را که منظور نظر باشد، یعنی آب نارنج، آب لیمو، آب ریواس یا … را کم کم روی آن، آن قدر بریزند و مخلوط کنند تا طعم آن از نظر ترشی و شیرینی موافق طبع باشد و پس ازآن از آتش گرفته بگذارند سرد شده و در شیشه ها ریخته نگه دارند.
و اگر منظور تهیه سکنجبین با استفاده از عصاره میوه ها یعنی عصاره سیب ترش یا به ترش یا عصاره زالزالک باشد.  برای این کار عصاره یا آب این میوه ها را گرفته بجوشانند و پس از آن از آتش گرفته بگذارند تا ته نشین شود و آب زلال صاف روی آن را گرفته با مساوی آن شکر سرخ یا عسل و یا سایر شیرینی ها نظیر دوشاب و غیره مخلوط و برابر وزن آنها آب اضافه نمایند. مخلوط را بجوشانند و کف آن را گرفته و قوام آورند سپس از آتش گرفته بگذارند سرد شود و در شیشه ها نگه دارند.
و اگر به جای سرکه بخواهند از زرشک یا تمرهندی یا آلو ترش استفاده نمایند. مقداری از خشک مواد فوق مثلاً یک کیلو گرم گرفته و در دو برابر وزن آن (دو کیلو گرم ) آب خیس کنند پس از  12ساعت با فشار صاف کنند و آب صاف خیس خورده آنها را گرفته با دو کیلوگرم شکر سرخ مخلوط و بگذارند قوام آید. نسبتهای فوق بسته به طعم شربت مورد نظر ممکن است تغییر داده شود.

به کوشش: عاطفه مهناوی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا