طرز تهیه مایه ماست با استفاده از نارگیل یا کنجد

تهیه مایه ماست با استفاده از نارگیل:
یک عدد نارگیل تازه را شکسته و به اندازه نصف استکان آب داخل آن را که به شیر نارگیل معروف است برمی دارید، سپس یک لیوان شیر محلی را می جوشانید و منتظر می شوید تا مقداری ولرم شود به گونه ای که اگر انگشت دست را داخل آن بردید، نسوزید (یعنی نه خیلی داغ باشد و نه خنک، بلکه ولرم به سمت داغی) و شیر نارگیل را به آن اضافه می کنید و داخل یک ظرف شیشه ای آن را ریخته و می گذارید در جای گرم تا حدود 10 تا 12 ساعت باقی بماند.

برای گرم نگه داشتن مایه ماست آن را در جای گرم قرار دهید تا با گرمای غیر مستقیم، گرم بماند مثلاً روی آن را می توانید با پتو بپوشانید و در جای گرم قرار دهید و اگر هوا سرد است، در کنار بخاری آن را بگذارید.

اگر با این کار مایه ماست به وجود آمده بر روی آب آمد، این مایه، خراب شده است و کار شما ایرادی داشته است، ولی اگر آب رو آمد و مایه ماست زیر آب رفت، این مایه ماست سالم درآمده است که باید آن را کیسه بیاندازید تا آبش برود و مایه ماست طبیعی آماده استفاده شود.
با این مایه ماست می توانید، ماست خود را تهیه نمایید و در سری های بعد برای تهیه ماست، از همین ماست تهیه شده به عنوان مایه ماست استفاده نمایید.

تهیه مایه ماست با استفاده از کنجد:
نصف لیوان کنجد خام سفید را با نصف لیوان آب مخلوط کرده و کاملاً میکس می کنید، سپس از یک صافی رد می کنیم تا یک چکیده شیری مانند ایجاد شود.
نصف استکان از این چکیده را برداشته و همانند روش تهیه مایه ماست از نارگیل، بجای نصف استکان شیر نارگیل از این چکیده تهیه شده از کنجد به همان روش، استفاده می کنیم.

تذکر: دقت شود از ظروف بلور و شیشه ای (آبگینه) برای بسته شدن مایه ماست باید استفاده نمود چرا که ظروف فلزی با مواد داخل خود فعل و انفعالاتی انجام می دهد که می تواند مانع بسته شدن مایه ماست و خراب شدن کار گردد.

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا