عوارض استفاده از لاک ناخن و پاک کننده های آن

وجود طولانی‌مدت لاک بر روی ناخن باعث تغییراتی در رنگ و حالت ناخن خواهد شد؛ چرا که لاک هم دارای مواد حلال با خاصیت تحریک‌پذیری است، اما فقط شدت آن نسبت به استون کمتر است. بنابراین همان حالات خشن و خشک شدن برای ناخن ایجاد می‌شود.

 تاثیر استفاده از لاک و استون روی ناخن, پلک چشم و باروری

صادقیان متخصص پوست و مو با بیان اینکه لاک با توجه به تنوع رنگی برای زیبایی ناخن استفاده می‌شود، اظهار کرد: لاک‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس ترکیبات تشکیل‌دهنده، کیفیت مواد حلال و رنگی و مواد آلرژی‌زا تقسیم‌بندی می‌شود. از دلایل اصلی خشک شدن، تغییرات رنگ و خشن شدن سطح ناخن استفاده پی ‌در پی از استون است؛ چراکه این ماده یک حلال با خاصیت تحریک‌کنندگی است.

البته وجود طولانی‌مدت لاک بر روی ناخن باعث تغییراتی در رنگ و حالت ناخن خواهد شد؛ چراکه لاک هم دارای مواد حلال با خاصیت تحریک‌پذیری است، اما فقط شدت آن نسبت به استون کمتر است. بنابراین همان حالات خشن و خشک شدن را برای ناخن ایجاد می‌شود.

 مواد موجود در لاک ناخن نه‌ تنها برای ناخن شخص بلکه برای صورت و پلک چشم نیز ایجاد حساسیت می‌کند. به همین دلیل گفته می‌شود لاک ناخن از شایع‌ترین علل ایجاد حساسیت پلک چشم است.

 اینکه اعلام می‌شود لاک ناخن از شایع‌ترین علل حساسیت پلک چشم بوده، به علت ارتباط میان دست و چشم است؛ چراکه کشیدن دست همراه با ناخن‌های لاک‌زده بر روی چشم و پلک منجر به حساسیت پلکی می‌شود.

 این عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه کیفیت مواد موجود در لاک بر میزان عارضه‌های پوستی و چشمی موثر است، ادامه داد: هرچه میزان کیفیت مواد به‌کار رفته در تهیه لاک بهتر باشد، کمتر شاهد عارضه‌های پلکی و پوستی هستیم، اما با این‌ وجود بهتر است افراد کمتر از لاک استفاده کنند.

 صادقیان با بیان اینکه رابطه بین لاک زدن و اختلالات باروری اثبات نشده و بعید می‌دانم لاک در این زمینه تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: بهتر است برای کودکان کمتر از لاک استفاده شود؛ زیرا پوست کودک حساس‌تر و نازک‌تر بوده و قطعا استون و لاک آلرژی بیشتری ایجاد می‌کند.

 پاک کننده لاک ناخن

دکتر امیری متخصص پوست و مو:پاک کننده لاک ناخن، حلال هایی هستند که قشر نازک به جا مانده از لاک ناخن را حل می ‌کنند. این حلال ها به طور عمده مرکب هستند از استون یا اتیل استات یا هردو که به آن ها مقادیر ‏اندکی بوتیل استیارت و دی ‌اتیلن گلیکول و مونو متیل اتر افزوده شده است تا اثر خشک ‏کنندگی حلال را کاهش دهد.

 هم لاک ناخن و هم پاک کننده‌های لاک ناخن بسیار آتش گیرند و ‏باید مراقبت های لازم به عمل آید تا هرگز این مواد در مجاور شعله باز یا سیگار روشن ‏مصرف نشوند.‏

 مهم ‌ترین حلالی که برای پاک کردن لاک ناخن به کار می ‌رود، استون است که گاهی اوقات باعث خشکی زیاد صفحه ناخن و التهاب پوست اطراف ناخن می ‌شود.

 توصیه می شود که: با در نظر گرفتن جوانب احتیاط ناخن را در محلول گرم حلال (استون)، غوطه ‌ور کنید. این کار باعث جدا شدن راحت ‌تر لاک ناخن و صدمه کمتر به صفحه ناخن ‌ها می ‌شود.

 اخیرا با اضافه کردن موادی مانند پروپیلن گلیکول به استون، شدت خشک ‌کنندگی آن را روی ناخن کاهش داده ‌اند ولی همچنان پاک ‌کننده اصلی پولیش ناخن، استون است.

 

منبع: سایت خانواده ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا