فراورده های دارویی شفا بخش – زرشک (بخش سوم)

 پوست ریشه زرشک

در پوست ریشه زرشک تعداد قابل ملاحظه ای ماده شیمیایی به نام بربرین[1] وجود دارد که از الکالوئیدها می باشد و دارای خاصیت ضد عفونت است. تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که میکروارگانیسمها ی عفونتزا ازجمله staphylococci،streptococci وهمچنین میکروبهای عامل اسهال به نامهای salmonella،shigella، وعامل اسهال خونی به نام Endamoeba hystolytica، وعامل وبا به نام vibrio cholerae، عامل ژیارد یازیس به نام Giardia lambelia، عامل عفونت مجاری ادرارEscherichia coli وعامل عفونت قارچی موضع تناسلی زن candida albicans را ازبین می برد. ودر حقیقت انتی بیوتیک موثری است.
بعلاوه الکالوئید بربرین از طریق جنگیدن با عوامل عفونت موجب تحریک و تقویت سیستم دفاعی بدن نیز می شود وتحقیقات دانشمندان نشان می دهد که این ماده فعالیت، ماکروفاژها یعنی گلبولهای سفید میکروب خواررا افزایش می دهد.
درآلمان مرسوم است از پوست ریشه زرشک برای درمان ناراحتیهای چشم استفاده می شود وداروئی که براساس ماده بربرین تهیه شده به نام ophthiole برای درمان حساسیت های چشم از جمله برای ورمهای پلک و ورم ملتحمه مصرف می شود.
در پوست ریشه زرشک مواد شیمیایی دیگری وجود داردکه برای کاهش فشار خون مفید است وموجب بازکردن رگهای خونی می شود ودر روسیه معمول است که از آن برای کاهش فشار خون بالا استفاده می شود.
مقدار مصرف
برای تهیه جوشانده پوست ریشه زرشک، نصف قاشق مرباخوری گرد پوست خشک ریشه زرشک را در یک لیوان آب جوش ریخته نیم ساعت با شعله ملایم می جوشانند وپس از خنک شدن روزی یک لیوان می خورند. طعم آن خیلی تلخ است وممکن است با عسل ویا شربت گیاهی مشابهی میل شود.این دارو به کودکان زیر دوسال نباید داده شود. در افراد بزرگتر از 65سال از مقدار کم شروع وبتدریج زیاد شود. درمورد ناراحتی چشم ازکمپرس جوشانده فوق به کمک یک پارچه تمیزاستفاده شود.
توجه شود مصرف مقدار زیاد وزاید برحد مجاز از این دارو ممکن است موجب تهوع، تشنج، پایین آمدن شدید فشار خون، افسردگی، کاهش ضربان قلب وتنفس شود. بنابراین، اشخاص مبتلا به بیماری های قلبی وناراحتیهای مزمن تنفسی باید در مصرف آن احتیاط کرده زیر نظر پزشک مقدارکمی از این ماده مصرف کنند. و همچنین چون ماده بربرین ممکن است موجب تحریک رحم شود، بنابراین زنان باردار نباید از ان استفاده کنند.

1.Berberine

 

به کوشش: عاطفه مهناوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا