فهرست جامع ترین کتاب های مرجع در تاریخ و متون پزشکی کهن اسلام و ایران زمین – بخش 26

  1. قصص الحکایات المرضی (تاریخچه‌ها و حکایات طبی و بالینی)

نویسنده: محمدبن زکریای رازی

تصحیح: دکتر محمود نجم آبادی

درباره کتاب: این کتاب یکی از خواندنی ترین کتابهای رازی می باشد چرا که نوع نگرش استادانه رازی را به مخاطب انتقال می دهد و به مانند یک کلاس درس ریزه کاری های درمان و نقش طبیب را به منصه ظهور میرساند و خواننده را مجبور به پی گیری تمتم حکایتها می نماید.

  1. قواعـد تغذیـه در بیمـاری هـا بر اساس مبانی طب سنتی ایرانی

نویسنده: دکتر فاطمه نجات بخش

درباره کتاب: این کتاب را به جرات می توان کار بردی ترین اثر منتشر شده در زمینه توصیه های غذایی به بیماران از منظر طب سنتی دانست که اثر فوق العاده ازشمندی می باشد و خواندن آن را به همگان توصیه مینماییم. بخش اول: شامل اهمیت تغذیه و تدابیر کلی تغذیه در بیماریها:در این بخش توضیح داده می شود که چگونه بدون در نظر گرفتن نوع بیماری میتوان تدابیر کلی تغذیه بیمار را چینش کرد.

بخش دوم: این بخش خود شامل 17 فصل است که در هر فصل تدابیر تغذیه مربوط به یکی از اعضاء بدن به تفصیل در تمام بیماریهای آن عضو بیان شده است. فهرستبندی بیماریها بر اساس کتاب اکسیر اعظم تألیف حکیم ناظم جهان صورت گرفته است. در انتهای هر فصل یک جدول شامل انواع غذاهای مؤثر بر آن عضو، و نیز بخشی شامل نکتههای کلیدی در تدابیر تغذیه آن عضو آمده است.

بخش سوم: این بخش شامل 56 جدول است که در این جداول به افعال غذاها پرداخته شده است. به خوانندگان محترم توصیه می¬شود که قبل از استفاده از این جداول به نکته مهمی که در ابتدای این بخش آمده است توجه کنند.

در انتها در بخش ضمائم علاوه بر توضیح اعلام و کلمات دشوار، توضیح غذاهای مورد استفاده در متن آمده است.

  1. کامل الصناعه الطبیه

نویسنده: علی بن عباس اهوازی

درباره کتاب:کتاب کامل الصناعه الطبیه در کنار کتاب های «حاوی» و «قانون» یکی از سه دایرة المعارف بزرگ پزشکی ایران در روزگار گذشته به شمار می رود. اصل کتاب هم چون «قانون»، به زبان عربی است. «کامل الصناعة الطبیة» از همان روزگار تالیف، همواره یکی از کتاب های درسی آموزش طب در جهان اسلام بوده است و تنها پس از تالیف «قانون» بود که جای خود را به آن داد. مؤلف آن یکی از برجسته ترین پزشکان ایرانی در قرن چهارم هجری است. «علی بن عباس مجوسی اهوازی»، پزشک کامل و حاذقی بود که در اروپای قرون وسطی به نام Haly Abbas معروف شهرت داشت. کتاب «کامل الصناعة الطبیة» معروف به «کتاب الملکی»، اثری عالی و برجسته است. به تصریح پرفسور «ادوارد براون»، این کتاب، مجموعه طبی مفیدی است که علم و عمل طبی در آن گردآمده و به طور شایسته ای تنظیم شده است. او می افزاید:[ «کتاب الملکی» از نظر طب عملی قوی است و «قانون» از لحاظ نظری.]

  1. تحقیق البحران

نویسنده: حکیم احمدا… خان

درباره کتاب: بحران در طب سنتی ایرانی یک تغییر بزرگ در بیماری، و پیش آگهی در جهت بهبود و یا مرگ می باشد. حکیم احمدالله خان خلا و کاستی در این بخش را هدف اصلی نگارش این کتاب می داند.

  1. کتاب مرجع گیاهان دارویی ( با تصاویر رنگی)

نویسنده: احمد امامی، شیرین فصیحی، ایرج مهرگان

درباره کتاب: این کتاب ترجمه “PDR for Herbal Medicines” می باشد که در بر دارنده 700 تک نگاره است که توسط گروهی از معتبرترین و برجسته ترین اساتید و دانشمندان این رشته جمع آوری شده است و شامل: تصاویر رنگی، نمایه، موارد منع و مصرف،عوارض جانبی، تداخلات دارویی، فرآورده ها، روش و مقدار مصرف و موارد استفاده آن ها در طب سنتی جهان (ایران،چین، هند، آیورودا و…) می باشد.

  1. دو رساله در شناخت طبایع (نزهه الملوک)

نویسنده: ابوالمظفر محمدبن مستنطر طبیب هروی، امین الدین اوتاجی

تصحیح: میرهاشم محدث

درباره کتاب: در این کتاب تقریبا اکثر موادغذایی ومواد مورد استفاده در پوشاک زمانهای قدیم از نظر خواص و مضرات و مصلحات آنها مورد برسی قرار گرفته اند

  1. کلیات طب ایرانی اسلامی (در دوره تمدن اسلامی)

نویسنده: دکتر محمد باقر مینایی

درباره کتاب: در این کتاب کلیات طب، اسباب و علل، انواع مرض، نبض، غلبه اخلاط، دلائل علائم،اعمال یداوی(خون گیری،فصد،حجامت،زالو و…)، بیماری ها، سنگ درمانی و … با نمایه کامل از بیماری ها، مفردات، اعضا و… آورده شده است.

  1. حقایق الاسرار الطب

نویسنده: مسعودبن محمدالسجزی

درباره کتاب:این کتاب توسط میرزا امان‌الله مخاطب به خانه‌زادخان طبیب ترجمه و تقدیم شده به نورالدین محمد جهانگیر پادشاه هند و در سه فن نگارش یافته: فن اول در ماهیات اشیاء و تعریفاتی که متعلق به آن است.فن دوم در چگونگی عمل ها و صنعت‌هایی که متعلق است به اصول طب. فن سوم در بیان اموری که منقسم می‌شود بانقسام کلی.

  1. کلید ورود به طب قدیم

نویسنده: جمشید خدادادی

درباره کتاب: این کتاب با شیوهای امروزی مفاهیم طب سنتی را برای استفاده علاقه مندان فراهم نموده است.

 

  1. گذري بر دانش پزشکي مردمي ايران زمين

نویسنده: دکتر محمدرضا شمس اردکاني،دکتر آزاده محبی

درباره کتاب: این کتاب به بررسی باورها و اطلاعات طب سنتی اقوام مختلف ایران می پردازد و مجموعه ارزشمند از این آگاهی ها را در اختیار می گذارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا